Ha fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a vállalkozás az eladott ingó dologra önként jótállást vállal, akkor az ezzel kapcsolatos igényeket 2023.06.08-tól a 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet (a továbbiakban: NGM rendelet) előírásai szerint kell kivizsgálni.
Mit jelent ez a vállalkozások számára a gyakorlatban?
A vállalkozás jegyzőkönyvet köteles felvenni a bejelentetti önkéntes jótállási igényről. A jegyzőkönyvnek formailag meg kell felelnie az NGM rendelet előírásainak.
A jegyzőkönyv megőrzési ideje 3 év, kérésre azt a vállalkozás köteles bemutatni az ellenőrző hatóságnak.
A vállalkozás kivizsgálásra átvételi elismervény ellenében vehet át terméket, amelynek formailag meg kell felelnie az NGM rendelet előírásainak.
Ha a jótállási igény megítéléséhez szükséges, akkor a vállalkozás szakvéleményt köteles beszerezni. A szakvéleménynek formailag meg kell felelnie az NGM rendelet előírásainak.
A vállalkozás 5 munkanapon belül köteles álláspontjáról értesíteni a fogyasztót.
A vállalkozásnak törekednie kell a hibás ingó dolog 15 napon belüli kijavítására vagy kicserélésére. Ha ez nem lehetséges, akkor vállalkozás a kijavítás vagy a csere várható időpontjáról köteles tájékoztatni a fogyasztót.
Ha a fogyasztó a jótállási nyilatkozaton feltüntetett, vele szerződéses kapcsolatban nem álló javítószolgálattal szemben kíván érvényesíteni jótállási igényt, a javítószolgálat erről, valamint a javítás elvégzéséről vagy annak esetleges akadályáról köteles értesíteni a vállalkozást.
Mi indokolta a módosítást?
Az NGM rendelet eddig kizárólag a jogszabályon alapuló jótállásra vonatkozott, tehát az önként vállalt jótállási igények kivizsgálása rugalmasabban lefolytatható volt. A módosítást elrendelő jogszabály indokolása szerint: „A módosítás a fogyasztók védelmét szolgálja azáltal, hogy a jótállás alapján érvényesíthető igények intézése során kötelező és önként vállalt jótállás esetében egységes eljárási garanciák fognak érvényesülni.”
Szerző: Dr. Őze Péter, Maráczi, Fellegi és Társai Ügyvédi Iroda