A hazai középiskolások körében pozitív a mesterséges intelligencia (MI) és a technológiai fejlődés megítélése. Amíg a 2024 őszén végzett Bosch Tech Compass felmérés szerint a felnőtt lakosság 53 százaléka vélekedik úgy Magyarországon, hogy a mesterséges intelligencia lesz a következő évtized legmeghatározóbb technológiája, addig a megkérdezett középiskolás diákok 65 százaléka értett egyet ezzel az állítással.

A felmérésben 2025 tavaszán először kérdeztek középiskolai képzésben résztvevő tanulókat a technológiával kapcsolatos hozzáállásukról, a fejlesztésekkel kapcsolatos elvárásaikról és az oktatásban rejlő lehetőségekről. A hazai kutatásban közel 800 diák vett részt.

Egyre nagyobb szerepet kap a mesterséges intelligencia

mesterséges intelligencia szerepe a tanulásban

Amíg a felnőttek 71 százaléka, a diákok 84 százaléka gondolja úgy, hogy a jövő munkahelyein elengedhetetlenek lesznek az MI-készségek. A felmérés rávilágított egyúttal arra, hogy a felmérést kitöltő iskolások 90 százaléka már ma is fontosnak tartja ezeket a készségeket a tanuláshoz.

Ráadásul ők gyakrabban használják az MI-eszközöket. Míg a felnőtt válaszadók háromnegyede egyáltalán nem alkalmaz MI-eszközöket a munkában, addig a diákok kevesebb mint ötöde mondta, hogy soha nem használ ilyen technológiákat a tanuláshoz.

A felnőtt válaszadókkal összehasonlítva a középiskolások közül négyszer többen napi szinten, háromszor többen pedig heti rendszerességgel igénybe veszik ezeket az eszközöket. Ez a dinamika azt mutatja, hogy a fiatalok aktívabban integrálják az MI-alapú megoldásokat a tanulmányaikba. 

„A Bosch csoport átfogó ökoszisztémát épít Magyarországon, melynek része a tanulók – beleértve a középiskolásokat is – edukációja, szemléletformálása és a műszaki területek reputációjának erősítése. Elkötelezettek vagyunk a jövő generációjának felkészítésében, ezért kiemelt figyelmet fordítunk az MI-készségek és a technológiai kompetenciák fejlesztésére” – mondta Bodó Teodóra, a Bosch csoport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok igazgatója Magyarországon és az Adria régióban.

Hagyományos tudás versus MI-ismeretek

A mesterséges intelligencia térhódításával a hagyományos tudás önmagában már nem lesz elegendő. A felnőtt korosztály több mint fele véli úgy, hogy a jövőben, a feltörekvő mesterséges intelligencia által alakított világban a hagyományos tudás már kevésbé lesz fontos.

A diákoknál ez az arány valamivel alacsonyabb, 45 százalék. Eltért a generációk véleménye abban a kérdésben is, hogy a mesterséges intelligencia oktatása önálló tantárgyként megjelenjen-e az iskolákban: a felnőttek közel kétharmada, míg a fiatalok kevesebb mint fele értett egyet ezzel az állítással. A válaszadók több mint fele (mindkét korcsoportban: 54%) azonban támogatja az MI-alapú virtuális tanárok alkalmazását bizonyos tantárgyakban. 

A kutatás szerint a diákok körében kiugróan magas (84%) azok aránya, akik már most tervezik, hogy a mesterséges intelligenciát valamilyen módon beépítik a tanulmányaikba. A felnőtteknél ez az érték valamivel alacsonyabb, 75 százalék.

„Ez a felmérés megerősíti azt a tendenciát, hogy a fiatal generációk nagyobb lelkesedéssel és nyitottsággal viszonyulnak a mesterséges intelligenciához, és bizonyítja annak fontosságát, hogy a technológiai kompetenciák fejlesztésére a felsőfokú képzési intézmények mellett már a középiskolai oktatásban is szükség van” – mondta Bodó Teodóra.

A tanulmányról

A felmérés során az Opinion Institute Kft. 2025 tavaszán közel 800, 16 és 20 év közötti középiskolában tanuló diákot kérdezett meg.  Az országos felmérést a magyarországi Bosch csoport megbízásából végezték. A kutatás során a Boscht egyetlen alkalommal sem nevezték meg megrendelőként.


AI Mesterséges intelligencia