Ők azok, akik számára az új közösségbe való beilleszkedés és a rendszeres utazás akkora megpróbáltatást jelenthet, hogy megfelelő élmények hiányában középfokon nem szereznek szakmát, korai iskolaelhagyóvá válnak.
A Tanítsunk Magyarországért Program keretében ezeket a gyerekeket segítik jól felkészített egyetemista „nagytestvérek”, mentorok, hogy még általános iskolás korukban megismerjék a településükön túli világ élményeit, a munka, a továbbtanulási és a kikapcsolódási lehetőségeket, hogy aztán a középiskolai átmenetet könnyen vegyék.
A program 2018. december 5-én, az Önkéntesség Világnapján indult el, és 2023 óta a Nemzeti Tehetség Központ koordinálja a Tanítsunk Magyarországért Alapítvánnyal együttműködésben. A mentorálási modell lényege, hogy egyetemi hallgatók felkészítő kurzusokat követően személyesen kísérnek 4-5 általános iskolás diákot, élményprogramokon keresztül erősítve bennük az önbizalmat, valamint a tanulás és a továbbtanulás iránti motivációt.
Prof. Dr. Fábián Attila, a Soproni Egyetem rektora a csatlakozás kapcsán így fogalmazott: „bár hivatalosan most először kapcsolódunk a programhoz, hagyományaink ennél sokkal régebbre nyúlnak vissza. A selmecbányai gyökerekkel rendelkező egyetemünk mindig is nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a fiatal generációk számára példát és támogatást nyújtson.
Már az erdészképzés indulásakor is fontos szerepet játszott a mentorálás, hiszen a tehetséges, de nehéz körülmények között élő fiataloknak szükségük volt biztatásra és útmutatásra. A mostani csatlakozás egy újabb esély arra, hogy hallgatóink segítségével ezek a diákok ne csak eljussanak a középiskoláig, hanem akár az egyetemig is. Bízom abban, hogy a Soproni Egyetem közösségformáló ereje hozzájárul a program sikeréhez”.
A kormányzat részéről Dr. György László, a gazdasági stratégiákért és a Tanítsunk Magyarországért program irányításáért felelős kormánybiztos kiemelte: „azon gyerekek számára, akik a munka és továbbtanulási lehetőségektől távoli településeken élnek, sokszor megpróbáltatást jelent a rendszeres utazás és az új közösségbe való beilleszkedés, ezért korai iskolaelhagyókká válnak és nem szereznek szakmát, a társadalom peremére szorulnak.
A program célja, hogy az egyetemisták segítségével ezek a fiatalok felfedezzék a képességeiket, megerősödjön az önbizalmuk, és olyan élményekben részesüljenek, amelyek segítik őket a tanulásban és a továbbtanulásban. Már most is látszik, hogy a programnak kézzelfogható eredményei vannak: 2 százalékponttal több diák tanul tovább, harmadannyi gyermek tanul kisegítő iskolában és háromszor annyi rendes szakmát adó képzésben a Tanítsunk Magyarországért Program egyetemista mentorainak köszönhetően, összehasonlítva azokkal az általános iskolákkal, ahol a program még nincs jelen. A program nemcsak a fiatalok, hanem az egész társadalom számára megtérül”.
A program mára országossá vált: 2025 szeptemberére 26 felsőoktatási intézmény és több mint 100 általános iskola csatlakozott, 800 egyetemista több mint 3500 diákot mentorál.
A Soproni Egyetem eddig is aktívan támogatta hallgatóit különféle mentor- és tutorprogramokon, valamint a Hallgatói Támogató Szolgálaton keresztül. A mostani csatlakozás újabb mérföldkő: immár nemcsak saját közösségét, hanem a fiatalabb generációkat is segíti, erősítve ezzel az egyetem társadalmi felelősségvállalását.
A Tanítsunk Magyarországért program célkitűzése világos: 2030-ra minden ma általános iskolás gyermek rendelkezzen szakképesítéssel vagy folytassa tanulmányait középfokon. A Soproni Egyetem mostantól aktívan részt vesz e cél megvalósításában.