Mindezek ellenére az utazók közel fele nem köt utas- vagy balesetbiztosítást, pedig a nyaralások során bekövetkező balesetek és betegségek akár milliós költségeket is okozhatnak – mutat rá az MBH Bank felmérése és a CIG Pannónia Biztosító adatai.
A tavalyi szezonban 283.000 forint volt az átlagosan kifizetett kárösszeg, de nem ritkák az 1 millió forintot meghaladó kifizetések sem. Azok közül, akik biztosítással gondoskodnak a nyugodt utazásról, egyre többen választják a digitális megoldásokat: az online kötött utasbiztosítások aránya egy év alatt közel megduplázódott. Az MBH Bank és a CIG Pannónia Biztosító a nyári szezonban is arra ösztönzi az utazókat, hogy megfelelő biztosítással készüljenek fel a váratlan helyzetekre.
Utasbiztosítás: még mindig nem alapfelszerelés
Az MBH Bank kutatása szerint a válaszadók 56 százaléka gondoskodik utas- vagy balesetbiztosításról utazás előtt, míg 18 százalékuk soha nem köt ilyet. A felmérésből az is kiderül, hogy a lakosság közel fele évente legalább egyszer utazik külföldre, és tengerparti utazás alkalmával nagyobb arányban kötnek biztosítást, mint városnézéshez.
A 2023/24-es szezonban[1] a CIG Pannónia ügyfeleinek 23%-a repülős utazáshoz kötött biztosítást, míg több mint fele választotta az EU biztosítási csomagot, amely az európai uniós utazásokhoz kínál teljes körű védelmet.
A 2024/25-ös szezonban[2] kis mértékben nőtt a repülős utakra kötött biztosítások aránya, amelyből közel minden harmadik út Európán kívülre szólt. A kiegészítő biztosítások közül a sport-, extrém sport- vagy tengeri hajóutakhoz kapcsolódó biztosításokat az ügyfelek 4,2%-a igényelte a 2024/25-ös szezonban, az útlemondási biztosítás az előző évekhez hasonlóan is alacsony népszerűségnek örvend. Minden negyedik biztosított fiatalkorú.
Digitális megoldások térnyerése
Az utasbiztosítások terén is egyre inkább teret nyer az online szerződéskötés: a digitális csatornákon megkötött szerződések aránya csaknem megduplázódott az elmúlt szezonban.
„Ügyfeleink körében egyre nagyobb az igény a gyors és kényelmes digitális megoldásokra. Az MBH Bank ezért folyamatosan fejleszti online szolgáltatásait, így utasbiztosításaink az MBH Bank App-on keresztül akár az utazás megkezdése után is egyszerűen megköthetők. Széleskörű kínálatunkban mindenki megtalálhatja az úti céljához és igényeihez illő biztosítást, legyen szó egy útra szóló védelemről, vagy bankkártyához kötött, bővíthető csomagról” – mondta Ungvári Krisztián, az MBH Bank Partneri termékmenedzsment vezetője.
Káresemények: milliós kockázatok, különösen az idősebbeknél
Az MBH Bank kutatása szerint a válaszadók 47%-a szembesült már valamilyen kellemetlenséggel utazás közben. A leggyakoribb ilyen eset a jelentősebb járatkésés, de a nyaralók 11 százalékával fordult már elő az is, hogy ő maga vagy hozzátartozója betegség miatt sürgősségi ellátásra szorult, míg 8 százalékuk került hasonló helyzetbe baleset következtében. Emellett gyakori, hogy az utas elveszíti poggyászát vagy iratait, és bár ritkábban, de sajnos arra is van példa, hogy lopás áldozatává válnak az út során.
A CIG Pannónia Biztosítóhoz bejelentett utasbiztosításokra vonatkozó károk esetén a 2024/25-ös utazási szezonban a legnagyobb – 1 millió forintot is meghaladó – kárkifizetések jellemzően idősebb biztosítottak baleseteihez és betegségeihez kapcsolódtak. Az ilyen esetek gyakran igényelnek komplex orvosi ellátást és egyéb szolgáltatásokat.
A kifizetett károk átlagos összege a 2023/24-es szezonban 277 ezer forint volt, ami 2024/25-re 283 ezer forintra nőtt, míg az átlagos szerződéskötési összeg 28.000 forintról 30.000 forintra emelkedett. A rekord kárkifizetés 75 millió forint volt tavaly, az ilyen kiugró összegek kiemelik az utasbiztosítás fontosságát.
A CIG Pannónia statisztikái szerint a legtöbb kár általában augusztus hónapban történik, a kárbejelentések viszont már többségében szeptemberre csúsznak. Az elmúlt nyári szezon alatt a legtöbb káresemény horvátországi utazáshoz kapcsolódott, ami nem meglepő, hiszen az egyik leggyakoribb úticél. Hasznos tudni, hogy a legtöbb utasbiztosítás – így a CIG Pannónia termékei is – a világ bármely pontjáról, a nap 24 órájában elérhető segítségnyújtást és kárrendezési támogatást biztosítanak, így baj esetén az utazók nincsenek magukra utalva.
„A CIG Pannónia Biztosítónál arra törekszünk, hogy olyan fedezeteket és biztosítási összegeket kínáljunk ügyfeleinknek, amelyek valódi segítséget nyújtanak baj esetén – legyen szó akár egy járatkésésről, sérült poggyászról, balesetről vagy megbetegedésről. Ugyanakkor fontosnak tartom felhívni a figyelmet arra is, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, hogy bizonyos pénzügyi termékek – például a bankkártyák – már tartalmazhatnak utasbiztosítást.
Érdemes tehát indulás előtt tájékozódni a meglévő banki szolgáltatásokhoz kapcsolódó biztosítási lehetőségekről, hiszen ezek is magas szintű védelmet kínálnak, és éves szinten akár költséghatékonyabb megoldást is jelenthetnek, mint egy külön, rövid távra megkötött biztosítás” – mondta Kőrösi Zoltán, a CIG Pannónia Biztosító értékesítési vezérigazgató-helyettese.