A felmérésből kiderül a magyar fogyasztás kettőssége: miközben sokan tudatosan tervezik a kiadásaikat, a kedvezmények és az érzelmek hatására könnyen engednek az impulzusvásárlásnak.

A válaszadók 10%-a nyíltan impulzív vásárlónak vallja magát. Ennél jóval többen, 39%, azzal indokolja költekezését, hogy jutalmazni szeretné magát, vagy egyszerűen jobb kedvre deríti a vásárlás.

Az impulzusvásárlást azonban gyakran követi bűntudat is, ugyanis a fogyasztók 33%-a néha, további 21% pedig gyakran vagy mindig megbánja a felesleges költést. Az adatok szerint a legnagyobb kísértést továbbra is a kedvezmények jelentik: a vásárlók 57%-át az akciók ösztönzik leginkább impulzív vásárlásra.

A számok rávilágítanak arra a belső feszültségre, amely a spórolási szándék és a pillanatnyi öröm közötti egyensúlykeresésből fakad. A magyar vásárlók egyszerre szeretnének takarékoskodni és élni a kedvezmények adta lehetőségekkel, ám sokszor az érzelmek kerekednek felül. Ennek ismerete kifejezetten fontos gazdaságilag nehezebb időszakokban, amikor nem mindegy, hogy mire és mennyit költünk. 

„A spórolás és az impulzusvásárlás közötti feszültség minden fogyasztónál megjelenik. Az Árukereső abban segít, hogy a vásárlók a kedvezmények mellett is átláthatóan összehasonlíthassák az ajánlatokat, és így tudatosabb döntést hozhassanak” – mondta Szták András, az Árukereső.hu ügyvezető igazgatója.


Pénzügy