Emiatt lehet, hogy keveset beszélünk róla, mégis a jövőtől, pályaorientációtól való szorongás a feltételezettnél több tinédzsert érint. Ez a szorongás a fiúk körében a legmarkánsabban 16 éves koruk körül mutatható ki, és leginkább a motiváció szignifikáns csökkenését eredményezi.

Az általános pályaorientációs határozatlanság a lányok körében a 18 éves korosztályra hat a legerőteljesebben (Pályaválasztási nehézségek vizsgálata középiskolás diákok körében, Olteanu Lucián Líviusz, 2023).

Ez a tényező nemcsak a fiatalok középiskolai teljesítményére hathat ki, de az általános mentális jólétüket is megterheli. Ráadásul az is igaz, hogy a középiskolai tanulmányok alatt elért sikerek – avagy sikertelenségek – is befolyásolhatják a főiskolai teljesítményt, illetve hatással lehetnek a diák későbbi egyetemi vagy főiskolai státuszára is (Can You Leave High School Behind? - S. Black , J. Arnold Lincove , J. Cullinane, R. Veron).

Ezt a bizonytalanságot létrehozhatja az iskolai lét és a munka világa közötti dimenzióváltás nehézsége, az önállósodásból fakadó megmérettetések, valamint a szociális háló beszűkülése okozta kihívások, amelyekre Lakatos Anett iskolapszichológus hívta fel a figyelmet.

A bevett gyakorlat alapján a diákok pályaválasztási támogatását főként a végzős évekre szokás időzíteni. Ehhez képest a fenti kutatásban feltárt eredmények szerint már a középiskola első évében érdemes erre odafigyelnünk.

Ugyanis, amennyiben sikerül ezeket a szorongásokat jelentősen csökkenteni, a fiatalok motivációja jóval erősebb, tanulmányaik pedig sikeresebbek lehetnek. Érdemes tehát a gyerekeket már középiskola elején minél több lehetőséggel megismertetni, a minél több szociális kapcsolódás felé terelni, mert ez nem feltétlenül jelent plusz terhet számukra, sokkal inkább a lehetőségek kitárulkozásának élményét, illetve plusz motivációt hozhat magával.

az egyetemi tanulmányokat hogyan befolyásolják a középiskolai eredmények?

Erre nagyszerű lehetőséget nyújt országos szinten, sőt határainkon túl is, a Mathias Corvinus Collegium Középiskolás Programja (KP). A programban nemcsak a hagyományos tanórákat kiegészítő, hasznos tudást biztosító és azt elmélyítő kurzusokon lehet részt venni, hanem személyes odafigyelést, mentorációt is kapnak a fiatalok, valamint olyan összetartó közösséget, amely sokszor háttérbe szorul nemcsak az iskolában, de a digitális eszközök térnyerésének köszönhetően a mindennapokban is.

Az MCC célja, hogy felkészítse a diákokat a sikeres továbbtanulásra, és támogatást nyújtson egy hosszabb távú karrierút tervezéséhez is. A képzési tematikában azokra a témakörökre és készségekre helyezik a hangsúlyt, amelyek kiegészítik a középiskolai tanulmányokat, támogatják az érettségire való tudatos felkészülést, valamint az egyetemi kurzusoknak már részét képezhetik. A képzési elemekkel a gyakorlati készségek és képességek elsajátítását ösztönözik, segítik továbbá a tudatosabb pályaválasztási döntés meghozatalát.

A Program a legjobb diákjai számára nemzetközi pályaívet kínál, az aktív idegennyelv-tanulás biztosításával, a nemzetközi tanulmányi utakon, valamint a nemzetközi professzorok előadásain való részvétel lehetőségével. És az sem elhanyagolható szempont – legfőképp a családoknak –, hogy az MCC tehetséggondozó programjai mindezt térítésmentesen biztosítják, ideértve a nyelvi kurzusokat is.


Iskola