A mérnökök a Soltszentimre és Kelebia közötti vasúti szakaszon egy újgenerációs mérőkocsi segítségével gyűjtöttek digitális adatokat az elkészült vasúti pályáról. Az itt alkalmazott megoldás jelentősen hozzájárulhat a csaknem 5000 kilométer hosszú magyar vasúti törzshálózat korszerűsítéséhez.
A Plasser & Theurer által fejlesztett mérőkocsi egyedülálló vasúti diagnosztikai rendszerrel van felszerelve: másodpercenként kétmillió adatpontot rögzít ultrahangos, lézeres és optikai berendezéseivel.
Az adatok digitális térképet alkotnak, a szenzorok és a nagyfelbontású videórendszer pedig dokumentálja a sínszálak, aljak és rögzítések műszaki adatait, amelyeket mesterséges intelligencia segítségével elemeznek a szakértők. Az itt alkalmazott technológiát nemcsak a kivitelezésben, hanem a V-Híd és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) közös kutatási programjaiban is felhasználják majd.
Adatalapú tervezés és karbantartás a vasúti hálózatban
A vasúti vágányok részletes diagnosztikája alapvető a biztonság és a hatékony üzemeltetés szempontjából. A V-Híd a felmérés keretében rögzítette a pályageometria teljes adatsorát, valamint az alépítmény és az ágyazat állapotát.
A mérővonat által gyűjtött információk kellő részletességgel tartalmazzák a megépített infrastruktúra paramétereit, amelyek nemcsak a kivitelezés értékelésére alkalmasak, hanem a fenntartási munkálatok hatékonyabb megtervezését is támogatják. Az adatok lehetővé teszik a hosszú távú, költséghatékony karbantartási stratégiák kidolgozását, és segítik a gondos, felelősségteljes üzemeltetést.
A pályadiagnosztikai projekt digitalizációja megkönnyíti az információk megosztását a projektszereplők között, az eredményadatok pedig a BIM alapjaként szolgálnak. Az így létrejövő adatbázis lehetővé teszi a vasúti infrastruktúra jövőbeni 3D-s digitális modellezését az infrastruktúra elemek teljes élettartamán keresztül, a tervezés-előkészítéstől kezdve, a kivitelezésen át egészen az üzemeltetésig.
Digitális térképek a magyar vasútbiztonságért
A Soltszentimre és Kelebia közötti, csaknem 80 kilométeres szakaszon alkalmazott technológiai újdonság fontos mérföldkő a magyar vasútépítés modernizációjában. Az innovatív eljárás gyors, hatékony és precíz megoldást kínál az adatok digitális gyűjtésére és elemzésére, így Magyarország fővonali vasúthálózatának feltérképezésére is kiválóan alkalmas.
Az innováció illeszkedik a V-Híd stratégiájába, amely a kutatás-fejlesztésre és digitális technológiák alkalmazására épül. Magyarország egyik legnagyobb infrastruktúraépítője ezzel a technológiával már felkészült az Építési és Közlekedési Minisztérium előírásaira, amelyek 2026 júliusától kötelezővé teszik a digitális technológiák alkalmazását a vasútépítésben.