Ezeket a kérdéseket válaszoljuk meg a bejegyzés keretei között. Nem titkoltan abban szeretnénk segíteni, hogy az egyes szeleptípusok közti választás könnyen és hatékonyan, illetve racionálisan történjen meg.

A hagyományos, vagy más néven Dunlop szelep fontosabb sajátosságai

Borzasztó egyszerű szerkezet, ami akár lehetne előny is vele kapcsolatban. Viszont manapság egyre ritkábban lehet ilyen típusú szeleppel találkozni a modern kerékpárok esetében, mert túlzottan nagy hozzáadott értéke nincs.

A szimpla falú vagy pedig az acélfelnikben használják még a Dunlop felniket, de viszonylag ritkán. Leginkább azért, mert szinte lehetetlen vállalkozás nagyobb légnyomásra felfújni. Azért, mert ahogy emelkedik a belsőben a légnyomás, a szeleptűre egyre erőteljesebben szorul rá a ráhúzott gumi, és szép lassan nem lehet rajta átpumpálni a levegőt.

Az úgynevezett autó szelep fontosabb tulajdonságai, előnyei és hátrányai

A Dunlop szelephez hasonlóan 8 mm-es felnifuratba megy bele. Az autó szelepnél a szelep szára általában gumírozott, úgyhogy a felniben való rögzítés nem is lehetséges, illetve nem is szükséges. Szintén alapvető sajátosság, hogy a szelep belső része egy kitekerhető rugós szeleptűt is tartalmaz.

A hátránya leginkább a viszonylag nehezebb önsúlya. Ennek megfelelően a könnyebb és keskenyebb felnik használata kapcsán akár még gondot is okozhat. Merthogy számolni kell azzal a körülménnyel, hogy a szelep súlya és furat miatt itt a felni gyengülni fog.

Ezt ellensúlyozza egyébként az a tény, hogy a legelterjedtebb szeleptípusról van szó. Ennek köszönhetően szinte bárhol találhatunk lehetőséget ahhoz, hogy könnyedén felfújjuk.

A Presta vagy Szingó szelepre jellemző tulajdonságok

Itt egy 6 mm-es felnifuratba megy bele, a szelepszár, ami egyébiránt végig menetes is lehet. Ennek megfelelően, ha 8 mm-es furatú felnikben szeretnénk használni, akkor a felnilyukban történő rögzítésről nem árt gondoskodni.

Hátrányt nem sokat lehet említeni vele kapcsolatban. Legfeljebb a menet nélküli verzió csöröghet a felnifuratban, illetve a meglehetősen vékony szeleptűnél érdemes vigyázni a pumpa fejével arra, hogy a menetes szeleptű feje ne tudjon elhajolni.

Viszont mindenképp előnynek számít, hogy a Presta szelep az autó szelephez hasonlóan kitekerhető szeleptűvel van ellátva. Ennek köszönhetően könnyen feltölthető akár defektgátlóval is. Egyébiránt a legkönnyebb szeleptípusról van szó, versenyzői körökben mással nem is igazán lehet találkozni.


Munka