Ezek a tragédiák ismét ráirányították a figyelmet a tűzvédelmi rendszerek fontosságára, illetve arra, hogy elengedhetetlen ezeknek az eszközöknek a rendszeres karbantartása és ellenőrzése.
„Bár a helyi tűzvédelmi eszközök karbantartása nem garantálja a lángok azonnali megfékezését, az automatizált, rendszeres ellenőrzés és a kialakított iparági sztenderdek segítenek abban, hogy az eszközök jobb állapotban legyenek, ezzel is csökkentve a tűzesetek kockázatát” – fogalmazott Fekete Attila, a papírmentes tűzvédelmi nyilvántartó rendszert megalkotó és 7 éve üzemeltető fiREG.hu kft. alapító-tulajdonosa.
A rendszer már mintegy 1 millió tűzvédelmi berendezés adatait tárolja, több száz hazai intézmény és vállalat mindennapjait teszi egyszerűbbé, a legnagyobb felsőoktatási intézmények, a legismertebb hazai gyógyszergyárak is csatlakoztak, a közeljövőben pedig a MÁV Start Zrt. is bevezeti a technológiát. A tűzoltó készülékek, tűzi vízforrások, tűzgátló nyílászárók, hő- és füstelvezető rendszerek, biztonsági világítások, menekülési irányfények, beépített tűzjelző berendezések, beépített oltóberendezések karbantartásának dokumentálása mellett a társaság további modulokat fejleszt és lát el automatizmusokkal.
„A fiREG célja, hogy folyamatosan biztosítsa a tűzvédelmi berendezések felkészültségét, miközben támogatja az ESG (Environmental, Social, Governance) követelményeket is a vállalatoknál” – tette hozzá Fekete Attila.
A fiREG szerepe az ESG teljesítésében
Az ESG – Környezeti, Társadalmi és Irányítási szabályozás – ma már elengedhetetlen eleme a modern vállalati működésnek. Az Európai Unió által megalkotott, Magyarországon leginkább ESG néven ismert elvárásrendszer nem csak a gazdasági teljesítményt vizsgálja egy-egy társaság esetében, hanem a környezetre, a társadalomra gyakorolt hatást és az átlátható irányítási rendszereket is. A fiREG platform aktívan támogatja a vállalatokat ezen elvárások teljesítésében.
Environmental: A fiREG rendszere teljesen digitális és papírmentes, amely jelentősen csökkenti a környezeti terhelést. Az elektronikus nyilvántartás és a tűzvédelmi napló vezetése nem csak hatékonyabbá teszi az ellenőrzési folyamatokat, de hozzájárul a fenntarthatósághoz is, csökkentve a papírfelhasználást.
Social: Az automatizált rendszer biztosítja, hogy minden tűzvédelmi berendezés rendszeres ellenőrzést kapjon, így a közösségi terek, gyárterületek biztonságosabbá válnak. A plázák, szállodák, uszodák és más közintézmények munkatársai és látogatói nagyobb biztonságban érezhetik magukat, hiszen a tűzvédelem színvonalát a folyamatos figyelem és karbantartás garantálja.
Governance: A fiREG átlátható mechanizmusokat biztosít, ahol minden felhasználó az előírt jogosultságokkal és sztenderdekkel dolgozik. A jogszabályi követelményeknek folyamatosan megfelelő dokumentáció előállítása és nyilvántartása egyszerűbb és hatékonyabb, ezáltal a vállalatok eleget tesznek a megfelelőségi előírásoknak.
Indul a felkészültségi index
A fiREG a közeljövőben bevezeti az országos szintű tűzvédelmi felkészültségi indexet, amely megmutatja, hogy az egyes intézmények tűzvédelmi rendszerének ellenőrzése milyen szinten áll és a vállalatok mennyit javítottak tűzvédelmi szempontból az előző évhez képest.
„Az országos szintű monitorozás segítségével célunk, hogy a felkészültség folyamatosan javuljon, és az intézmények, valamint a társadalom is egyre biztonságosabb környezetben működhessen. Az index rendszeres közzététele pedig jobban ráirányítja a figyelmet a tűzvédelmi felkészültség fontosságára” – hangsúlyozta Fekete Attila mérnök-informatikus.