A Rejoy.hu az Egy futár élete vlogcsatorna naponta akár száz kilométert is tekerő biciklis futárával együttműködésben hívja fel a figyelmet arra, hogyan lehet megszabadulni a figyelmet elterelő értesítésekről vezetés közben.
Tízből négy magyar mobilozik vezetés közben - erről még 2019-ben adott hírt az Országos Balesetmegelőzési Bizottság, azóta ez az arány még tovább romolhatott, legalábbis az Egy futár élete vlogcsatorna alapítójának tapasztalatai (és sisakkamerás felvételei) alapján. A budapesti forgalomban naponta akár ötven-száz kilométert is tekerő biciklis futár a Rejoy.hu segítségét kérte a prevenció kapcsán, a használt és felújított telefonok piactere pedig örömmel állt ki a megelőzés fontossága mellett legfrissebb vlogepizódjában.
“Szeretnénk minél több Rejoy-telefont látni az emberek kezében, de kifejezetten nem a volán mögött, vezetés közben” - mondta el Blaumann Bence, a Rejoy ügyvezető igazgatója. A vállalat vezetői számára fontos a jó ügyek melletti kiállás, a másodpiaci forgalmazás ötlete is innen jött, új esélyt, új életet adnak a használt telefonoknak.
Ne fokozzuk, csökkentsük a multitaskingot az autóban!
A vezetés már önmagában egy multitasking tevékenység, hiszen kezeinket és lábainkat is használjuk, miközben az utat és a környezetünket is figyelemmel kell tartanunk. Veszélyes, ha appok értesítései, beérkező üzenetek elterelik a fókuszt a vezetésről. Ha csak egy-egy apró figyelmeztető ikon, felugró üzenet jelenik meg, evolúciós okokból ezeket akkor is észlelni fogjuk, ha nem figyeljük célzottan a telefon képernyőjét - magyarázta Kacsur Adrienn, a Mindset Terápiás & Tanácsadó Központ pszichológusa.
Az ismerősök üzeneteinek előnézete, vagy a friss tartalmak elérhetőségéről érkező appértesítések azt éreztethetik a felhasználókkal, hogy azonnal kell reagálniuk, és ha nem nézik meg ezeket, lemaradhatnak valamiről. A szakember szerint vezetés közben mindenképp, de azon kívül is érdemes az értesítéseket korlátozni, hogy megszabaduljunk a folyamatos ingerektől.
Így szabadulhat meg a zavaró tényezéktől
Bluetooth-kihangosító a mai autók többségében már eleve van (a régebbi járműveket olcsón fel lehet szerelni ilyennel), optimális esetben pedig olyan fedélzeti rendszer is található bennük, amely képes fejletten kommunikálni az okostelefonnal. A Google ilyen megoldása az Android Auto, az Apple-é a CarPlay nevet kapta.
A biztonságos vezetéshez azonban nem is elsősorban a fenti modern műszaki megoldásra, hanem új szemléletre, vezetés közben részleges digitális detoxra van szükség. A térképes navigáció nyilván elérhető kell maradjon vezetés közben is, de a legjobb, ha a bejövő hívásokon kívül minden bejövő üzenetet, értesítőt ideiglenesen elnémít a rendszer: mindezt egyszerűen be lehet állítani az okostelefonokon.
Az iPhone-t használóknak ehhez a Beállítások menü Fókusz pontját kell felkeresnie, ahol ha alapesetben nincs is ott, a jobb felső sarokban lévő + ikonra bökve Vezetés kategóriát is fel lehet vinni a meglévő alvás és más kategóriák mellé. Itt meg lehet adni, hogy ha az autónk Bluetooth-rendszeréhez csatlakozik a telefon, automatikusan bekapcsolja a vezetési fókuszmódot, amely alatt a figyelmet elterelő értesítéseket (például üzenőappokét) egyáltalán nem jelenít meg a rendszer.
Ezek sem vesznek el, a parkolás után az Értesítési központban visszanézhetők. Lekorlátozhatjuk azt is, hogy ilyenkor kik hívhatnak telefonon, és kiknek küldjön a készülék automatikusan SMS-t arról, hogy most vezetés miatt nem látjuk a bejövő üzeneteiket, nem pedig modortalanságból nem reagálunk, valamint megadhatók kivételek is, például ha a Viberen hívást várunk, megadhatjuk, hogy ennek értesítéseit engedje át vezetés közben az iOS.
Az androidos készülékek esetében a különböző gyártók különböző lehetőségeket kínálnak, a Rejoy statisztikái szerint magasan a legnépszerűbb a Samsung, ezeken a funkciót az Üzemmódok és rutinok menüpont alatt találjuk, és ezeken is megadható, hogy az autó rendszeréhez (Bluetooth, Wi.Fi hotspot, vagy Android Auto) kapcsolódáskor automatikusan bekapcsoljon a vezetési mód.
Az Android (kérésünkre) még a kedvenc térképalkalmazásunkat is elindítja ilyen esetben, vagy igény szerint egyéb rutinokat is beállíthatunk, mint az automatikus osztott képernyős alkalmazáspár (például navigáció és zenelejátszó kombinációja).
Ugyancsak megadhatjuk, hogy kiknek a hívásait engedje át a telefon, és kiknek küldjön a vezetés miatti elérhetetlenségünkről tájékoztatást. Az Androidnál is meg lehet adni kivételeket mind személyekre, mind alkalmazásokra, és arra is mód van, hogy felolvastassuk a bejövő értesítéseket, hogy ezek miatt se kelljen a kijelzőre néznünk.
Ezek működnek kéz nélkül
Mind az iPhone-ok, mind az androidos okostelefonok támogatják már a hangvezérlést, ugyanakkor a magyar nyelvet ezen a téren jelen pillanatban még egyik rendszer sem támogatja teljeskörűen. Például szöveget (jegyzetet vagy akár egy hosszabb e-mailt) is le lehet rajtuk diktálni, de az olyan utasításokat, mint a tárcsázd XY-t, vagy indítsd el a Spotify-t egyelőre csak néhány világnyelven, többek közt angolul és németül fogadnak - aki hajlandó ezt a kompromisszumot elfogadni, sofőrként már most is hatékonyan használhatja őket kéz nélküli módban.
Szerencsére az online szolgáltatások is fejlődnek a közúti biztonság terén, például a Google Meet konferenciahívásait is lehet vezetési módba állítani: ilyenkor a kulcsfontosságú funkciók virtuális gombjait felnagyítja a felület, a többi résztvevő kameraképét és képernyőmegosztásait pedig nem mutatja a Meet, hogy ezzel se terelje el a sofőr figyelmét - ugyanakkor a résztvevők hangját továbbra is közvetíti.