Tudjuk, hogy az ingatlanhitel igénylés nem mindig olyan könnyű és gyors folyamat, ahogy azt szeretnénk. Sőt számos olyan tényező is felmerülhet a hitel labirintusban, amivel nem is számoltunk. Pontokba szedtük a lakáshitel felvétel menetét 3 lépésben és tippeket is adunk, amivel akár jelentős előnyhöz is juthatunk az eljárás során.

1. Lépés: A megfelelő bank (és hitelügyintéző) megkeresése

Az első lépés a hitelt nyújtó bank kiválasztásával és a lehető legjobb ajánlat elfogadásával kezdődik. Ehhez meg kell találni azt, hogy melyek azok a bankok, amelyek az „ügyfélparaméterek” és az ingatlan paraméterei alapján a legkedvezőbb kamatfeltételeket biztosítják hosszú távon is. Fontos tudni, hogy nem mindig az a bank adja a legjobb ajánlatot, ahol bankszámlánkat vezetjük, illetve az ismerős bank ajánlata sem mindig szerencsés választás. Meglepő lehet, de sokszor azonos paraméterek mellet nagy eltérések vannak a bankok ajánlatai között, így érdemes legalább 3 bankot is felkeresni ezügyben.

A lakáshitel kalkulátorok tökéletesen alkalmasak arra, hogy megmutassák a felvenni kívánt lakáshitel havi törlesztő részletét a hitelösszeg, futamidő és a kamatok függvényében. De az eredmények értelmezéséhez elengedhetetlen egy független hitelközvetítő szaktudása, ráadásul a legtöbb esetben ezekhez a kondíciókhoz képest további egyedi kedvezményeket csak ők tudnak biztosítani.

Érdemes az első lépés lezárásaként a kiválasztott banknál előzetes hitelbírálatot igényelni még az ügylet elején, de mindenképpen a foglaló kifizetése vagy az adásvételi szerződés megkötése előtt. Ebben az esetben nem kell attól tartani, hogy elutasítják a hitelkérelmet a foglaló kifizetését követően, ezáltal elúszik a kinézett lakás, és az esetleges ügyvédi költség is „megy a levesbe”. Ez a partnerbankok közreműködésével történik, amiről hitelügyintéző segítségével igény szerint hitelígérvényt is beszerezhető. Ennek birtokában az ügyfél teljes biztonsággal, majdnem készpénzes vevőként licitálhat a kinézett lakásra.

2. lépés: A tettek mezeje

Kiválasztottuk tehát a megfelelő bank hosszú távon is előnyös ajánlatát, így a tettek mezejére léphetünk, vagyis következhet az ingatlan lefoglalózása és az adásvételi szerződés megkötése. Nagyon fontos pont az adásvételi szerződés aláírása előtt, hogy tisztázni kell a szerződés kötelező tartalmi elemeit és a követelményeket a választott bankkal.

Ezután következik a hitelkérelmi nyomtatványok kitöltése és a kérelem, illetve a csatolt érvényes dokumentumok benyújtása, melyben akár kérhet hitelügyintéző segítséget is. A kérelemben a hitellel, a kérelmező pénzügyi helyzetével, a megvásárolni kívánt és a fedezetként bevont ingatlannal kapcsolatos kérdésekre kell választ adni összességében. A dokumentumban kell jelölni az igényelt hitel összegét és futamidejét, a kamatperiódust és a jövedelmet is. A beérkezett kérelem adatait a banki ügyintéző rögzíti a bank adminisztrációs rendszerében a lakáshitel igénylés részleteire vonatkozó ügyfél –és ingatlanadatokat, elérhetőségeket, illetve minden egyéb adatot. Ezek a rendszerek egymásra épülő lépésenként dolgozzák fel a folyamatot ezért általában addig „nem engedi tovább” a folyamatot a gép, amíg valami hiányzik. Ezért is nagyon fontos, hogy hiánytalan jelzáloghitel kérelmi csomagot adjon be az ügyfél.

A következő lépés az értékbecslés és hitelbírálat, ami a célegyenes előtti rész.

Itt a legtöbb bank esetében az ügyviteli szoftver automatikusan megrendeli az értékbecslést az adatok rögzítése közben, általában véletlenszerűen megjelölve valamelyik értékbecslő partnerét. Az értékbecslésnél az értékbecslő az ingatlan forgalmi értékét határozza meg, melynek során sok mindent figyelembe vesz. Ilyen például a földrajzi elhelyezkedés, a lakókörnyezet, az ingatlan állapota, falazatának típusa, tetőzete és tulajdonviszonyai. Ezzel megállapításra kerül, hogy mekkora összeggel terhelhető az adott ingatlan fedezetként.

Párhuzamos folyamat a jövedelem és hitelezhetőség vizsgálata (bonitás vizsgálat), vagy köznyelvi nevén hitelbírálat. A folyamat során eldől a hitelképesség és a havi törlesztő részlet is kiszámításra kerül.

3. lépés: Hitelbírálat és folyósítás

Amennyiben a hitelbírálat pozitív a bank elkészíti a hitelszerződést, amit elküld átolvasásra, de a bankok honlapján is megtalálható már egy általános szerződés minta erre vonatkozóan. A szerződés megkötésére -előzetes időpont egyeztetés után- a bankban kerül sor a közjegyzői okiratba foglalással együtt. Itt sok rejtett költség felmerülhet, amiről érdemes tájékozódni, mielőtt kiválasztjuk a hitelt adó bankot. Ilyen a közjegyzői okiratba foglalási költség, mely az ügyfelet terheli, viszont sok bank átvállalja ezt a költséget, így több maradhat a zsebünkben.

Végül a szerződések aláírását és a bank jelzálogjogának tulajdoni lapon történő megjelenését követően folyósít a bank a közokiratban megjelölt módon.

Érdemes tehát egy bankfüggetlen hitelközvetítő szakember segítségét kérni, hiszen a biztos szakmai tudás mellett teljeskörű és díjmentes hitelközvetítés keretében részletesen bemutatják a piacon elérhető összes kondíciókat és a dokumentumok kitöltésében is segítenek. Éljen a lehetőséggel, ne hagyja elveszni pénzügyeit!


Pénzügy