Ma is vannak esetek, amikor egy szóbeli megállapodás vagy egy kézfogás elegendő. Amikor azonban írásbeli megállapodásra kerül sor, a digitalizálódó üzleti világban a papíralapú megoldások lassúnak és körülményesnek bizonyulnak. Ezért egyre nagyobb az igény olyan elektronikus aláírásra, amely egyszerűen használható, de egyben képes a dokumentum hitelességének és sértetlenségének későbbi igazolására.
A magánszemélyek dolga ma már egyszerű, ha elektronikusan kell aláírniuk, hiszen a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) keretében biztosított eAláírás rendelkezésükre áll.
Fontos viszont tudni, hogy a DÁP keretében biztosított eAláírás a hatályos jogszabályok és a hivatalos tájékoztatás alapján kizárólag magánszemélyként, magáncélra használható. Sem jogi személyek (cégek, szervezetek), sem szakmai szerepkörben eljáró természetes személyek (például ügyvédek, orvosok, egyéni vállalkozók) nem jogosultak a használatára.
Üzleti célra elektronikus aláírást olyan megbízható piaci szolgáltatótól érdemes beszerezni, amelyik komoly tapasztalattal és teljes körű, auditált szolgáltatással rendelkezik. A Microsec, hazánk piacvezető minősített bizalmi szolgáltatójaként, több évtizedes szakmai múlttal büszkélkedhet.
Az e-Szignó elektronikus aláíró csomagok már havi néhány ezer forintért lehetővé teszik a papírmentes ügyintézést, garantálják a digitális dokumentumok hitelességét, igazolják az aláíró személyét és titulusát, valamint jogvita esetén megbízható jogi garanciát nyújtanak - mondja Vanczák Gergely a Microsec IT igazgatója.
Hiteles elektronikus dokumentumok havonta egy pizza áráért
Az úgynevezett egyszerű elektronikus aláírással gyakran találkozunk. Ez többnyire egy beszkennelt aláíráskép, vagy egy kézírást utánzó betűtípussal készült aláíráspanel, amelyet PDF-dokumentumokba vagy e-mailek végére illesztenek.
Számos elterjedt aláíró alkalmazás használ hasonló megoldást aláírásként. A rossz hír azonban az, hogy ez a fajta „aláírás” nem nyújt jogi garanciát, nincs megfelelő joghatása, és a legtöbb esetben még az írásbeliség igazolására sem alkalmas.
Ennek az az oka, hogy az e-mail végére illesztett „aláíráspanel”, vagy egy szerződésbe beszúrt „aláíráskép” mindössze egy kép- vagy szövegfájl, amelyet bármikor, bárki, akár utólag is odamásolhat, így nem biztosítja a dokumentum hitelességét, és nem garantálja az aláíró személyét.
Ezzel szemben a minősített elektronikus aláírások alkalmazása teljes körű jogi és műszaki garanciát biztosít. Feleslegessé teszi a számítógépen készült dokumentumok kinyomtatását, postázását és visszaszkennelését – emeli ki Vanczák Gergely.
Amennyiben egy vállalkozás havonta több mint 3500 forintot – azaz egy pizza árát – költi az aláírásokhoz kötődő papíralapú folyamataira (nyomtatásra, postázásra, tárolásra), akkor önmagában már a költségek csökkentése miatt is megéri áttérni az elektronikus aláírás használatára, nem beszélve a gyorsaságról, a biztonságról és az egyre fontosabb fenntarthatósági szempontokról.
A minősített elektronikus aláírás jogilag egyenértékű a kézi aláírással
A minősített elektronikus aláírás a legmagasabb szintű digitális aláírás, amely mindig egy minősített tanúsítvány alapján, minősített aláírás létrehozására alkalmas eszközzel készül. Az Európai Unió eIDAS rendelete szerint egyenértékű a kézi aláírással.
A magyar jog ennél is tovább megy, mert két tanú nélkül is teljes bizonyító erőt tulajdonít az elektronikusan aláírt dokumentumnak. Érdemes a vállalkozásoknak előre gondolkodni, hiszen a teljes bizonyító erő egy esetleges későbbi jogvita esetén milliós nagyságrendű többletköltségektől, károktól kímélheti meg őket.
Mint az igazgató emlékeztetett, nem véletlen, hogy Magyarországon az ügyvédek és a jogtanácsosok számára 2008 óta kötelező az elektronikus aláírás használata az elektronikus cégeljárások során. A Microsec e-Szignó szolgáltatását ma a közjegyzők mellett naponta több tízezer ügyvéd, jogtanácsos, könyvvizsgáló, mérnök és cégvezető használja.
A hiteles elektronikus dokumentumkezelés nélkül nincs digitális átállás
Napjainkban egyre fontosabb az elektronikus aláírás használata, különösen a szerződéskötések területén. Ahogyan a digitalizáció terjed, egyre több területen, beleértve a hazai és EU-s pályázatokat, az oktatást, pénzügyi szektort, vagy a mérnöki munkát, nő az igény a hiteles, elektronikus dokumentumok létrehozására.
Így az elektronikus aláírás az üzleti élet szinte minden területén megjelenik. A vállalatoknak és szolgáltatóknak pedig alkalmazkodniuk kell az új helyzethez, olyan folyamatokat kell kialakítaniuk, amelyek lehetővé teszik az elektronikusan aláírt dokumentumok befogadását, ellenőrzését és aláírását saját oldalukon.
Az elérhető nyilvános adatok szerint a DÁP keretében biztosított eAláírások és az üzleti célú elektronikus aláírások együttes száma Magyarországon már meghaladta az 1 milliót. Ez jelentős lehetőséget kínál a hazai digitális átállás felgyorsítására.
A Microsec az e-Szignó szolgáltatás weboldalán keresztül átfogóan bemutatja az elektronikus aláírás felhasználási lehetőségeit. A piacvezető, 100%-ban magyar tulajdonú vállalat több mint 20 éve fejleszt elektronikus aláíró megoldásokat. A Microsec árbevétele 2023-ban elérte az 5 milliárd forintot, 2024-ben pedig 6,4 milliárd forintra nőtt.