Ezután apró kavicsokat kezdett szórni az üvegbe. Miután a kavicsok kitöltötték a kövek közötti üres helyeket, megállapították, hogy az üveg most tele van, de az előbb nem volt tele.

A professzor ezután elővett egy dobozt homokkal és azt kezdte betölteni az üvegbe. Természetesen a homok minden kis rést kitöltött.

"És most" - mondta a prof, "vegyék észre, hogy ez az önök élete. A kövek a fontos dolgok - a családod, a partnered, az egészséged, a gyerekeid - ha minden mást elveszítenél, az életed akkor is teljes maradna. A kavicsok azok a dolgok, amik még számítanak, mint a munkád, a házad, az autód. A homok, az összes többi. Az apróságok. Ha homokot töltesz először, nem marad hely a kavicsoknak és a köveknek.

Ugyanez történik az életeddel. Ha minden idődet és energiádat az apróságokra fordítod, nem marad hely azoknak a dolgoknak, amik igazán fontosak számodra. Fordíts figyelmet azokra a dolgokra, amelyek alapvetők a boldogságod érdekében. Játssz a gyerekeiddel. Szakíts időt orvosi ellenőrzésre. Vidd el a párodat táncolni.

Mindig lesz időd dolgozni, takarítani, vendégeket hívni, rendet rakni. Először a kövekre figyelj - azokra, amik igazán számítanak. Állítsd be a prioritásokat. A többi csak homok."

ANTITÉZIS. Az egyik hallgató fogta az üveget, amelyről a prof és a többiek megállapították, hogy tele van, és beleöntött egy üveg sört. Természetesen a sör kitöltötte a homokszemcsék közti hézagokat, így az üveg tényleg tele lett. Tanulság: Nem számít, mennyire van tele az életed, mindig van benne hely.

Egy sörnek!

SZINTÉZIS. A hallgató szellemessége azonban nem teszi érvénytelenné a professzor tanítását. Hiszen ha megfordítjuk a sorrendet és egy sörrel teli üvegbe szórunk homokot, a sör kicsordul. Azaz, ha a kőtől a sörig terjedő skála egyben értékskála, amint a felvezető tanítás mutatja, a sör a legértéktelenebb a szimbólumok között. Összefoglalva: ha a lényeges dolgokkal rendbe vagyunk, mindenre jut elegendő idő és energia. Ha a lényegteleneket hajkurásszuk, mindent elronthatunk.

EPILÓGUS. A professzor következő előadásaink homok helyett vizet használt...


Tudomány Kultúra