A járművek beszerzési árának növekedése, a finanszírozási és lízingdíjak megemelkedése, az üzemanyag- és energiaárak tartós volatilitása, valamint a használt járművek maradványértékének kiszámíthatatlansága egyre jelentősebb költségterhet ró az európai vállalatokra.

Az elmúlt öt évben drámai mértékben, akár 30%-kos mértékben is nőhetett a vállalati járműflották teljes tulajdonlási költsége (Total Cost of Ownership – TCO), derül ki az Arval Mobility Observatory legújabb iparági jelentéséből[1]. A tanulmány szerint az emelkedés alapjaiban változtatta meg a flottakezelés és költségtervezés logikáját Európa-szerte, mivel a korábban kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos és aktív menedzsmentet igényelnek.

A TCO-növekedés mögött álló piaci folyamatok

A TCO-növekedés hátterében több, egymást erősítő piaci tényező áll. Az új járművek beszerzési ára 2020 óta átlagosan 15–25%-kal emelkedett, ami már önmagában megemelte a flották induló költségszintjét. Ezzel párhuzamosan a finanszírozási és lízingdíjak a kamatok változásával 2–4 százalékponttal nőttek, érezhetően megterhelve a havi kiadásokat.

Az energiapiac volatilitása tovább fokozta a költségnyomást: az üzemanyagárak 2020-hoz képest 20–35%-kal magasabb szinten stabilizálódtak, míg az üzleti áramtarifák időszakonként 30–60%-os emelkedést mutattak. A használtautó-piac ingadozó maradványértékei további kockázatot jelentenek: akár 10–15% eltérés is előfordulhat a szerződéses ciklus végén, ami jelentősen befolyásolhatja a teljes életciklusra vetített költségeket.

„A TCO nyomás ma már nem átmeneti jelenség, hanem tartós piaci realitás. A korábban stabilnak és kiszámíthatónak tartott költségtételek ma már folyamatos változást mutatnak, ezért nagyobb hangsúlyt kell fektetni a költségszerkezet átláthatóságára és a valós idejű adatelemzésre.

Ez nem csupán operatív flottakezelési kérdés: a mobilitás mára stratégiai pénzügyi tényezővé vált, amely közvetlenül befolyásolja a vállalati döntéshozatalt és a hosszú távú üzleti tervezést is” – mondta el Agárdi Marianna, az Arval Magyarország ügyvezető igazgatója.

Következmények a vállalatok működésére

A vállalatok számára mindez azt jelenti, hogy a gépjárművek fenntartása már nem csupán üzemeltetési kérdés, hanem stratégiai pénzügyi döntés, amely hatással van a mobilitási irányelvekre, a HR-politikára és a teljes vállalati költségstruktúrára.

A TCO-növekedés különösen erősen érinti azokat a szervezeteket, amelyek nagy futásteljesítményű vagy regionális/logisztikai feladatokra használt flottát üzemeltetnek. A jelentés arra is rámutat, hogy míg az autófenntartás költségei a magántulajdonú járművek esetében is érezhetően emelkedtek, a TCO emelkedés mértéke és hatása elsősorban a vállalati flottáknál mérhető pontosan, ahol a finanszírozási modellek, a maradványérték-kockázat és az energiaárak közvetlenül beépülnek az üzemeltetési szerződésekbe.

Az Arval Mobility Observatory tanulmánya 2020 és 2025 közötti flottaköltség-adatok, piaci mutatók és makrogazdasági trendek elemzésén alapul, és az Európai Unió és az eurózóna országaiból származó statisztikákra és piaci mutatókra épülnek.

A TCO modellek számítása a Eurostat, az Európai Bizottság Energetikai Főigazgatósága, valamint európai autópiaci indexek (pl. Auto1 Group) adatain alapul. Az összehasonlítás a vállalati járműflották összesített költségeit vizsgálja több évre visszamenőleg, egységes európai módszertan szerint.


Autó