Az online vásárlás ma már nem csupán egyfajta kiegészítő vásárlási megoldást jelent. A Selligent marketingelemző cég nemrégiben végzett felmérése szerint, az emberek közel 40%-a hetente vásárol az interneten, míg a pandémiát megelőző időszakban ez az érték 30% volt. A lakosság egyre nagyobb mértékben kezd el áttérni a digitális kiszolgálására. A vásárlókedvet az is fokozhatja, hogy az üzletek a talpon maradás érdekében sokszor extra kedvezményeket és ingyenes kiszállítást kínálnak. Egy brit kutatás eredménye pedig azt mutatja, hogy minden ötödik ember a járványt követően is megtartja fogyasztói szokásait és online fogja beszerezni a termékeket.

Az elmúlt években a legnagyobb online forgalomnövekedést a ruházati szektor és az élelmiszereket, illetve a drogériai és a háztartási termékeket magában foglaló online FMCG-szektor érte el. A zsúfolt szupermarketek helyett sokan a biztonságos online vásárlást választják. A barkács eszközök és lakberendezési cikkek esetén is jelentős fejlődés tapasztalható. A home office-ra és a digitális oktatásra való átállás miatt a műszaki és számítástechnikai termékeknél kiugró online forgalomnövekedés figyelhető meg. Mivel jobban fókuszba került az egészséges élet, az otthoni mozgáshoz szükséges sportszereket valamint a táplálékkiegészítőket kínáló webáruházak száma is megugrott. A legújabb ágazat, ahol az online forradalom zajlik, az építőipar és a felújítás. Habár logisztikailag ez hatalmas kihívás, de az átalakulás itt is elkerülhetetlen az elkövetkezendő években.

Tavaly a globális e-kereskedelem 27,6 %-kal emelkedett. Az Európai Unió országaiban az átlagos költések összege folyamatosan nőtt, 2020 negyedik negyedévében az európaiak 57 %-a költött 100 és 1000 EUR közötti összeget online vásárlásra. A szakemberek arra számítanak, hogy a világjárvány után a hagyományos vásárlás csökkenni fog, ellenben az élmények és szolgáltatások iránti kereslet - mint a mozi, színház, fesztiválok, éttermek látogatása - az egekbe szökik majd.

Nem csak a webshopok, hanem az azokat kiszolgáló cégek is növekedni tudnak a koronavírus ideje alatt, mint például a fejlesztők, valamint logisztikai- és marketing cégek. Az online vásárlás innovációjából következik, hogy a kézbesítési-piac is fellendült. Igazi nyertesének a futárszolgálatok tekinthetők, mivel a házhoz kért rendelések száma óriási mértékben emelkedett.

Az e-kereskedelem számtalan formát ölthet, az online vásárlás mellett szinte bármilyen tevékenységet tudunk végezni az interneten. Az egyik legnagyobb terjeszkedést az online játékok területén tapasztaljuk. Sok ember sportmániája ösztönözheti ezt a növekedést, mivel a sportjátékot kínáló oldalak rendkívül népszerűek. A régi kedvencek - a sportfogadás és az online casino - továbbra is uralják az internetet, de ezen kívül közkedveltek az online videójátékok, az online bankolás és az online bemutatótermek is.

A szakértők szerint az otthon maradás miatt az izgalmak és újdonságok hiányát sokan vásárlással pótolják. Könnyen abba a hibába eshetünk, hogy túlköltekezünk. Ezért azt javasolják, hogy ajánlott a bevásárlókosárban hagyni legalább egy napig a terméket, hogy legyen idő átgondolni, valóban szükség van-e rá. Továbbá a hírlevelekről történő leiratkozás is hasznosnak bizonyulhat, hogy a kedvezőbbnél kedvezőbb akciók miatt se történjen túlköltekezés.

A kényszeres vásárlás akár függőséggé is válhat, tehát próbáljunk több időt tölteni játékkal, sporttal vagy találjunk egy új hobbit, ami garantáltan leköti majd a figyelmünket és új izgalmakat hoz életünkbe.


Pénzügy