A tegnap hatályba lépett 6/2025. (V. 8.) NMHH rendelet, a peren kívüli vitarendezés területén a békéltető testületek eljárási szabályait korszerűsíti – különös tekintettel a digitális megoldások adta lehetőségek kihasználására.

MIÉRT FONTOS EZ A VÁLTOZÁS A VÁLLALKOZÁSOKNAK?

A vállalkozások -különösen a kereskedelmi szolgáltatók- körében az ügyfélpanaszok gyors kezelése nemcsak versenyelőnyt jelent, hanem jogszabályi elvárás is. A rendeletmódosítás célja, hogy a peren kívüli vitarendezés szabályait a gyakorlathoz igazítsa – különösen a digitális kapcsolattartás lehetőségeinek szélesítésével.

Az elektronikus kommunikáció elsődleges kapcsolattartási csatornává válhat a békéltető testületek és a vállalkozások között, ami gyorsítja az ügyintézést, csökkenti az adminisztrációt és kiküszöböli a postai kézbesítéssel járó kockázatokat.

jogi peren kívüli vitarendezés

Egyszerűbbé és átláthatóbbá válik az eljárás indítása is, a pontosan meghatározott információk megadása kevesebb hibalehetőséget és jobb adatkezelést tesz lehetővé. A békéltető testület a kérelem beérkezése után részletes tájékoztatást ad a joghatásokról és határidőkről, amely keretet ad a vállalkozások vitarendezési felkészüléséhez.

A vitarendezés eredménye nyilvánosságra kerülhet, amely különösen hangsúlyos a fogyasztói bizalomra épülő ágazatokban, mint az e-kereskedelem, a távközlés vagy a szolgáltatószektor további szereplői esetében. A rendelet a testületi tagok díjazását is újra szabályozza, ösztönözve a gyorsabb és kiszámíthatóbb ügykezelést.

MEDIÁCIÓVAL A JOGVITÁK BÉKÉS RENDEZÉSÉÉRT

A viták békés rendezésére nem kizárólag békéltető testületi eljárás áll rendelkezésre. A mediáció egy olyan piaci konfliktuskezelési módszer, amelynek célja a közös megegyezésen alapuló egyezség létrehozása.

A mediátor abban segíti az ellenérdekelt feleket, hogy képessé váljanak egymás nézőpontjának megértésére, más álláspontjának befogadására és saját maguk találjanak megoldást a vitájuk rendezésére.

A folyamat bizalmas, nem nyilvános, a gazdasági szereplők reputációs kockázat nélkül kezelhetik a jogvitákat. A mediáció kevésbé formalizált jellegéből adódóan -más vitarendezési eljárásokhoz képest- rugalmasabban alkalmazkodik a felek igényeihez.

A gazdasági mediáció során nemcsak fogyasztói ügyekre, hanem például alvállalkozói, beszállítói, szerződésértelmezési vagy szolgáltatásminőségi vitákra, de az egészségügyi ellátással összefüggő konfliktusok békés rendezésére is alkalmazható.

Összességében a gazdasági mediáció előnye a vállalkozások számára a rugalmasság, a teljes titkosság és a szélesebb körű alkalmazhatóság, A gazdasági mediáció és a békéltető testületi eljárás nem zárja ki egymást: a gazdasági szereplők számára érdemes mindkettőt ismerni és ügytípustól függően alkalmazni.


Jog