A banki csalások száma az elmúlt években világszerte növekedést mutat, a helyzet a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint Magyarországon is hasonló. Az UniCredit Bank közelmúltbeli kérdőívére adott válaszok tanulsága szerint jelentős azoknak a száma, akik kaptak már valamilyen átverős e-mailt vagy sms-t, amit egy szolgáltató nevében valaki más küldött.

 „Bár minden eszközzel azon van minden pénzintézet, így az UniCredit Bank is, hogy a visszaéléseket megakadályozza, a legtöbbet még mindig az ügyfelek tehetik a pénzügyeik biztonsága érdekében” – mondja Doborné Tündik Olga, az UniCredit Bank bankbiztonsági területének vállalati biztonsági elemzője.

A figyelemfelhívás minden korosztályban, így a fiatalok körében is fontos, ezért az UniCredit Bank idei, középiskolások számára meghirdetett innovációs versenyének témája is a banki csalások és visszaélések megelőzése volt.  A megmérettetésen a diákcsapatoknak olyan kreatív ötleteket kellett kitalálniuk, amelyekkel kortársaiknak segíthetnének abban, hogy ne váljanak online csalás áldozatává. Az ötletek kitalálására és kidolgozására kétszer fél napjuk volt a résztvevőknek, kreativitásból pedig nem volt hiány. 

A középiskolások a megoldást a digitális eszközökben és az edukációban látják, a figyelem felkeltése érdekében pedig partnerkedvezményeket, kuponokat is bevetnének. A versenyen különdíjas lett többek között egy cyber szabadulószoba ötlete, ahonnan csak egy e-mail-csapda elkerülésével, egy számkódos rejtvény és kódolt üzenet megfejtésével, valamint egy QR-kódos feladat megoldásával és a jelszó kitalálásával szabadulhatnának ki a résztvevők.

Szintén különdíjat kapott egy mesterséges intelligenciára épülő oktató alkalmazás ötlete, amely ajándékokra és partnereknél felhasználható kedvezményekre fordítható pontgyűjtéssel motiválná a felhasználókat az oktatóanyagok elsajátítására.

A verseny nyertese egy online hitelességellenőrző program ötlete lett, amely a felhasználók védelme érdekében egyetlen kattintással képes lenne a meglátogatott oldal biztonságosságának ellenőrzésére, továbbá oktató jellegű tippekkel és kiterjedt kedvezményprogrammal ösztönözné a program használatát.

Az innovációs versenyen tapasztaltak egybecsengenek az UniCredit Bank fiatalok körében 2024 augusztusában végzett reprezentatív kutatásával is, amely a Z generációs fiatalok és az X generációhoz tartozó szüleik véleményét térképezte fel a mesterséges intelligencia hatásaival kapcsolatban.

„A felmérésből kiderült: a megkérdezett középiskolások több 49 százaléka és szüleik 43 százaléka szerint a mesterséges intelligencia megkönnyíti a munkát és a tanulást. Ez a pozitív hozzáállás tükröződik a diákok által a banki csalások megelőzésére tett innovatív, digitális megoldási javaslatokban is” – mondja Dudás Csilla, az UniCredit Bank szenior kommunikációs menedzsere, a verseny egyik fő szervezője.

A csapatok felkészülését és szereplését a bank munkatársai segítették, a zsűri munkájában részt vettek a Magyar Bankszövetség, a Nemzeti Innovációs Ügynökség, a Magyar Innovációs Szövetség, a Junior Achievement Magyarország és a bank szakértői.

A verseny az UniCredit fiatalok fejlesztését célzó, „Re-Power Your Future” nevű oktatási programjának égisze alatt került megrendezésre, melyben 2026-ig több mint 350 magyar iskola 31 ezernél is több diákjának fejlesztéséhez kíván az UniCredit Bank hozzájárulni.


Pénzügy