A lakosság harmada az utolsó pillanatban vásárol

A karácsony előtti időszak nem csak az örömteli készülődésről szól: ilyenkor sokan érezhetik úgy, hogy összecsapnak a fejük felett a hullámok, mert az ünnepi készülődés teendőire nem jut elég idő. A CIB Bank karácsonyi felmérésében arra kereste a választ, hogy mennyire tudatosan készül a lakosság az év legnagyobb családi ünnepére.

Az egyik legjellemzőbb, előre látható stresszforrást az jelentheti, ha kevés idő jut az ajándékok beszerzésére. Ennek ellenére a felmérésből az derült ki: csak az ajándékozók kevesebb mint ötödére jellemző, hogy egész évben kihasználják az adódó lehetőségeket a beszerzésre; a vásárlást a legtöbben október-novemberben kezdik (46%), bő harmaduk (35%) pedig az utolsó hetekre, illetve pillanatokra hagyja azt.

Az idegeskedés kötődhet a megnövekedett kiadásokhoz is

A felnőtt lakosság alig több mint egyharmada (36%) készít költségvetést a karácsonyhoz kötődően (közülük is csak 11%-ra jellemző, hogy ragaszkodik is ehhez a tervhez, a többiek túllépik a keretet vagy nem mindenben követik az eredetileg eltervezetteket).

A nők gyakrabban készítenek karácsonyi költségvetést, a fiatalokra pedig átlag feletti arányban jellemző, hogy szigorú pénzügyi tervvel indulnak neki az ünnepeknek (14%) és be is tartják azt. Az idősek viszont inkább csak vázlatosan terveznek, vagy nem tartják be szigorúan, amit előzetesen elhatároztak.

karácsonyi ajándék

Az ünnepek előtti időszakban fokozottabban jellemző túlterheltségnek az is oka lehet, ha a teendők nem oszlanak el arányosan. Bár a felmérés adatai szerint a családok nagyobbik részében (57%) a családtagok közösen vesznek részt az ünnep előkészítésében, de még így is sok családban nagyobb a teher a nőkön, mint a férfiakon.

Ennek pontos mértékét nehéz meghatározni, mert a nők között, akik azt válaszolták, hogy egyedül ők végzik a karácsonyi feladatokat, egyedülállók is lehetnek. Ám ha ettől eltekintünk, akkor akár a 28%-ot is elérheti azon családok aránya, ahol inkább a nőkre helyez terheket a karácsonyi készülődés: 18% válaszolta azt, hogy a család nőtagjára hárulnak ilyenkor a tennivalók, és további 10% női válaszadó nyilatkozta, hogy minden munka neki jut. 

Tízből négy fő jótékonykodik karácsonykor

A tudatos készülődésnek része lehet az is, hogy nemcsak a szűk környezetünknek szeretnénk örömet okozni. Ezért a felmérésben arra is rákérdeztek, része-e az ünnepnek a családi körön kívüliek segítése, a jótékonykodás. Kiderült, hogy kisebbségben vannak (39%), akiknek a karácsonyhoz a jótékonykodás is hozzátartozik.

Közülük legtöbben valamilyen szervezetnek adományoznak (a teljes lakosság negyede), minden tizedik fő a közelében élő rászorulóknak segít ilyenkor, 4% pedig önkéntes munkát vállal az ünnepek időszakában.

Az eredmények szerint a nők jelentősen magasabb arányban jótékonykodnak, mint a férfiak (45% a 31%-kal szemben. Érdekesség, hogy a közhiedelemmel ellenétben a környezetükben élő rászorulókra nem a legkisebb településeken figyelnek oda leginkább, hanem a kisebb városokban (15%).

„Mint az élet legtöbb területén, a karácsonyi készülődés idején is segíthet az idegeskedés, a stressz csökkentésében, ha előrelátók vagyunk: terveket készítünk, felkészülünk a teendőkre és a kiadásokra.

Ezt megtehetjük akár a CIB Bank egyéni igényekre alakítható Tandem megtakarításaival, amelyek magasabb kamatot és kedvezőbb hozamlehetőségeket kínálnak ügyfeleinknek akár rövidebb távú megtakarítási célokra is” – hívja fel a figyelmet Vasas Norbert, a CIB Bank megtakarítási termékekért és szolgáltatásokért felelős vezetője.