A British Council által elismert program hatékonyságát friss tanulmányi felmérések is igazolják, melyeket az ELTE és a University of Cumbria szakértői mutatnak majd be az eseményen, ahol a Momentán improvizációs társulat lesz a hangulatfelelős.

Sok család számára komoly tétje van az előttünk álló időszaknak: a nyolcadikos diákok középiskolát választanak. A döntés ma már nemcsak az elsajátítható tananyagról, hanem a gyermek jövőbeli lehetőségeiről is szól. Mivel a fiataloknak egy globális versenyben kell helytállniuk majd, egyre több szülő olyan intézményt keres, ahol az idegen nyelv — és különösen az angol — nem külön tantárgy, hanem a mindennapi tanulás és kommunikáció szerves része.

A kétnyelvű oktatás — amelyben a tanulók bizonyos tárgyakat idegen nyelven tanulnak — több formában is jelen van Magyarországon, ám a Bilingual Gimnáziumi Program új szintre emeli ezt a szemléletet. A program lényege, hogy a diákok a fő tantárgyakat két nyelven tanulják, ráadásul úgy, hogy a tanórákat egy magyar és angol anyanyelvű pedagógus közösen vezeti, így a diákok számára az angol a tanulás természetes közege lesz.

A váltott nyelvű, úgynevezett co-teaching módszer a kétnyelvű családok működését idézi: a nyelvhasználat nem cél, hanem kommunikációs eszköz, így a diákok szinte észrevétlenül és gyorsan sajátítják el a magabiztos nyelvhasználatot.

bilingual gimnázium program

A British Council által elismert program hatékonyságát számos friss tanulmányi felmérés igazolja. A bilingual módszert már az általános iskolában elkezdő tanulók a nyolcadik osztály végére elérik az emelt szintű érettségihez szükséges nyelvtudást (B2), míg a gimnáziumi programban a 11. évfolyamra 87 százalékuk megszerzi a felsőfokú, Cambridge C1 nemzetközi nyelvvizsgát, ami közel anyanyelvi kommunikációt jelent. A módszernek köszönhetően azok a gimnáziumi diákok is elérik ezt a szintet, akik általános iskolában nem a bilingual rendszerben tanulták az angolt.

A legfrissebb (2023-as, 2024-es és 2025-ös) országos kompetenciamérések szerint a Bilingual Program diákjai matematikából, szövegértésből és természettudományokból is átlagosan közel 100 ponttal jobban teljesítettek az országos átlagnál. Ahogy Dr. Kovács Judit, az ELTE docense, a kétnyelvű oktatás kutatója rámutat: “a kétnyelvű tananyag folyamatos “dekódolása” olyan mértékű szellemi energiákat katalizál, amelyek más területekre is kiterjednek, így általában is javítják a diák teljesítményét.”

A Bilingual Program nemcsak a nyelvtanulásban, hanem pedagógiai programjában is a nemzetközi szemléletet képviseli. A diákokat partnerként kezeli, együttműködésre ösztönzi őket, és a közös projektmunkák, vitakultúrát fejlesztő események, valamint a nemzetközi hátterű tanári kar révén olyan nyitott tanulási környezetet teremt, ahol a nyelv és a gondolkodás egyszerre fejlődik. A program kiemelt célja az is, hogy a tanulók felkészítést kapjanak külföldi egyetemekre — a tanítási idő részeként, külön elfoglaltság nélkül.

„9. és 10. évfolyamon a diákokkal együtt térképezzük fel, hogy mi érdekli őket és miben tehetségesek, majd az utolsó két évben segítünk megtalálni a megfelelő hazai vagy külföldi egyetemet, és megtanítjuk a sikeres felvételihez szükséges kompetenciákat és szaknyelvi szókincset. — meséli Anthony J. Laudadio (USA), a program szakmai vezetője.

A Bilingual Gimnáziumi Program november 18-i eseményén, az Európa 2000 Gimnáziumban a látogatók interaktív órákon, tanár–diák beszélgetéseken és az ELTE, valamint a University of Cumbria szakértőinek közreműködésével kaphatnak betekintést abba, hogyan működik a bilingual módszer a gyakorlatban, valamint hogyan készülhetnek fel a diákok a külföldi továbbtanulásra.


Iskola