A névváltás nem csak formai, hanem stratégiai jelentőségű lépés is: a Társaság 2025 elején kibővült kreatívipari feladatkörének lekövetését szolgálja, ugyanakkor segíti a hazai kreatívipar nemzetközi láthatóságának növelésére irányuló törekvéseket is.

Az MDDÜ Magyar Divat & Design Ügynökség Nonprofit Zrt. (MDDÜ) 2018-as alapítása óta a divat- és designágazat stratégiai fejlesztésén dolgozik, szakmai koordinációval, a hazai termékek elérhetőségének és exportképességének erősítésével, valamint a gyártási és oktatási háttér fejlesztésével.

A szervezet mára a hazai kreatívipar meghatározó szereplőjévé vált: olyan kiemelt eseményeket valósít meg, mint a régió központi divatrendezvényének számító Budapest Central European Fashion Week, a két évtizedes múlttal bíró Budapest Design Week, vagy a nemzetközileg is díjazott 360 Design Budapest kiállítás. Emellett számos nemzetközi rendezvényen keresztül biztosít bemutatkozási lehetőséget a magyar divat- és designtervezőknek, valamint ipar- és képzőművészeknek.

A kreatívipar világszerte és Magyarországon is egyre erőteljesebb gazdasági tényező. A globális GDP mintegy 3 százalékát adja, de a becslések szerint ez az arány 2030-ra akár 8–10 százalékra is emelkedhet. Mindemellett Európában több mint nyolcmillió munkahelyet tart fenn a szektor. Magyarországon a kreatívipar a GDP közel három százalékát biztosítja, a második leggyorsabban növekvő ágazat, amely vidéki kis- és középvállalkozások ezreit tartja életben, kimagasló exportpotenciállal és jelentős innovációs kapacitással bír.

A névváltás a Társaság korábban kibővült kreatívipari szerepvállalását teszi egyértelművé. A Magyarország versenyképességi stratégiájában megjelölt hat kiemelt iparág egyikeként a kreatívipar erősítése fókuszba került. Ezt támogatva az Ügynökség fejlesztő tevékenysége 2025 év elejétől a divat- és textiliparra, a bútorgyártásra és formatervezésre, az offline és online játéktervezésre, valamint a szépség- és szépségápolási iparra is kiterjed.

Az Ügynökség az új területeket már több ponton integrálta meglévő projektjeibe és a hozzájuk kapcsolódó új programok kialakítása is folyamatban van.

„A kreatívipar ma már nem elszigetelt ágazatok összessége, hanem egymásra épülő, gazdasági értéket teremtő ökoszisztéma. Nem véletlen, hogy a világ legsikeresebb gazdaságai – Franciaország, Olaszország, az Egyesült Államok vagy Dél-Korea – régóta kiemelt ágazatként kezelik a kreatívipart.

A névváltás annak a stratégiai iránynak a lekövetése, hogy a szervezet a korábbinál szélesebb kreatívipari szegmens fejlesztésén dolgozik, mellyel hosszú távon szeretnénk erősíteni Magyarország kreatívipari pozícióját” – mondta Jakab Zsófia, a Creative Hungary (CH) vezérigazgatója, kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos.

A miniszteri biztos hozzátette, hogy a kibővült működési területre reagálva a Társaság iparági felmérést indított, annak érdekében, hogy feltérképezze a szektor aktuális helyzetét és a vállalkozói visszajelzésekre alapozva indítsa el új, illetve bővítse meglévő projektjeit.

„A névváltás illeszkedik ahhoz a nemzetközi gyakorlathoz, amelyben a kreatív gazdaság országmárkához kötött, jól azonosítható intézményi struktúrákban működik. Így az új név azt is támogatja, hogy a hazai kreatívipari szereplők egységes, nemzetközileg is érthető szakmai keretben jelenhetnek meg” – részletezte Jakab Zsófia a névváltás hátterét.

Az Ügynökség munkája révén magyar tervezők Londontól Milánóig, Dubajtól Párizsig mutatkozhattak be külföldön, több mint 140 hazai márka vett részt mentor- és fejlesztési programokban, és több mint 50 hazai és nemzetközi eseményen jelent meg a magyar kreatívipar a Budapest Select ernyőmárkán keresztül.

A szervezet továbbra is nonprofit alapon, a hazai és nemzetközi együttműködések erősítésével és a tehetségek támogatásával kíván hozzájárulni a magyar kreatívipar fejlődéséhez.