Ugyan a legtöbb helyen stabil a költségvetési helyzet, mégis sok – főleg kis és közepes méretű – település küzd likviditási gondokkal a bevételek nem egyenletes beérkezése miatt. Ezeknek a városoknak és falvaknak nyújthat gyors segítséget az OTP Bank most bejelentett új terméke, az egyszerűsített önkormányzati folyószámla-hitel.

A települési önkormányzatok hitelállománya a 2014-es konszolidációt követően mintegy ötszörösére, betétállománya pedig a háromszorosára emelkedett. Emellett nőttek a települések megtakarításai. Jelenleg az önkormányzati szektor nyolcszor több megtakarítással[1] rendelkezik, mint amekkora hitelállománya van – hangzott el a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) konferenciáján.

Ugyanakkor az energiaválság és az infláció jelentősen megemelte az önkormányzatok működési költségeit, a központi kormányzat pedig csökkentett egyes adóbevételeket (például iparűzési adót), hogy enyhítse a vállalkozások terheit. Emiatt több önkormányzat likviditási problémákkal küzd, különösen a kisebb települések. 

Ebben a helyzetben a likvid hitelezés jelenthet megoldást, amely nem egy hiányzó forrást pótol, hanem a nem egyenletesen érkező bevételek miatt kialakuló, éven belüli átmeneti működési hiányra lehet orvosság. Ebben segít az OTP Bank 2024. október 1-je óta elérhető innovációja, az egyszerűsített önkormányzati folyószámla-hitel. Az adatalapú hitelezés papírmentes, a teljes banki folyamat digitálisan folyik a Magyar Államkincstár adatai alapján, amelyet az OTP Bank hitelesnek elfogad.

„Ez napokkal-hetekkel lerövidíti a hitelfelvételhez szükséges szokásos eljárási időt. Emellett nem kell az önkormányzat hitelkérelmére sem várni, mert az OTP Bank felkeresi a településeket az ajánlattal. Az egyszerűsített hitelfelvétel főleg azoknál az önkormányzatoknál nagy segítség, ahol december 31. napján lejárnának a folyószámlahitel szerződések - hiszen a tavaszi választások után az új testületek csak október 1-je óta léptek hivatalba. Így nekik sincs elegendő idejük egy hosszadalmas eljárásra” – mondta Wolf László, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese.

Az egyszerűsített önkormányzati folyószámla-hitelt a legfeljebb 25 ezer fős települések vehetik fel, de feltétel még a jó minősítés mellett például az is, hogy összesen 500 milliós kockázatvállalása lehet az önkormányzatnak ezzel a hitellel együtt.

“Minden település életében elkerülhetetlen a stabil, folyamatos működés, a kötelező és önként vállalt feladatok, a helyi közszolgáltatások biztosítása. A helyi önkormányzatok bevétele ciklikusan realizálódik, ezért is fontos a likviditás, a feladat-finanszírozás folyamatos biztosítása. Ebben segítheti az érintett önkormányzatokat az egyszerűsített hitelfelvétel lehetősége” – mondta Dr. Hanusi Péter, a TÖOSZ megbízott elnöke.

Az önkormányzatok és az OTP Bank partnersége mögött bő fél évszázados kapcsolat és tapasztalat áll. 1971-ben vette át az akkori tanácsok számlavezetési feladatait az OTP Bank, tehát 53 éve intézi az önkormányzatok és jogelődjeik pénzügyeit. Legyen szó mindennapi működésről, hitelezésről, vagy a beruházások megtervezéséről, előfinanszírozásáról vagy végrehajtásáról, az OTP Banknak mindenre van megoldása a települések számára.


Pénzügy