Ha egy francia légitársaság elvesztette a poggyászunkat vagy késett a járat? A 20 éve megalakult Európai Fogyasztói Központok Hálózata (ECC-Net) évente összesen 130.000 hasonló határon átnyúló ügyben nyújt segítséget az európai fogyasztóknak. A magyar Európai Fogyasztói Központ ezen időszak alatt 620 millió forintot szerzett vissza a fogyasztók számára.
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) számára kiemelten fontos a magyar fogyasztók érdekeinek védelme nemcsak belföldi, hanem a külföldi vásárlásaik során is. A hazánkban 2006 óta létező, az ECC-Net hazai tagjaként az NKFH szervezetében működik a határon átnyúló fogyasztóvédelem területén kiemelt szerepet betöltő Európai Fogyasztói Központ (EFK).
Az EFK a fogyasztóknak nyújt ingyenes panaszkezelési és jogi segítséget, valamint idegen nyelvi támogatást a más EU-s országbeli, norvég, izlandi és – a Brexit ellenére fenntartott együttműködésnek köszönhetően – az egyesült királyságbeli vállalkozásokkal szemben felmerült határon átnyúló panaszaik és jogvitáik megoldásához, az ezen országokban működő társszervezeteivel együttműködésben.
A benyújtott panaszok többsége az elektronikus kereskedelem, online szolgáltatások, a légi utasok jogai, valamint a turizmus területén az autóbérlés és szálláshelyek témakörével kapcsolatos. A magyar EFK-hoz hazai működésének kezdete óta összesen 21.000 db határon átnyúló panasz érkezett, melyek többségét, 15.000 panaszt (idén 1700 db) magyar fogyasztók nyújtottak be külföldi vállalkozásokkal szemben. A többi panaszt uniós fogyasztók nyújtották be magyar vállalkozásokkal szemben.

Az EFK és külföldi társközpontjai eredményes segítségének köszönhetően a megalapozott fogyasztói panaszok 60 százaléka sikeresen rendeződik. Működésének kezdete óta a magyar EFK és külföldi társszervezetének együttműködésében kezelt és sikeresen megoldott ügyekben összesen 620 millió forintot kaptak vissza a fogyasztók a határon átnyúló panaszaik sikeres rendezése során.
Az EFK amellett, hogy a magyar fogyasztóknak érdemi és ingyenes jogi segítséget és idegen nyelvi támogatást nyújt az uniós vállalkozásokkal szemben, nyomon követi a piaci folyamatokat, jelzi az esetleges jogsértő kereskedelmi gyakorlatokat, valamint megosztja a külföldi tapasztalatokat.
Az EFK közvetlenül kapcsolatban áll a fogyasztókkal, és a határon átnyúló jogviták rendezése mellett személyre szabott tanácsadást is végez. Ennek során az EFK tájékoztatást nyújt a belföldi, illetve EU-n kívüli (például svájci, kínai, USA-beli) vállalkozásokat érintő, elsősorban turizmussal és e-kereskedelemmel kapcsolatos egyéb megkeresések kapcsán, évente átlagosan 3500-4000 esetben.
Az EFK-t a magyar fogyasztók folyamatosan elérhetik a www.magyarefk.hu oldalon keresztül, továbbá együttműködő partnereik, elsősorban a kormányhivatalok, a békéltető testületek, valamint más európai hálózatok útján is.
Az NKFH és az Európai Fogyasztói Központ a jövőben is elkötelezett a magyar fogyasztók és családok érdekeinek védelmében a határon átnyúló utazásaik és vásárlásaik során.

















