A 2023. július 1-jén megszűnő Universal Analytics helyébe a GA4 (Google Analytics 4) lépett
A GA4 (Google Analytics 4) bevezetése számos változást hozott - számolt be a Selector Digitális Marketing Ügynökség, akik Google Ads kampányok lebonyolításával is foglalkoznak. Például a mérésimodell-változásokat már az új GA4 felületen belépve észrevehetjük, mivel bizonyos adatok eltűntek. A GA4 ugyanis más mérési modell alapján működik, és emiatt más eredményeket is mutat.
Az új mérési modell eseményekre épül, amelyekhez paramétereket lehet rendelni. A korábbi Universal Analytics az adatokat a munkamenetek és oldalmegtekintések alapján mérte, a GA4-ben az alapvető mérési egységet az események képezik. Ezek az események rendelkezhetnek kategóriával, művelettel, címkével és találattípussal.
Másik lényeges változás: az azonosítók jelölése
A GA3-ban "tracking ID"-nek hívták a követőkódot, a GA4-ben már "measurement ID"-t használnak. Az azonosító elején az előző verzióban az "UA" karakterek voltak, a GA4-ben az azonosító elején a "G" kezdőbetű található.
A GA4-ben kategóriákba sorolják az eseményeket. Léteznek:
- Automatikus gyűjtésű események: automatikusan rögzített adatok az alapkód telepítésekor, ilyen például a page view, first visit és session start események. Erről a súgóban további részletek találhatók.
- Továbbfejlesztett mérési események: ezek olyan, az alapkóddal együtt telepített események, amelyeket a felhasználók az igényeik szerint be- vagy kikapcsolhatnak. Ilyenek lehetnek például a görgetés, kattintás, fájlletöltés, kimenő kattintások mérése vagy a keresés a webhelyen vagy a videós elköteleződés. Részleteket szintén a súgóban lehet találni róla.
- Ajánlott események: a Google az események beállítását az iparágak szerinti javaslatok alapján ajánlja.
- Egyéni események: ez olyan egyedi események létrehozását teszi lehetővé, amelyeket a webhely követelményeihez igazítva hozhatunk létre.
Milyen korlátozások és engedmények vannak az Analytics átállás során?
Korábban korlátozva volt a havi lekérések száma, 10 millióban volt maximalizálva. A GA4-ben azonban ezt feloldották, helyette csupán az események számát korlátozták (ennek száma maximum 500 db lehet). Ez olyan hasznos funkció, ami miatt sokan álltak át a GA4-re. A GA4-ben csökkent a száma a beállítható adattárolási időszakoknak is, illetve megjelent egy DebugView és egy automatikus IP-anonimizáló funkció, ami által a platform a GDPR előírásainak is megfelel.
A hamis adatok és hamis forgalom szűrése a GA3 esetében akadozott, a GA4 viszont egy titkos kulcsot alkalmaz, ami csak a valódi adatokat engedi át a méréshez, így a hamis adatok szintje jelentősen csökkenhet.
A GA4 (Google Analytics 4) bevezetése számos változást hozott, ami még pozitívabb irányba terelte a használatát.