Az online értékesítés sikere pontosan mérhető, bármivel is foglalkozol. Most kiszámoljuk, mi éri meg, milyen számokra kell ügyelned és hogyan lehetsz eredményesebb akár kezdő, akár haladó szinten.

A járvány átrendezte a piacokat

A 2020-as év legnagyobb nyertesei azok a cégek, amelyeknek erős digitális lábai voltak, vagy szélsebesen alkalmazkodtak a megváltozott fogyasztási szokásokhoz és létrehozták azokat. A COVID-19 járvány tavaszi forgalmi adatai azt is megmutatták, hogy sok esetben a az online fogyasztás nemhogy visszaesett volna, hanem látványosan nőtt is.

Kereslet van, csak a felhasználói szokások változtak meg

Egy jó weboldallal ma többet és kockázatmentesebben lehet keresni, mint bármikor. A online történő bevételszerzésnek, bevétel növelésnek azonban vannak olyan szabályszerűségei, melyeket nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az első és legfontosabb az, hogy bizalmat kell építeni és jó felhasználói élményt kell adni és jó ajánlatot kell adni. Enélkül nem lesz online bevételed.

Mennyi bevételt hoz egy weboldal?

Ez attól függ, mivel foglalkozol és milyen volumenben. Legyen szó százezres, vagy milliós tételekről a lényeg hasonló elven alapul. Jó marketing szövegírás azonban mindig kell.

A bevételed függ a weboldal konverziós arányától.

Ez egy százalékban megadott szám, amely  magyarul azt mutatja, hogy az oldaladon járt látogatók hány százaléka tesz meg valamit, amit szeretnél. Szándékosan nem mondunk vevőket, hiszen lehet, hogy konverzió számodra egy hírlevél feliratkozó, vagy egy kupon letöltő, aki csak később lesz bevételt hozó vevő, ügyfél, páciens - ahogy nevezik az iparágadban…

Akkor tudsz többet keresni, akkor jobb a marketinged, ha a konverziós arány nagyobb.

Ez logikus - minél nagyobb a 100 látogatóra vetített konverziós arány, annál hatékonyabb vagy. Mi számít átlagosnak - ez megint iparágfüggő, de pár irányadó számot érdemes tudni. (Az adatok saját tapasztalat nyomán, nem reprezentatív minta alapján készültek.)

-       ajándék webshopnál vásárlási arány 2-4,6%

-       weboldal hírlevél, vagy kupon feliratkozás 15-21%

-       weboldal rövid akciós ajánlattal 5,8-10%

-       lakossági szerelő szolgáltatás 5%

-       céges könyvelés, IT szolgáltatások 0,5-0,9%

Kevésnek tűnik? - akkor azt vedd számításba, hogy hány ember megy el a boltod előtt az utcán, ebből mennyi néz be és végül hány vevőd lesz?

Mi az irányadó szám egy weboldal esetében?

Az a hüvelykujjszabály, hogy annak, aki konvertál “be kell hoznia” a megszerzésének költségeit. És nem csak az övét, hanem mindazokét, akik nem vettek. Vagyis, ha 100 látogatóból 4 vevőd van, akkor egy főre 25 látogatód elérésének költsége jut.

Ha egy látogatót mondjuk 150 forintból hozol a Facebook hirdetésből, akkor ez neked 150x25=3750 ráfordítás

Ha 100 látogatóból már 8 vevőd van, akkor egy vevőre “csak” 12,5 elérés költsége jut. 12.5x150=1875, vagyis a fele a fentieknek. Ez két irányból is fontos: ha több vevőd van, akkor a költségek jobban eloszlanak és a bevételed is magasabb. A másik megoldás, ha valami módon csökkenteni tudod az elérések költségeit, de ennek sajnos vannak korlátai.

Azonban mindez csak abban az esetben igaz, ha ugyanolyan értékű vásárlást hoznak a látogatóid (pl azonos értékű tanfolyami jegyeket árulsz). Ha azonban - mint ahogy a webshopok többségében - különböző kosárértékek vannak, akkor átlagot érdemes számolni és úgy derül ki a konverziós érték. Tehát nem pusztán több, hanem átlagos, vagy annál nagyobb értékű konverziókra van szükséged.

Hogyan tudod megnövelni a konverziós arányod?

Ez a sarkalatos pontja az online marketingnek. Ha magas a konverziós arány és megfelelő az árrésed, akkor egy bizonyos pontig jószerivel majdnem mindegy, mennyiből szerzel látogatókat. Ha jól célzunk, akkor azokat érjük el, akik a vevőink lesznek.

A hirdetési kampányok csak a dolog egy részét  jelentik.

A dolgok lényege magán a weboldalon, annak szövegezésén múlik. Ott dől el, hogy meg tudtad-e győzni, vagy sem? - Ha igen, felveszi-e a telefont, kitölti-e az űrlapot, vagy a kosárba teszi és ki is fizeti a termékedet! A sikeres online marketing több elem összjátékán alapul, de a célzott marketing szövegírás mindenütt alap.

A marketing szövegírás, vagyis a weboldal szakszerű, meggyőző szövegezése, a tiszta üzenetek megfogalmazása segít, hogy adott weboldallal bármilyen témában vállalkozol.


Munka