Sajtótájékoztatón mutatta be a Bookkeepie az újonnan fejlesztett AI Zsebkönyvelő alkalmazását. A mesterséges intelligencián alapuló tudástár nem csupán egy egyedülállóan pontos automatizált AI chatbot, hanem humán AI kapcsolódás, amelyben a könyvelők tapasztalatának és tudásának is fontos folyamatos fejlesztő szerep jut.

Matyóka Zoltán, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének elnöke szerint az AI már most is jelen van a könyvelésben, a kihívás azonban még mindig a digitalizáció növelése a szektorban, a technológia és a szakmai tapasztalat összehangolása és az utánpótlás kérdése.

Sok kérdés, tévképzet és félelem merül fel az AI valódi szerepét mérlegelve az egyes piaci szereplőkben. A Bookkeepie a könyvelési szakmát érintve ezeket kereste és igyekezett a legsokszínűbb válaszokat összegyűjteni a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének elnökével, Matyóka Zoltánnal, abból az alkalomból, hogy bemutatta a könyvelőkkel közösen kifejlesztett AI Zsebkönyvelőjét.

Matyóka Zoltán elmondta, hogy a mesterséges intelligencia már most is jelen van a könyvelésben. A főkönyvi kivonatok, mérlegek elemzésében, cégelemzésekben, tanácsadási folyamatokban és hírlevelek automatizálásában segítheti azok munkáját, akik erre nyitottak. Hozzátette, a jövőben még szélesebb körű felhasználás várható de fontos megérteni, az AI nem fogja egyik napról a másikra megváltani a szakmát.

mesterséges intelligencia szerepe a könyvelésben

Ez egy folyamat, aminek épp egy fontos szakaszában vagyunk. Nem az a kérdés, hogy megszűnik-e a könyvelői szakma, hanem az, hogy hogyan alakul át. 

“A mesterséges intelligencia nem konkurenciája, hanem szövetségese a könyvelőnek. Az igény a könyveléshez értő szakemberekre nem szűnik meg, csak átalakul. A kihívás most az, hogy összehangoljuk a technológiát a szakmai tapasztalattal, hiszen ettől versenyképesebbek lesznek a könyvelő cégeink és olyan új, modern könyvelői szerepkört alakítsunk ki, amelyben a szakma újra vonzóvá válik a fiatal generációk számára is.” - mondta el az elnök.

A Bookkeepie szerdai sajtótájékoztatóján bemutatta Zsebkönyvelő platformját, amely egy mesterséges intelligencián alapuló tudástár, amely kifejezetten a könyvelők és vállalkozók igényeihez lett fejlesztve. A rendszer nem csupán egy egyszerű AI-chatbot, egy hárompilléres struktúrára épül – instrukciók, tudásbázis, valamint újratanítás –, amely biztosítja, hogy mindig naprakészen, pontosan és kontextushoz illően válaszoljon a felhasználók kérdéseire.

A Zsebkönyvelő különlegessége, hogy nem csatlakozik automatikusan az internethez, hanem egy zárt, ellenőrzött tudásbázisból dolgozik, amelyet a Bookkeepie csapata tart karban és frissít rendszeresen. Az adózásra vonatkozó törvények, valamint a magyar számviteli szabályok beépítése, a változások folyamatos adaptálása, kombinálva a Bookkeepie szakértőinek tudásával egy olyan téma-specifikus chatbot debütálását jelenti adózási területen, ami jelenleg több, mint 91%-os pontossággal válaszol meg bármilyen adózási kérdést. Szemben a Google-lel, mely független könyvelők értékelései alapján csupán 62%-os, a Gemini AI-al, ami 59%-os pontossággal válaszolja meg a leggyakrabban felmerülő számviteli kérdéseket, vagy a ChatGPT-vel, ami 41%-ot ért el ugyanezen a teszten. 

„A platformon alkalmazott mesterséges intelligencia, az ország egyik legpontosabb számviteli témájú AI chatbotja lerövidíti, egyszerűsíti a munkafolyamatokat, ezzel több rugalmasságot és szabadságot adva mind a könyvelők, mind ügyfeleik számára.  A gyakorlatban a vállalkozók a Zsebkönyvelőtől gyors és közérthető válaszokat kapnak adózási, cégalapítási vagy adminisztrációs kérdésekre – nem kell jogi szövegek között keresgélniük és nem kell gépeléssel bajlódniuk.

Ez a kezdő vállalkozóknak is biztonságot jelent, hiszen tudják, hogy a válaszokat jó helyen keresik, szakértői tudásbázisból meríthetnek. Az alkalmazás segít az alapvető kérdéseikben is, például hogy milyen adózási forma a legkedvezőbb, mikor kell áfát fizetni vagy, hogyan lehet bejelenteni egy változást.” – mondta el Turay Dia, a Bookkeepie alapító tulajdonosa.

A Bookkeepie Zsebkönyvelő egyik legfontosabb alapelve a humán AI kapcsolódás, célja, hogy segítse a szakemberek munkáját. A Zsebkönyvelő könyvelői platformján keresztül kommunikáló ügyfelek specifikus adózási vagy számviteli kérdéseire a Zsebkönyvelő AI elő-írja a válaszokat, a könyvelőnek “csak” jóvá kell hagyni a chatbot által generált választ, ha az helyes, ezzel sok időt és energiát takarítva meg mindkét félnek.

Amennyiben a válasz nem lenne teljesen pontos az adott, egyedi kérdésre, akkor a könyvelő módosíthatja az üzenetet, a rendszer pedig adaptálja a változtatást és következő alkalommal még tökéletesebb választ ad. A Zsebkönyvelő tehát nem helyettesíti, hanem erősíti és gyorsítja a könyvelői munkafolyamatokat. Az AI támogató szerepet tölt be, javaslatokat ad, de a döntést mindig a könyvelő hozza meg. A rendszer folyamatosan tanul a felhasználóktól és ez alapján képes fejlődni, hangzott el a sajtótájékoztatón Vizsy Andrástól, a Bookkeepie alapító tulajdonosától.

“Ellentétben a mai trendekkel, ahol sok AI-megoldás általánosan próbál minden területet lefedni, mi a Bookkeepienél hiszünk a szakosodás erejében. Úgy látjuk, a mesterséges intelligencia akkor igazán értékes, ha egy konkrét területre van optimalizálva és ezt kiegészítjük a humán tudással, így tud valódi támogatást nyújtani.

Azt, hogy jó irányba megyünk, a pozitív felhasználói visszajelzések is megerősítik, melyek a válaszok komplexitását emelték ki, hogy mennyire pontosan és érthetően mégis teljeskörűen magyarázza el a chatbot a kérdésekre a választ. Érkeztek pontosítási igények, de erre számítottunk is, ezeket a visszajelzéseket fogjuk arra használni, hogy elérjük a 95% feletti pontosságot.” - emelte ki Nagyváradi Gábor, a Bookkeepie tartalommenedzsere.

Mesterséges intelligencia hírek a SzámoldKi.hu oldalán


AI Mesterséges intelligencia