A vállalatot Demis Hassabis, Mustafa Suleyman és Shane Legg hozták létre, akik közös célt fogalmaztak meg: általános mesterséges intelligenciát (AGI) fejleszteni, amely képes az emberi agy számos feladatának elvégzésére. A DeepMindot 2014-ben vásárolta meg a Google, és azóta a Google anyavállalata, az Alphabet Inc. része.
A DeepMind számos jelentős áttörést ért el a mesterséges intelligencia területén, különösen az önálló tanulás és a mélytanulás terén. Az egyik legismertebb fejlesztésük az AlphaGo, amely a Go játék mestereit is legyőzte.
AlphaGo
Az AlphaGo egy mesterséges intelligencia alapú program, amelyet a DeepMind fejlesztett ki a Go nevű ősi kínai társasjáték játszására. Az AlphaGo történelmi jelentőséggel bír, mert 2016-ban ő volt az első számítógépes program, amely legyőzte egy professzionális emberi Go játékost. Az AlphaGo először Lee Sedol-t, a világ egyik legjobb Go játékosát múlta felül 4-1 arányban egy ötjátékos sorozatban, ami világszerte figyelmet kapott.
Az AlphaGo három fő változata ismert:
AlphaGo Fan: 2015-ben legyőzte Fan Hui-t, európai Go bajnokot.
AlphaGo Lee: Lee Sedol ellen játszott 2016-ban.
AlphaGo Zero: Ez a változat még továbbfejlesztette az elődjeit, mivel semmilyen emberi játékadatból nem tanult, csupán a játék alapszabályait ismerte, és magától tanulta meg a játék mesterségét. Az AlphaGo Zero képes volt legyőzni az előző AlphaGo verziókat is.
Ezek a fejlesztések nem csupán a Go játékban hoztak forradalmi változásokat, hanem a mesterséges intelligencia fejlődését is jelentősen előrevitték, különösen az önálló tanulás és a mélytanulás területein. Az AlphaGo sikerei után a DeepMind további AI projekteken dolgozott, mint például az AlphaFold, amely a fehérjeszerkezetek előrejelzésében ért el áttörést.
A DeepMind folytatja a kutatást az AGI felé, a cél pedig az, hogy olyan intelligens rendszereket hozzanak létre, amelyek képesek lesznek önállóan megoldani a bonyolult, több lépésből álló problémákat, amelyek jelenleg még emberi beavatkozást igényelnek.
Milyen egyép nagyobb prokteken dolgozott/dolgozik a DeepMind csapata?
A DeepMind számos izgalmas és hatásos projektben vett részt az elmúlt években, amelyek a mesterséges intelligencia különböző alkalmazási területeit célozták meg. Íme néhány kiemelkedő példa:
- AlphaFold: Az AlphaFold az egyik legnagyobb áttörés a biológiai tudományokban, amely a fehérjék térbeli szerkezetének előrejelzésére képes. Ez a projekt jelentősen felgyorsíthatja az új gyógyszerek fejlesztését és segíthet a betegségek jobb megértésében.
- AlphaStar: Az AlphaStar egy mesterséges intelligencia, amely a StarCraft II nevű valós idejű stratégiai videójátékban versenyzik. Az AlphaStar jelentős mérföldkő, mivel képes emberi profi játékosok legyőzésére a játékban, amely ismert a magas szintű taktikai és stratégiai mélységéről.
- Stream: A Stream egy AI rendszer, amely a Google által szolgáltatott energiafelhasználás optimalizálására lett kifejlesztve. A projekt célja, hogy csökkentse az energiafogyasztást és növelje az energiahatékonyságot azáltal, hogy intelligensen szabályozza a adatközpontok hűtési rendszereit.
- AI segítő a brit állami egészségügyi szolgálatnak (NHS): A DeepMind együttműködik az NHS-szel, hogy fejlesszen egy AI alapú alkalmazást, amely segíthet az orvosoknak és ápolóknak a betegellátás javításában. A projekt keretében olyan alkalmazásokat fejlesztenek, amelyek segítenek a betegadatok elemzésében és döntéstámogatásban.
- DeepMind Ethics & Society: A DeepMind etikai és társadalmi csapata azt vizsgálja, hogy az AI technológia hogyan befolyásolhatja a társadalmat, és milyen etikai kérdéseket vet fel. Ez a kezdeményezés arra törekszik, hogy a fejlesztések során figyelembe vegyék az emberi jogokat, a személyes adatok védelmét és a technológia általános hatását a társadalomra.
Ezek a projektek bemutatják, hogy a DeepMind milyen széleskörűen alkalmazza a mesterséges intelligenciát különböző tudományos, ipari és társadalmi problémák megoldására. A cég folyamatosan keresi az új területeket, ahol az AI hozzájárulhat az emberiség előtt álló kihívások megoldásához.