Ezt érdemes tudni a befecskendező rendszerek felújításáról

Vannak nagyon speciális területek a gépjárműjavítás terén. Az injektor felújítás épp ilyen különleges. Számos típussal találkozhatunk az alkatrészből. Ha pedig valami gond van velük, akkor a szerelőnek rendelkeznie kell a gyári javítási technológiával a legjobb eredmény érdekében. Hogy megbízható javítást, felújítást végezzenek rajta, egy olyan kiváló munkát végző, rutinos motorfelújítót kell keresnünk, mint amilyen a Perfekt Motorfelújítás Kft. is.

A hozzájuk hasonló hivatalos felújító partnereknél biztos elérhetőek lesznek a gyári alkatrészek és a javításhoz szükséges gyártói technológiák. Az ilyen műhelyek kiemelkedő minőségű munkát tudnak végezni a befecskendező rendszeren. És természetesen általában nemcsak személyautók, hanem mezőgazdasági-, teher- és építőipari gépek alkatrészeinek felújításával is foglalkoznak.

Most már tudjuk, hogy kihez érdemes fordulni, ha baj van. De nézzük meg azt is, hogy milyen konkrét típusok vannak a befecskendező rendszereknél, és ezek milyen jellemzővel bírnak.

A Bosch rendszerek

Az adagoló rendszerek beszállítói közül a Bosch a legjelentősebb., közel 100 éve vannak jelen már ezen a piacon.

Ha a régi gyártmányokat nézzük, akkor ott a magasnyomású gázolajat előállíthatja soros- vagy VP adagoló, illetve egy forgóelosztós típusú. Ezt a mechanikus porlasztókon keresztül bejuttatják az égéstérbe.

UPS (PLD) rendszereknél minden hengerhez tartozik egy-egy mechanikus porlasztó és elektromosan vezérelt pumpa. Unit Injektor (PD) esetén pedig már együtt van a befecskendező rész és a pumpa. Ezekkel már akár 2000 bar feletti nyomás is elérhető.

Emellett ismert még a Bosch Common Rail rendszere is. Ezekben közös nyomócsövekkel egy magasnyomású szivattyú van. Ha az injektorokat nézzük, azok elektromosan vezéreltek, piezo típusúak vagy mágnesszelepesek.

A Delphi rendszerek

Főleg személygépjárművekben található olyan Delphi, ami Common Rail rendszerű. Egy haszongépjármű esetén ehhez EUI adagoló-porlasztó befecskendező és EUP és SMART injektor való. Az ilyen típusú pumpák és injektorok javítása során új illesztőprogramot is beprogramoznak a jármű vezérlőegységébe.

A Siemens VDO Common Rail rendszerek

Eredetileg a PSA konszern motorjaihoz lettek kifejlesztve, később azonban a Volkswagen konszernnél is alkalmazták őket. A szivattyújuk nagynyomású. Ezek javításához gyári technológiára és alkatrészekre van szükség. Akár részleges felújítás is végezhető a Piezo vezérelt injektorok esetén, amik egyébként kiválóan vizsgálhatóak CRI-PC berendezéssel.

A fentiekből is kiolvasható, hogy számos típus van a piacon, melyek különbözőképpen épülnek fel, de  bármelyikről is legyen szó, a megfelelő szakemberek kezében biztonságban vannak.


Autó Tudomány