A vezető európai webáruházak kínálatát egyetlen platformon katalogizáló GLAMI.hu divatkereső 2023 júniusában készült felmérése[1] a testalkat típusok és a divatmárkák kapcsolatáról kérdezte meg felhasználóit. A kutatás alapján a magyar nők 46%-a, a férfiak pedig 31%-a túlsúlyosként tekint magára, ami több szempontból is megnehezíti számukra a ruházati és egyéb divattermékek vásárlását.

A leggyakoribb kihívások plus size méretet viselők számára

A kutatás szerint a legnagyobb kihívást mind a nők, mind pedig a férfiak számára a méretek korlátozott elérthetősége okozza. Az a tény, hogy a legtöbb divatmárka kínálatából hiányoznak az átlagostól eltérő extra nagy (XXL-6XL), vagy extra kicsi (XXS vagy kisebb) ruhaméretek a nők 35%-ának, a férfiak pedig 41%-ának okoz problémát.

Női ruhaméretek kalkulátor segítségével átválthatod az egyes különböző ruha méret-megjelöléseket.

A kutatás arra is rákérdez, hogy melyik az a ruhanemű, amelyből a legnehezebb megtalálni a testalkatnak megfelelő szabású darabokat. A nők (53%) és a férfiak (54%) szerint egyaránt a megfelelő farmereket/ill. nadrágokat a legnehezebb megtalálni. A nők esetében a második és harmadik helyezett divattermék a fürdőruha (45%), valamint a fehérneműk (37%), a férfiak esetében a második helyen a pólók/ingek (49%), a harmadik helyen pedig a cipők (34%) végeztek.

A legkedveltebb divatmárkák a plus size ruházatot kereső magyarok körében

A magukat plus size méretűnek valló válaszadók szerint a legkevesebb nehézséggel a Bonprix, a C&A, a H&M, a Nike, az Adidas és a Zara márkák termékeinek vásárlása során szembesülnek.

Egyes életszakaszok különös jelentőséggel bírnak

A GLAMI arra is kíváncsi volt, hogy mely életszakaszok lehetnek leginkább negatív hatással a testalkatra és/vagy a testképre. Az eredmények szerint a három leggyakoribb esemény a változó korba lépés, a második a terhesség/szülés, a harmadik pedig a betegség/trauma átélése. Ugyancsak szerepet játszhatnak a serdülőkor, az első ősz hajszálak megjelenése, válás/szakítás, a nyugdíjazás, vagy a munkakezdés/elbocsátás is.

Mivel könnyíthetnék meg a divatmárkák a plus size méretet kereső fogyasztók életét?

A magyar válaszadók szerint a divat világában még 2023-ban sem tekinthető általánosnak a plus size/molett modellek alkalmazása, illetve a nők szerint fontos lenne, hogy a márkák még több méretet kínáljanak különböző ujj- és szárhosszakkal (45%), valamint változatosabb testalkatú modelleket használjanak a hirdetéseikben és katalógusaikban (45%).