Belátható időn belül a közepes és a kisebb cégek hétköznapi munkavégzésében is meghatározó tényezővé válik a digitalizáció. Így látja a jövőt Borbély Csaba, a PlanRadar magyarországi menedzsere, aki a Portfolio Future of Construction 2025 konferencia egyik panelbeszélgetésének résztvevőjeként azt is felvázolta, miért fontos, hogy a kisebb piaci szereplők is képessé váljanak a hatékonyságuk pontos mérésére, és milyen újabb területeken válik egyre inkább megkerülhetetlenné a fejlett technológia.
Mint minden újdonságnál, a digitalizációnál is az a legfontosabb kérdés a hagyományos megoldásokhoz a többi ágazathoz képest erősebben ragaszkodó építőiparban, hogy mekkora nyereség érhető el az új eszközökkel. A nagyvállalatoknál ez már nem kérdés, esetükben ugyanis a teljesítmény javulása számszerűsíthető, gyakorlatilag percre pontosan képesek kimutatni, hogy például az adminisztrációs terhek csökkenésével mennyi munkaidőt takarítanak meg a folyamatok digitalizációjával (sokat, a nemzetközi tapasztalatok szerint az időnyereség a 20 százalékot is elérheti).
A hazai közepes vagy kisméretű cégek jelentős része ezzel szemben ma még nem képes arra, hogy pontosan mérje a saját hatékonyságát, így számukra az sem világos, hogy mekkora nyereséggel járna, ha áttérnének a digitális eszközökre a mindennapokban.
A létesítménygazdálkodásban, ingatlanprojektekben, valamint az építőiparban is használatos digitális dokumentáció, kommunikáció és jelentéskészítő vezető platformját Magyarországon is forgalmazó PlanRadar magyarországi menedzsere azonban úgy látja, ez a hozzáállás már most is változóban van, a jövőben pedig tarthatatlanná válik, mert mindenki tudja, a váltás elkerülhetetlen.
„A folyamat fentről indul és onnan halad lefelé. A megrendelők oldaláról egyre erősebb a nyomás, az igény arra, hogy a digitalizációnak köszönhetően valós időben nyomon követhessék az adott projektbe befektetett pénzük hatékony felhasználását. Mindez arra ösztönzi a kivitelezésért felelős, az új eszközöket egyre inkább rendszer, és nem csak egy-egy kirakatba szánt nagyobb projekt szintjén alkalmazó generálkivitelezőket, hogy a részfeladatokat elvégző kisebb alvállalkozókat – akár szerződésben rögzített módon – rászorítsák a digitális megoldások használatára. Néhány év, és a folyamat beteljesedik, az ágazat digitalizációja a legalsóbb szintekre is elér” – mondja Borbély Csaba.
A PlanRadar menedzsere szerint az is fontos, hogy nyílt, egységes, jól kommunikáló, rugalmasan alakítható és felhasználóbarát rendszereket használjanak a cégek a munkafolyamatok nyomon követésére, a túl sok, egymáshoz nem kapcsolódó zárt szoftver alkalmazása ugyanis megakaszthatja az információáramlást. Az utóbbi azért is kiemelt jelentőségű, mert az építőiparban egyre nagyobb hangsúlyt kap az épületek üzemeltetése, amihez nélkülözhetetlen a tervezési, kivitelezési fázisban begyűjtött adatok elérhetősége.
Legyen szó akár ütemezett karbantartásról, akár felújításról, vagy csak a rutinszerű napi üzemeltetési feladatok elvégzéséről, szükség van az adatokra, amelyeknek a becslések szerint a hagyományos módszerek alkalmazásával akár a fele is elveszhet, elérhetetlenné válhat. Megfelelő digitális platform használatával ez elképzelhetetlen, minden előhívható gyakorlatilag néhány kattintással.
Sőt, a fejlett rendszerek képesek figyelmeztetést küldeni az üzemeltetőnek az esedékessé váló karbantartási munkákról. Nem az a kérdés tehát, hogy mekkora lesz a nyereség, hanem az, hogy mekkora veszteséggel jár az átállás halogatása az új technológiára. Minden szinten.

















