Közösségi közlekedés alatt a kezdeményezés nemcsak a tömegközlekedési eszközök – buszok, villamosok, metrók – használatát érti, hanem a car sharing szolgáltatások, e-roller és kerékpármegosztó rendszerek, valamint a taxis közlekedés bevonását is támogatja. A cél az, hogy a város lakói és ingázói a lehetőségek teljes köréből választhassanak, és ne érezzék azt, hogy kompromisszumokat kell kötniük.
„Tisztában vagyunk vele, hogy sok helyzetben nélkülözhetetlen a személygépkocsi, de hiszünk benne, hogy egyetlen tudatos döntés is számít. Nem kérünk mást, csak tegyük meg együtt az első lépést, egy apró változással. Egy péntekkel” – mondta Terstyánszky Márk, a Bolt Magyarország ügyvezetője. Hozzátette: „A város élhetősége nemcsak az infrastruktúrán, hanem a közlekedési döntéseinken is múlik. A pénteki autószüneti akció nem a lemondásról, hanem a kipróbálásról, a nyitottságról szól.”
Egyre súlyosabb közlekedési és egészségügyi kihívások
Az elmúlt évtizedben jelentősen megnőtt a gépkocsik száma Budapesten – ma már több mint 600 ezer jármű közlekedik naponta a város utcáin, az agglomerációból naponta körülbelül 300 ezer autó érkezik (KSH 2024, Magyar Közút 2023). A TomTom Traffic Index 2024 szerint Budapest 21. helyen áll Európában a csúcsidőben tapasztalt forgalmi dugók alapján. Az 5 kilométeres belvárosi zónában egy sofőr évente átlagosan 110 órát tölt dugóban – miközben az átlagsebessége alig haladja meg a 22 km/órát (TomTom Traffic Index, 2024).
A probléma túlmutat a kényelmetlenségen. Az Eurostat adatai szerint a budapestiek várható élettartama hat évvel marad el az európai átlagtól, és ennek jelentős részét a légszennyezettség teszi ki. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2024-es mérései szerint a személyautó-forgalom a szálló por – PM10 és PM2.5 részecskék – egyik legnagyobb forrása, a PM2.5 kibocsátás mintegy ötödéért a személygépkocsik felelősek. Ezek a részecskék közvetlenül kapcsolódnak olyan betegségek növekvő előfordulásához, mint az asztma, különösen gyermekek körében. (Polis Network- Budapest Breathes 2024)
A közlekedők szerint is itt az ideje a változásnak
A Bolt saját utasai körében végzett, több mint 800 fős kérdőíves felméréséből kiderül: bár a válaszadók rendszeresen használnak taxit, többségük saját autóval is közlekedik, így közvetlen tapasztalataik vannak a budapesti forgalomról. A kutatás szerint a válaszadók jelentős része szerint a legnagyobb probléma a dugók kiszámíthatatlansága és az időveszteség. A megkérdezettek háromnegyede nyitott lenne arra, hogy kipróbálja a közösségi közlekedés valamilyen formáját legalább heti egyszer.
Akció a városért – péntekről péntekre
A Bolt „Az utazás az új vezetés” kampánya keretében augusztus 15. és szeptember 12. között péntekenként hirdeti meg az autószüneti napokat. Az akció során közterületi felületeken is megjelennek az üzenetek, az applikációban célzott figyelemfelhívás indul, és az utasok mellett a Bolt üzleti partnereihez is eljut a megmozdulás híre. A zárónapon, szeptember 12-én, a Kelenföldi P+R parkolóban reggelivel köszöni meg a Bolt mindazoknak, akik a pénteki napokon a közösségi közlekedés mellett döntöttek.
A pénteki autószüneti megmozdulás szakmai partnerei a Tüdőközpont és a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ), akik kommunikációs és szakértői támogatással is segítik az ügy hiteles képviseletét.
Egy péntek. Egy döntés. Te is benne vagy?