Minőségi abroncsok az ADAC tesztjei alapján
De vajon mennyire fontos a minőség? Tényleg csak az autógumi teszteken elől végzett márkákkal érezhetjük magunkat biztonságban? Az ADAC minden évben teszteli szezononként az aktuálisan népszerű márkákat, és olyan szempontok alapján állít fel egy sorrendet, mint például a fogyasztás, a menetzaj, a nedves és száraz utakon való teljesítmény. A legtöbbek számára ez utóbbi kettő bizonyul igazán fontosnak, hiszen a közlekedés biztonságához ezek járulnak hozzá.
60 ezer kilométer után csere?
A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy új nyári gumi szett általában 60 ezer kilométeren át marad a magyar autós gépjárművén. Ugyan a gyár által előírt élettartam a 10 évet is meghaladhatja, ám a rendszeres használat során az abroncs nagymértékű kopásnak van kitéve. Ha pedig a profilmélység eléri a nyári gumik esetében az 1,6 mm-t, télieknél a 4 mm-t, akkor mindenképpen ajánlott a csere.
Nem meglepő, hogy a magyar ott spórol, ahol tud, és ez az autógumik esetében sincsen másként. A legtöbben a legolcsóbb márkák közül válogatnak, vagy ha mégis ragaszkodnak egy márkához, akkor az ott elérhető legkedvezőbb árú modell mellett teszik le a voksot. Érdemes azonban átgondolni, hogy mennyi bizalommal vagyunk egy-egy márka iránt, és milyen jellemzőket kaphatunk pénzünkért cserébe. Az autoalkatreszonline24.hu szerint sok múlik azon, milyen elvárással vagyunk az abroncs felé és milyen vezetési szokások jellemzőek ránk. Számtalanszor bebizonyosodott már, hogy nem feltétlenül azokkal a márkákkal elégedettek az autósok, melyek az ADAC tesztjein előkelő helyen végeznek.
Választás fogyasztás alapján?
Nem csak a tapadási és a biztonságos úttartás a lényeges, hanem az is, hogy mennyit fogyaszt a választani kívánt gumi. Érdemes tehát a beszerzési áron túl gondolkodni, és arra is hangsúlyt helyezni, mennyi tankolási költséggel jár egy-egy márka. Az aktuális üzemanyagár függvényében minden az átlagfogyasztásból megtakarított deciliterrel a korábban említett 60 ezer kilométer megtétele alatt körülbelül 22 ezer forint környéki összeget spórolhatsz. Összehasonlítható tehát a fogyasztás alapján is a gumi kínálat, és a közel azonos paraméterekkel rendelkező típusok közül választható a takarékosabb márka. Ez is egyfajta szempont lehet a választás során, melynek köszönhetően hosszú távon, az üzemanyag költségen is spórolhatunk.
Csak évszaknak megfelelő gumival!
A takarékoskodásnak azonban soha nem szabad a biztonságos közlekedés rovására mennie. Sokan úgy igyekeznek megtakarítani, hogy a korábbi téli gumit hagyják a nyári időszakra is az autón, mondván, „már úgyis kopott”. Nem véletlen azonban, hogy a szakemberek minden évben felhívják a figyelmet az évszakváltáskor aktuális gumicserére. Az eltérő gumiösszetétel, a felületi kialakítás mind azt a célt szolgálják, hogy az aszfalt hőmérsékletéhez és az egyéb időjárási tényezőkhöz optimálisan igazodhasson az abroncs. A kopott gumi legalább olyan rossz, mint az, ha nem az évszaknak megfelelő mellett tesszük le a voksot.
A hét fokos szabály betartása tehát nélkülözhetetlen ahhoz, hogy biztonságosan gurulhassunk az utakra. A cserekor mindenképpen ellenőrizzük a profilmélységet, a futófelületet, és ha rendellenes kopást vagy túlzott elhasználódást észlelünk, akkor ajánlott új szettet beszerezni. A szakemberek azt javasolják, hogy mind a négy gumit cseréljük lehetőség szerint, ez ugyanis szintén hozzájárul a biztonsághoz.