A Google algoritmusa minden esetben a keresési szándéknak leginkább megfelelő találatot igyekszik megjeleníteni a találati listán. A keresőoptimalizálás egy hatékony eszköz arra, hogy a webáruházakat minél több potenciális vásárló látogathassa meg. Kiszámoljuk, mennyibe kerül a SEO az online kereskedők számára.

Miért érdemes a SEO-ra költeni?

A hazai e-kereskedelem évek óta dinamikus növekedést képes felmutatni. 2019-ben az online kiskereskedelem elérte a 625 milliárd forintos forgalmat, ami 16%-os bővülést jelent. Ez a növekedési ütem magasabb a kontinens átlagánál, illetve a teljes kiskereskedelmi forgalom mintegy 6,3%-át képezi. A fokozott piaci versenyben a marketingeszközök tudatos kihasználása létfontosságú, de vajon mennyibe kerül maga a keresőoptimalizálás? Nézzük a számokat!

Technikai és onsite SEO

A keresőoptimalizálás relatív komplex feladatköröket foglalhat magába, ezért különböző óraszámokkal és költségekkel kell számolnunk.

A technikai SEO elsősorban olyan hiányosságok feltárását célozza, amelyek rontják az eredményeinket, illetve a későbbi növekedés gátjai lehetnek. A szolgáltatók többsége technikai audit elkészítését ajánlja; a hibák feltárása mellett az audit információval szolgál egy későbbi munkaterv összeállítása során is.

A technikai jellegű SEO auditok elkészítésének költsége rendkívül változó lehet; a KKV szektorban találkozunk 30 ezer forintos ajánlatokkal, az átfogó elemzéseken alapuló auditok költsége azonban a 200 ezret is meghaladhatja. A manuális elemzések során felszínre kerülhetnek olyan problémák, amelyek az automatizált szoftveres kimutatásokban rejtve maradnak, így az audit igénylése akár az egyik legjobb üzleti döntésünk lehet.

Nagy valószínűséggel számos technikai jellegű problémára derül fény, amelyek javítása kiváltképp indokolt. Ezeket a SEO szakértő önállóan vagy a fejlesztők segítségével képes elvégezni. A legtöbb esetben óradíjas elszámolással történik a díjazás megállapítása. A szórás itt is jelentős; az egyéni vállalkozók jellemzően 4-8 ezer forintos óradíjat számolnak fel, a nagyobb ügynökségek szakértőit pedig 10 ezer feletti óradíjért cserébe érhetjük el, de nem ritkák a 20 ezres ajánlatok sem.

Az onsite SEO során a szakértő jellemzően olyan beállításokat és kulcsszó-optimalizálásokat végez, amelyek elősegíthetik a webáruház organikus keresési forgalmának növekedését. Mivel ez jellemzően több munkaórát igénylő projekttípus, ezért a szolgáltatók némileg kedvezőbb óradíjakkal számolhatnak, de nem ritka a projektalapú elszámolás sem.

Tartalomfejlesztés a webáruházakban

Noha a tartalomfejlesztést, illetve a szövegírást nem tekintjük kifejezetten SEO munkának, gyakorlatilag elválaszthatatlanok. Gondoljunk a blogokra, a gyakran ismételt kérdésekre, informatív tartalmakra vagy akár a kategóriákhoz köthető szöveges segédletekre. Ezek hatékony megoldást kínálnak a magasabb látogatottságért folytatott versenyben, hiszen a szöveges tartalomban megannyi keresésre adhatunk releváns választ.

E tekintetben is relatív nagy a szórás a különböző szolgáltatói árak esetében, azonban a karakterenként 1-2 forintos díjazás tekinthető a leginkább jellemzőnek. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy egy egyoldalas tartalomért átlagosan 3-6 ezer forintot kell fizetnünk. A karakterenkénti árak természetesen nagymértékben változhatnak a tematikától és a megrendelt mennyiségtől. Általánosságban elmondható, minél több utánajárást követel a tartalom elkészítése, annál többet kell fizetnünk adott terjedelemért. Az árat azonban jelentősen csökkentheti nagyobb mennyiség egyidejű rendelése; a tartalomgyártók általában szívesen dolgoznak nagyobb projekteken, amit kedvezőbb díjszabással honorálnak. Megfelelő forrásanyagok biztosítása esetén akár jelentős kedvezményeket érhetünk el.

Linképítés, azaz offsite SEO

Mindenekelőtt azt érdemes számba venni, mi is az a linképítés, illetve miért van rá szükség… A linképítést nem ritkán a keresőoptimalizálás legfontosabb területeként említjük, pedig nem köthető közvetlenül a webáruházhoz, de akkor mi a magyarázat?

A Google értékelő algoritmusa annál hasznosabbnak és hitelesebbnek minősít egy-egy webhelyet, minél több minél minőségibb külső hivatkozással rendelkezik. Ha egy webáruházra hivatkozik az Index, az Origo, a 24.hu, egy egész sor magazin és szakmai portál, abban az esetben a Google egészen bizonyosan értékesnek fogja tekinteni, így előkelő helyre sorolja a találati listán. A linképítés tulajdonképpen egy marketingeszköz, ami a PR érték mellett a hivatkozások erejét használja a látogatottságnövelés érdekében.

Ez valóban jól hangzik, nem is bonyolult, de vajon mennyibe kerülnek ezek a megjelenések? A kulcsszo.hu szakértője szerint az árak egyenes arányban állnak a minőséggel. A nagy látogatottsággal rendelkező portálok megjelenései akár a 100 ezer forintot is meghaladhatják, a kisebb látogatottsággal rendelkező lokális és tematikus szereplők díjszabása jellemzően néhány tízezer körül alakul.

Ugyanakkor meg kell említeni a manipulatív céllal létrehozott „PR cikkes” oldalakat, amelyeket jellemzően újraregisztrált domaineken építenek fel, azonban nem képviselnek hozzáadott értéket, így a Google algoritmusa is értéktelennek minősíti őket. Noha kifejezetten olcsón vásárolhatunk ilyen csomagokat, kerüljük őket, mivel negatív hatásuk is lehet; a manipulatív szándékot a Google büntetheti és csökkentheti a forgalmunkat!

Mekkora éves büdzsével érdemes számolni?

A keresőoptimalizálásra fordítható büdzsé mértéke természetesen függ a bevétel, az árrés és a járulékos költségek nagyságától. A megkérdezett szakértő szerint a kisvállalkozások által működtetett webáruházak jellemzően 50-100 ezer forintos havi költéssel rendelkeznek, ami éves szinten 600 ezer és 1,2 millió között költségvetést jelent. A vállalati szektorban ennek a többszöröse jellemző.


Munka