A Japán export az előző évhez képest 1,7 százalékkal esett vissza a pénzügyminisztérium adatai szerint. Az exportcsökkenés meglepte a közgazdászokat is, akik csak 0,85 százalékos csökkenést prognosztizáltak.

A jen erősödése csökkentette az import költségeit, ami így 2,3 százalékkal nőtt, de hátrányosan érintette a japán exportot. A Kínába irányuló export 7,3 százalékkal, az USA-ba irányuló pedig 2,4 százalékkal esett vissza az autók, az építőipari és bányászati gépek szállításának csökkenése miatt. Az ország szeptemberben 294,3 milliárd jen (1,97 milliárd dollár) kereskedelmi deficitet könyvelt el.

Japán a világ harmadik legnagyobb gazdasága, és globális szinten meghatározó szerepet játszik az export területén. Az ország exportorientált gazdasága a technológiai innovációra és a magas minőségű termékek előállítására épül. Ebben a tanulmányban áttekintjük Japán főbb exporttermékeit, az export irányait és volumenét, százalékos arányokkal alátámasztva.

Főbb termékkategóriák

Japán exportja számos termékkategóriát ölel fel, de néhány kiemelkedik a többi közül:

Japán exportjának legnagyobb része autó, pl Toyota, Honda és Nissan márkájú gépkocsik

  1. Gépjárművek és alkatrészek: Az autóipar Japán legnagyobb exportszektora, az összes export körülbelül 21%-át teszi ki. Olyan világmárkák tartoznak ide, mint a Toyota, Honda és Nissan.

  2. Gépek és berendezések: Ez a kategória az export 19%-át fedi le, beleértve az ipari gépeket, robotokat és egyéb berendezéseket.

  3. Elektromos és elektronikai termékek: Az összes export mintegy 17%-át adják, ide tartoznak a félvezetők, elektronikai alkatrészek és fogyasztói elektronikai eszközök.

  4. Vegyi anyagok: A vegyipar az export 10%-át képviseli, beleértve a gyógyszereket és műanyagokat.

  5. Fémek és fémtermékek: Az acél és egyéb fémtermékek az export 6%-át teszik ki.

  6. Optikai és precíziós műszerek: Ez a kategória az export 5%-át jelenti, beleértve az orvosi eszközöket és kamerákat.

Az export irányai

Japán exportja földrajzilag diverzifikált, de néhány ország és régió kiemelkedően fontos:

  • Kína: Az export legnagyobb célországa, az összes export 22%-ával.
  • Egyesült Államok: A második legnagyobb piac, az export 18%-ával.
  • Dél-Korea: Az export 7%-a irányul ide.
  • Tajvan: Az export 6%-át teszi ki.
  • Európai Unió: Az összes export 13%-a irányul az EU országaiba.
  • Hongkong: Az export 5%-a.
  • Délkelet-Ázsia (ASEAN országok): Összesen az export 9%-át adják.

Export volumen

2022-ben Japán teljes exportvolumene körülbelül 750 milliárd amerikai dollár volt. Ennek megoszlása a főbb termékkategóriák szerint:

  • Gépjárművek és alkatrészek: 157,5 milliárd USD (21%)
  • Gépek és berendezések: 142,5 milliárd USD (19%)
  • Elektromos és elektronikai termékek: 127,5 milliárd USD (17%)
  • Vegyi anyagok: 75 milliárd USD (10%)
  • Fémek és fémtermékek: 45 milliárd USD (6%)
  • Optikai és precíziós műszerek: 37,5 milliárd USD (5%)
  • Egyéb termékek: 165 milliárd USD (22%)

Termékek köre

Japán exporttermékei magas hozzáadott értékű, technológiailag fejlett termékek. A termékpaletta széles skálán mozog:

  • Autóipari termékek: Hibrid és elektromos járművek, autóalkatrészek.
  • Ipari gépek: Robotok, CNC gépek, építőipari berendezések.
  • Elektronikai eszközök: Félvezetők, memóriák, fogyasztói elektronika.
  • Vegyi termékek: Műanyagok, gyógyszerészeti alapanyagok.
  • Fémipari termékek: Acéltermékek, alumínium, speciális ötvözetek.
  • Precíziós műszerek: Orvosi berendezések, optikai eszközök, mérőműszerek.

Összegzés

Japán exportja kulcsfontosságú a globális gazdaság szempontjából, mivel számos iparágban vezető szerepet tölt be. A főbb exporttermékek közé tartoznak a gépjárművek, gépek, elektronikai eszközök és vegyi anyagok. Az export irányai elsősorban Ázsia és Észak-Amerika felé mutatnak, de Európa is jelentős piac.

A jövőben várhatóan tovább növekszik a technológiailag fejlett és környezetbarát termékek aránya Japán exportjában, ami hozzájárul az ország versenyképességének fenntartásához a globális piacon.