A Japán export az előző évhez képest 1,7 százalékkal esett vissza a pénzügyminisztérium adatai szerint. Az exportcsökkenés meglepte a közgazdászokat is, akik csak 0,85 százalékos csökkenést prognosztizáltak.
A jen erősödése csökkentette az import költségeit, ami így 2,3 százalékkal nőtt, de hátrányosan érintette a japán exportot. A Kínába irányuló export 7,3 százalékkal, az USA-ba irányuló pedig 2,4 százalékkal esett vissza az autók, az építőipari és bányászati gépek szállításának csökkenése miatt. Az ország szeptemberben 294,3 milliárd jen (1,97 milliárd dollár) kereskedelmi deficitet könyvelt el.
Japán a világ harmadik legnagyobb gazdasága, és globális szinten meghatározó szerepet játszik az export területén. Az ország exportorientált gazdasága a technológiai innovációra és a magas minőségű termékek előállítására épül. Ebben a tanulmányban áttekintjük Japán főbb exporttermékeit, az export irányait és volumenét, százalékos arányokkal alátámasztva.
Főbb termékkategóriák
Japán exportja számos termékkategóriát ölel fel, de néhány kiemelkedik a többi közül:
-
Gépjárművek és alkatrészek: Az autóipar Japán legnagyobb exportszektora, az összes export körülbelül 21%-át teszi ki. Olyan világmárkák tartoznak ide, mint a Toyota, Honda és Nissan.
-
Gépek és berendezések: Ez a kategória az export 19%-át fedi le, beleértve az ipari gépeket, robotokat és egyéb berendezéseket.
-
Elektromos és elektronikai termékek: Az összes export mintegy 17%-át adják, ide tartoznak a félvezetők, elektronikai alkatrészek és fogyasztói elektronikai eszközök.
-
Vegyi anyagok: A vegyipar az export 10%-át képviseli, beleértve a gyógyszereket és műanyagokat.
-
Fémek és fémtermékek: Az acél és egyéb fémtermékek az export 6%-át teszik ki.
-
Optikai és precíziós műszerek: Ez a kategória az export 5%-át jelenti, beleértve az orvosi eszközöket és kamerákat.
Az export irányai
Japán exportja földrajzilag diverzifikált, de néhány ország és régió kiemelkedően fontos:
- Kína: Az export legnagyobb célországa, az összes export 22%-ával.
- Egyesült Államok: A második legnagyobb piac, az export 18%-ával.
- Dél-Korea: Az export 7%-a irányul ide.
- Tajvan: Az export 6%-át teszi ki.
- Európai Unió: Az összes export 13%-a irányul az EU országaiba.
- Hongkong: Az export 5%-a.
- Délkelet-Ázsia (ASEAN országok): Összesen az export 9%-át adják.
Export volumen
2022-ben Japán teljes exportvolumene körülbelül 750 milliárd amerikai dollár volt. Ennek megoszlása a főbb termékkategóriák szerint:
- Gépjárművek és alkatrészek: 157,5 milliárd USD (21%)
- Gépek és berendezések: 142,5 milliárd USD (19%)
- Elektromos és elektronikai termékek: 127,5 milliárd USD (17%)
- Vegyi anyagok: 75 milliárd USD (10%)
- Fémek és fémtermékek: 45 milliárd USD (6%)
- Optikai és precíziós műszerek: 37,5 milliárd USD (5%)
- Egyéb termékek: 165 milliárd USD (22%)
Termékek köre
Japán exporttermékei magas hozzáadott értékű, technológiailag fejlett termékek. A termékpaletta széles skálán mozog:
- Autóipari termékek: Hibrid és elektromos járművek, autóalkatrészek.
- Ipari gépek: Robotok, CNC gépek, építőipari berendezések.
- Elektronikai eszközök: Félvezetők, memóriák, fogyasztói elektronika.
- Vegyi termékek: Műanyagok, gyógyszerészeti alapanyagok.
- Fémipari termékek: Acéltermékek, alumínium, speciális ötvözetek.
- Precíziós műszerek: Orvosi berendezések, optikai eszközök, mérőműszerek.
Összegzés
Japán exportja kulcsfontosságú a globális gazdaság szempontjából, mivel számos iparágban vezető szerepet tölt be. A főbb exporttermékek közé tartoznak a gépjárművek, gépek, elektronikai eszközök és vegyi anyagok. Az export irányai elsősorban Ázsia és Észak-Amerika felé mutatnak, de Európa is jelentős piac.
A jövőben várhatóan tovább növekszik a technológiailag fejlett és környezetbarát termékek aránya Japán exportjában, ami hozzájárul az ország versenyképességének fenntartásához a globális piacon.