Sok magánszemélyben merül fel a kérdés, hogy hobbijából pénzt keressen. Sokan gondolkodnak ingyenes webáruház motorok bérlésén vagy szánnának rá kisebb-nagyobb összeget, hogy saját webshopot indítsanak. Sajnos azonban számukra egyedüli megoldás az apróhirdető oldalak, a közösségi portálok specifikus csoportjai és különböző kézműves portálok adok-veszek részlegei nyújtanak megoldást, hivatalosan ugyanis csak számlaképesen lehet webáruházat indítani, ehhez pedig egyéni vállalkozás, Bt, Kkt, Kft vagy Rt cégformával kell rendelkeznünk.
A webáruház nyitás alapvető feltételei
Még magánszemélyként maradnak az online piacterek, mint értékesítési forma (ez is csak meghatározott összeghatárig), addig már egy egyéni vállalkozással is nyithatunk webáruházat. Érdekesség, hogy bár az adószámos magánszemély is számlaképes, kereskedelmi tevékenységet nem űzhet, így webshopot sem indíthat. Szakképesítésre viszont továbbra sincs szükségünk a nyitáshoz, így nem kell külön kereskedelmi végzettséggel rendelkeznünk egy online áruház üzemeltetéséhez.
Nem csak végzettségre nincs szükség, de más, speciális engedélyre sem. A fizikai boltokkal ellentétben, még működési engedély sem kell hozzá. A különleges termékek szabályozásai azonban itt is érvényesek, így sem dohányterméket, sem vegyi- és kémiai anyagokat, sem pedig szeszes italt nem forgalmazhatunk online. Szintén ide értendő termékek az állatgyógyászati készítmények is és a vámhatóságnál a kiszállítás előtt csomagolt termékeket is be kell jelenteni, mivel ezek után környezetvédelmi termékdíjat kell fizetnünk.
Csupán pénzre lesz szükségünk a webáruház nyitáshoz?
Nem árt, ha tisztában vagyunk az általunk forgalmazott termékekkel. Ha pedig nem mi készítjük őket, akkor a legjobb beszállítókkal is fel kell venni a kapcsolatot és megállapodni. Meg kell tervezni a szállítási módokat és a fizetési lehetőségeket is. A webáruház elkészítése, üzemeltetése és fenntartása pedig további emberi és anyagi költségekkel jár. Egy emberes webáruház is üzemképes, de nagyobb megrendelésnél már nem biztos, hogy elegendő kapacitás jut mindenre.
A webfejlesztés, a karbantartás, az árubeszerzés, a csomagolás, a postázás, az adminisztrálás, a felhasználók kezelése és a reklamációk intézése mind-mind része a webáruház üzemeltetésnek. Ráadásul az online reklámra is szánnunk kell, különben nem fognak jönni új megrendelések. Gondolkozhatunk keresőoptimalizálásban, fizetett Facebook reklámokban, ajánlói rendszerekben, kupon kódozásban, nyereményjátékokban, Google kattintás alapú hirdetésben és még számtalan megoldásban, ám szinte mindegyik nagyobb tőkét igényel. Ezek persze bőségesen megtérülnek majd, ha a termékeink jó ár-érték határt képviselnek!
További hasznos tanácsok itt.