Magyarországon még gyerekcipőben jár, a világ számos pontján viszont rendkívül elterjedt a hajó-zsugorburkolás, mely ősztől tavaszig megvédi a hajót az időjárási viszontagságoktól, a korróziós hatásoktól, a szennyeződésektől és az UV sugárzásoktól is.

Magyar Kálmán, az AMCO Csomagolástechnikai és Konzultációs Kft. ügyvezetője elmondta, a ponyvával ellentétben a zsugorfóliát méretre gyártják, és egy speciális nyíláson keresztül úgy lehet bejutni a hajóba, hogy nem kell megbontani a burkolást. A technológia a kikötőmestereknek is ideális lehet, hiszen újabb elemmel bővíthetik a szolgáltatásaikat.

Hazánkban a legtöbben még mindig vászontakarókat használnak a hajók megóvására, csakhogy nyár után ez nem annyira biztonságos, hiszen beázhat, és lefújhatja a járműről a szél. Ehhez képest az amerikai kikötőkben évtizedek óta használt zsugortechnológiával történő hajófóliázás nem mozdul el, és a zsugorburkolat nem sérti fel vagy károsítja a hajótestet, mint más nehéz ponyva teheti szállítás vagy tárolás közben.

Magyar Kálmán, az AMCO Csomagolástechnikai és Konzultációs Kft. ügyvezetője arról beszélt, a zsugorburkolást a tengerentúlon általánosan alkalmazzák már jó ideje a kikötőkben. A vízből kiemelt hajóra szalagokból és merevítőkből vázat készítenek, amelyet egy hőre lágyuló fóliával leborítanak, majd egy megfelelő eljárással rázsugorítanak.

zsugorburkolás a hajókon a kikötőben

Az így keletkezett sátrat megfelelő számú szellőzőnyílással látják el, végül egy zipzáras bejárati nyílást alakítanak ki, amelyen keresztül bármikor hozzáférhetünk a hajó belső teréhez. 

„A ponyva egy komolyabb havazás vagy esőzés esetén könnyen beázik, ezáltal dohosodik, penészedik, egyszerűen rongálódik a hajó, ami miatt akár nagyon súlyos értékvesztés is bekövetkezhet. A hajó-zsugorburkolás egyik előnye éppen az, hogy megoldást nyújt a hajó felépítményének, felszerelésének, vereteinek, belső bútorzatának, cocpitjének védelmében. Ezzel jelentősen csökkenthető a karbantartási költség, és meghosszabbítható a hajó élettartama egyaránt” – magyarázta.

Felhívta rá a figyelmet, hogy nem minden zsugorítható fólia használható biztonságosan a hajók megvédésére, kimondottan erre a feladatra kifejlesztett fóliát ajánlott használni, mint amilyen az AMCO által forgalmazott AMCOVÉD.

Hozzátette, ez a zsugorburkolásos eljárás vízhatlan védelmet biztosít nemcsak minden típusú hajó, hanem bármilyen más megvédendő érték – autó, motorok vagy más gépjárművek – számára is szállítás közben vagy a téli hónapokra. 

Magyar Kálmán úgy folytatta, a környezetbarát eljárással készülő, feszesen hajóra simuló fóliasátor tökéletesen ellenáll a nap káros UV sugárzásának is, nem fog két hónap alatt szétfoszlani a miatt, mert akár állandó napsugárzás éri.

Emellett minősített gyulladásgátlóval készült a termék, ami újabb biztonsági faktort jelenti, és így annak sem áll fenn a veszélye, hogy lángra kapjon egy szikra miatt. Ráadásul a védőfólia használhat után felhasználható más alkalmazásra, vagy megfelelő gyűjtőpontokon leadható újrahasznosításra.

Az AMCO Csomagolástechnikai és Konzultációs Kft. ügyvezetője végezetül kitért arra is, hogy a hajótulajdonosok fordulhatnak a kikötőmesterekhez a hajújuk fólia téliesítésével kapcsolatban, amikor kiemelik a hajójukat a vízből, ugyanakkor a zsugorfóliázás a kikötőmesterek számára kiváló üzleti lehetőséget nyújt arra, hogy a daruzás mellett kibővítsék a szolgáltatásuk körét a hajók profi téliesítésével. 

A zsugorfóliázás a felsorolt előnyök miatt ugyanis várhatóan egyre népszerűbbé válik majd hazánkban is, ráadásul nyereségesen lehet azt értékesíteni. A legfontosabb viszont az, hogy az AMCOVÉD fólia alkalmazása biztonságot és nyugodt téli hónapokat biztosít a hajótulajdonosok számára” – fogalmazott Dobra Ildikó, a cég értékesítési asszisztense.