A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatai alapján a verseny ideje alatt több mint 170 ezer vendég, majd 460 ezer vendégéjszakát töltött el a fővárosban.
A világ harmadik legnagyobb sporteseményének számító rendezvény ideje alatt a szállások jelentős része megtelt, a szállodák szobakapacitás-kihasználtsága átlagosan 80% feletti volt a világbajnokság napjaiban. A szállodai vendégéjszakák 71%-át a 4 és 5 csillagos hotelekben töltötték a turisták. A kiemelkedő érdeklődés hatására a szálláshelyi bevételek 2022 azonos időszakához képest több mint a kétszeresükre nőttek.
A világ szinte minden tájáról érkeztek versenyzők és turisták az Atlétikai Világbajnokság alatt Magyarországra. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatai szerint ez idő alatt mintegy 200 országból utaztak a budapesti szálláshelyekre, a vendégéjszakák 85%-át a nemzetközi turisták adták. Tavalyhoz képest közel 38%-kal érkezett több külföldi látogató ezekben a napokban.
Szinte minden kontinensről jöttek érdeklődők, azonban a legtöbben a legnagyobb küldőpiacokról utaztak Budapestre: az összes külföldi vendégéjszaka közel 9%-át a britek, 9%-át a németek, 8%-át pedig az olasz vendégek foglalták le, de szép számmal fogadtak amerikai, izraeli, spanyol, lengyel és francia utazókat is a szálláshelyek. Emellett a világverseny a hazai turistákat is a fővárosba csábította: 2022-höz képest a belföldi vendégéjszakák száma 22%-kal nőtt a verseny ideje alatt.
A forgalom több mint felének a szállodák örülhettek, de nem panaszkodhattak a főváros magán- és egyéb szálláshelyei sem, a vendégéjszakák 34%-át ők könyvelhették el. A kiugró nemzetközi érdeklődés a szállodák forgalmát 32%-kal, a magánszállásokét 44%-kal emelte meg a tavalyi hasonló időszakhoz képest.
Az NTAK adatai alapján látható, hogy a világverseny kilenc napja alatt a budapesti szállodák közel teltházzal üzemeltek, a négycsillagos egységekben például a foglaltság elérte a 83%-ot. Az öt- és négycsillagos házak kihasználtsága pedig a fővárosban 10, illetve 18 százalékponttal múlta felül a tavalyi értékeket.
„A sikeres vb-rendezés egyúttal újabb kiváló referencia hazánknak, ami további világversenyek elnyeréséhez segíthet hozzá bennünket. A rendezvényipar leggyorsabban növekvő szegmense a sport. Ezen a piacon hazánk kiváló esélyekkel tekinthet az elkövetkező évekre.
Ezt azért is fontos szem előtt tartani, mert a sportesemények látogatói jellemzően hosszabb időt töltenek, többet költenek, és minőségi szolgáltatásokat vesznek igénybe. Mindezek alapján nyugodtan kijelenthetjük, hogy a turizmus az Atlétikai Világbajnokság egyik legnagyobb nyertese” – hangsúlyozta Horváth Péter, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója.
A nagy presztízsű világverseny alatt a szállodai szobák még a főszezonban megszokotthoz képest is magasabb árakon keltek el. A vb-t megelőző héthez képest közel 15%-kal nőtt az átlagos szállodai szobaár a fővárosban. Mindez azt eredményezte, hogy a világbajnokság idején megduplázódtak a szálláshelyi bevételek az előző év azonos időszakához képest, így szinte elérték a 14 milliárd forintot, ami reálértéken is 73%-os növekedést jelent.