A létesítménygazdálkodásban, ingatlanprojektekben, valamint az építőiparban is használatos digitális dokumentáció, kommunikáció és jelentéskészítő vezető platformját Magyarországon is forgalmazó vállalat szakértői tanulmányukban bemutatják mi a mezőgazdaság sikerének titka Emellett megmutatják, hogy miért és mit érdemes tanulni, átvenni az agrárium szereplőitől.
A PlanRadar legfrissebb tanulmány alapján, a mezőgazdasági digitalizáció sikerének kulcsa az AI által kínált lehetőségek kihasználásában az volt, hogy megoldott egy problémát, amivel az építőipar is régóta, folyamatosan küzd: az adatkezelést.
A másik tényező a sorrend helyes megválasztása volt, nem szabadították rá azonnal a mesterséges intelligenciát az ágazatra, hanem első lépésként az adatkezelés struktúráját alakították át úgy, hogy az alkalmas legyen az AI-ban rejlő potenciál kiaknázására. A magas színvonalú, szabványosított adatrendszer alapjainak megteremtésével a mesterséges intelligencia képes volt felismerni a mintákat, tanulni belőlük, és megbízható, jól hasznosítható támogatást nyújtani az ágazat szereplőinek. Az eredmény: átgondolt döntések, magasabb hozamok és mérhető nyereség.
Kézzelfogható eredmények, tanulságok
A tanulmányban konkrét példát is bemutattak a szerzők. Az Agrifac, Európa vezető mezőgazdasági gépgyártójának NEED Farming rendszere úgy integrálja a GPS-ből, érzékelőkből és a környezeti adatgyűjtésből származó, szabványosított, egységes információkat, hogy gyakorlatilag növényekre bontva meg lehet határozni a szükséges tápanyag, műtrágya, növényvédő szer és víz mennyiségét.
A cél a terméshozam 50 százalékos növelése, a vegyszerhasználat hasonló aranyú csökkentése mellett, kevesebb műtrágyával, pontosabb, a korábbinál jobban hasznosuló permetezéssel. Ezek az eredmények nem elméletiek, elérésüket a megfelelő adatokkal dolgozó AI biztosítja. Az építőipar számára a tanulság egyszerű: strukturált, szabványosított adatok nélkül a mesterséges intelligencia nem tud megbízható, hasznosítható információkat szolgáltatni. Mi akkor a teendő, mit érdemes átvenni az agráriumból?
4 lépés az AI sikeres alkalmazásához az építőiparban
1. A helyszíni adatok pontos rögzítése, (ezek lehetnek például 360 fokos képek és videók) ami a digitális munkafolyamatok alapja. A részletes, naprakész információk nélkülözhetetlenek a gyors, felelős döntéshozatalhoz.
2. A munkafolyamatok és a dokumentáció szabványosítása digitális űrlapok létrehozásával, amelyek segítenek a megfelelő információk összegyűjtésében és rendszerzésében, megelőzve az adatok hiányát, elvesztését.
3. A projektadatok központosítása a zökkenőmentes hozzáférés, az érintett résztvevők közötti információcsere, együttműködés és az elemzés érdekében.
4. A csapatok továbbképzése a megfelelő információk gyűjtéséről és a digitális eszközök használatáról, ami csökkenti a hibák számát.
„Ezek az alapvető lépések elengedhetetlenek. Ahogyan a mezőgazdaságnak átlátható, egységesített adatbázisokat kellett létrehoznia az adatmintákból tanuló AI-modellek fejlesztése, használata előtt, úgy az építőiparnak is meg kell teremtenie ezt a megbízható, pontos alapot a mesterséges intelligenciában rejlő potenciál kiaknázására, mert a rossz adatok rossz döntésekhez vezethetnek” – mondja Borbély Csaba, a PlanRadar magyarországi menedzsere.
A lehetőség nyitott, az előnyök egyértelműek. Néhány konkrét példa: az AI használata a tervezés optimalizálásával csökkenti a módosításokra fordított időt és a költségeket, minimalizálja az utómunkát, felgyorsítja az alkalmazkodást az eredeti tervek változásaihoz. A korábbi baleseti adatok elemzésével előre jelzi a veszélyeket, mérsékeli a kockázatokat. A tényleges felhasználási mintákhoz igazítva javítja az épületek energiahatékonyságát.
Az biztató jel, hogy az építőipar gyorsuló ütemben hozza be a lemaradását a digitalizációban. Iparági előrejelzések szerint* a mesterséges intelligencia piacának értéke a mostani szintről csaknem megháromszorozódik, 14,7 milliárd dollárra emelkedik az ágazatban 2030-ra.
A fejlődést a PlanRadar építőipari digitalizációról szóló nemzetközi kutatása** is alátámasztja, a felmérésben megkérdezett szakemberek 97 százaléka vállalata digitális kiadásainak növekedésére számít. A várakozások szerint a digitalizáció elterjedése nem lesz egyenletes, régiónként, vállalatonként komolyak lehetnek az eltérések. Az viszont egyértelmű, hogy aki időben lép, komoly versenyelőnyre tesz szert a vetélytársaival szemben