A jelentésből kiderül, hogy boldogabbak azok, akik szentelnek időt otthoni hobbitevékenységekre, így a kollekciók tervezésekor kiemelten figyelnek arra, hogy kreatív, játékos tereket teremtsenek a termékekkel.

Az otthon mindenki számára mást jelent – éppen ezért az IKEA évről évre megkérdezi az embereket világszerte, hogyan érzik magukat otthon, és mitől lesz az otthoni élet igazán jó. A 2024-es Élet Otthon kutatásban 39 ország több mint 38 000 résztvevője osztotta meg, hogyan látja és éli meg az otthont. A kvantitatív, kvalitatív és trendalapú kutatás célja, hogy a svéd bútorgyártó jobban megértse, mire van szüksége az embereknek a mindennapokban.

A válaszokból egyértelműen látszik: az otthon biztonsága kulcsszerepet játszik – az emberek 48 százaléka ezt emelte ki elsőként. Ugyanakkor az otthon nemcsak menedék, hanem a kreatív önkifejezés helye is: ezt a válaszadók több mint fele (56%) hangsúlyozta. Sőt, ami talán a leginspirálóbb: egyre többen érzik úgy, hogy otthonuk a közös pillanatok, az együtt töltött idő terepe is. Tízből heten (69%) fontosnak tartják, hogy az otthon élmények forrása legyen – ne csak egyéni visszavonulásé.

A kutatás nyolc alapvető szükséglet mentén vizsgálta az otthoni életet: kontroll, kényelem, biztonság, gondoskodás, a valahová tartozás érzése, öröm, eredményesség és jövőbeli célok felé való törekvés. Az IKEA ezek mentén keresi a válaszokat: hogyan tudna olyan megoldásokat kínálni, amelyek valóban számítanak – és segítenek abban, hogy az otthon még jobb hely legyen.

Azoknak a válaszadóknak, akik saját bevallásuk szerint jól érzik magukat otthon, 61 százaléka elégedett jelenlegi életével, míg azoknak, akik ritkán vagy soha nem élnek meg boldog pillanatokat lakókörnyezetükben, csupán 29 százaléka érzi ezt így. Hasonló mintázat figyelhető meg a jövőbe vetett bizalom tekintetében is: míg a megkérdezettek 48 százaléka általánosságban optimista, azok körében, akik nem találnak örömöt otthonukban, ez az arány mindössze 28 százalék. Ennek ellenére a résztvevők harmada otthoni környezetében csak alkalmanként, ritkán vagy egyáltalán nem tapasztalja meg a kikapcsolódás örömét.

A hobbitevékenységek is befolyásolhatják az életminőséget, hiszen akik szentelnek időt kreativitásra saját életterükben, azok általában pozitívabban gondolkodnak. „A boldogabb otthon felé vezető út egyik kulcseleme, hogy a hobbik, a kreativitás és a játék a mindennapok szerves része legyen.

Amikor a felnőttek nyitottá válnak olyan tevékenységekre, amelyek gyermeki örömöt és rácsodálkozást ébresztenek bennük, nemcsak az otthoni környezetüket alakítják pozitívabb irányba, hanem saját hozzáállásukat is” – mondta Maria Törn, az IKEA gyermekbútor-kínálatáért felelős regionális menedzsere.

Az IKEA júliusi újdonságainak célja, hogy színesebbé, inspirálóbbá és kreatívabbá tegye a tereket, melyek segítségével felnőttként újra felfedezhetjük a gondtalan gyermekkor örömeit. A kollekciók merész mintákat és élénk színeket vegyít praktikus darabokkal, valamint olyan termékekkel, amelyekkel könnyedén új karaktert kapnak a már meglévő bútorok. Az áruház idei nyári kínálata még több teret enged majd a kreativitásnak, a kikapcsolódásnak és a hobbiknak, hogy az otthon ne csak funkcionális, de egy boldog hely is legyen.


Otthon