Reneszánszukat élik a régi magyar kerékpárok: a Csepel-rajongók akár több százezer forintot is hajlandók fizetni egy bontatlan, gyári állapotú darabért, de már néhány tízezerért is olyan legendás modellekhez lehet hozzájutni a hazai piactereken, mint a Camping vagy a BMX. A két népszerű használtcikk-platform feltérképezte, melyek a legkeresettebb vintage kerékpárjai - amelyet sokan választanak akár nosztalgiából, akár gyűjtői szenvedélyből.

Nemrég a Vaterán 321 ezer forintért talált gazdára egy 1989-es gyártású, bontatlan gyári csomagolásban megőrzött Csepel kerékpár, amely egy csepeli gyűjtő több mint száz darabból álló gyűjteményébe került. Sipos László kizárólag a Csepel jó állapotban fennmaradt kerékpárjait keresi az 1970 és 1990 közötti korszakra fókuszálva. A Vaterának elmondta, hogy van több ilyen eredeti csomagolású, illetve már felbontott, de teljesen új állapotú kerékpár a gyűjteményében, és mindössze kettő restaurált.

A kiemelkedő áron elkelt Csepel bicikli híre bejárta a magyar sajtót és a közösségi médiát, ezért a Vatera és a Jófogás felkutatta, hogy melyek jelenleg a legkelendőbb vintage biciklik a két meghatározó second-hand platformon.

A jó hír: mindkét oldalon már néhány tízezer forintért legendás kerékpárokat lehet levadászni, de a piactereken olyan több százezer forintot érő ritkaságok is felbukkannak, mint a Csepel nyugati exportra gyártott gyerekbiciklije, vagy a második világháború előtt a Weiss Manfréd Művekben gyártott legelső modellje.

Nem ritka, hogy egy-egy gyűjtő nem csupán egy bicikli után kutat, hanem egy egész kollekciót szeretne megszerezni. Legutóbb például egy hatdarabos Csepel-gyűjtemény (benne négy Tacskóval és két összecsukható Csepel Csillaggal) talált új gazdára a Jófogáson.

Csepel Camping bicikli a Vaterán Jófogáson

Egy év alatt több évtizednyi Camping bringa talál gazdára

A legendás Camping bicikli atyjának a néhány hete elhunyt Nógrádi Lászlót, a Csepel Művek Kerékpárgyárának egykori igazgatóját tartják, ez a típus volt a gyár egyik legnépszerűbb modellje. Nógrádi világhírre tett szert e típussal, és munkájának gyümölcse az is, hogy itthon a típus neve mára köznévvé vált, szinte minden kisméretű, összecsukható modellt egyszerűen csak kempingbiciklinek hívnak akkor is, ha az mondjuk Puch vagy Corelli márkájú.

A magyar kempingkerékpárból ugyanis sok különböző generáció létezik, még egy modernebb, ráncfelvarrott Supernova kiadás is készült belőle nem sokkal a rendszerváltás előtt - ennek jó állapotú példányáért 50 ezer forint körüli összeget is megadnak a Vaterán. Itt a biciklicsalád hatvanas évek végéről származó egyik 1969-es prototípusa is felbukkant pár hete, és gazdára is talált közel háromszor ennyiért.

A Jófogáson az ikonikus modellek jellemzően 20-60 ezer forint között cserélnek gazdát, de a ritkább darabok, mint a Csepel tandemje vagy a háromkerekű triciklije 200 ezer forint feletti áron is megjelent a kínálatban.

A keleti blokk legmenőbb gyerekbringái

2024 óta a Vaterán eladott vintage biciklik legdrágábbika egy Csepel Jet 707-es volt: a banánüléses gyermekbiciklit eleve nyugati exportra gyártotta a Csepel Művek, ezért nem lehet túlságosan ismerős az itthon felnőtt gyerekek számára - nem véletlen, hogy jó állapotban fennmaradt példánya végül több mint 400 ezer forintért kelt el a liciten.

Magyarországon a nyolcvanas évek közepén kezdett BMX-et gyártani a Csepel cég, de ezek csak a BMX banditák ifjúsági film bemutatását követően váltak népszerűvé a többi modellnél magasabb áruk ellenére is.

Mindkét platformon ritkaságok is felbukkannak, a Jófogáson például egy, még Jugoszláviában gyártott színes gumikkal szerelt Csepel BMX MK1 modellt, illetve egy szakértő kezek által restaurált, 1990-es gyártott Csepel BMX Jetet vettek meg nemrég. A vaterás BMX-kínálatból a kevésbé patika állapotú, de cserébe jutányos, 20 ezer forint körüli áron elvihető Csepel BMX-ek találtak gazdára az elmúlt egy évben.

Veterán a Vaterán: ahol az ősi bringákhoz is találni alkatrészt

Az otthoni bicikliszerelésre nyitott felhasználóknak a Vatera veteránkerékpár-alkatrészes szekciója lehet remek beszerzési forrás, ahol a fent említett magyar BMX-ek eredetihez hasonló, újragyártott kiegészítőket is lehet venni.

A második világháború előtti veteránbicikliknek akár egy apró, filléres alkatrésze is sokat érhet: egy Csepel címeres nyaktábla például több mint 150 ezer forintért kelt el a Vaterán. 50-100 ezer forint közötti összegért talált már itt gazdára antik csengőfedél, lánckerék, de több tízezer forintot érhet egy régi biciklis karbidlámpa, prizma, szerszámkészlet vagy sárvédő is.

A Jófogás többezres kerékpár-alkatrész kategóriájában szintén fellelhetők a múlt századból származó kiegészítők régi kerékpárokhoz: például 10–20 ezer forint körül lehet szerezni Csepel Toldi veterán bőrnyerget, angliai gyártású Brooks B68 vintage bőr nyerget, vagy akár retró banánülést is.

Camping stílusú e-bike-ok garmadáját hirdetik a Jófogás felhasználói

Néhány éve jelentek meg a Jófogáson a retró stílust és modern technológiát ötvöző modellek is: egyre több hirdetésben találhatók modern összecsukható e-bike-ok, amelyek formavilágukban a klasszikus campingeket idézik, ám modern felszereltségűek.

Ezek a kerékpárok lítium-ion akkumulátorral, pedálrásegítéssel és akár 60–70 kilométeres hatótávval rendelkeznek. Népszerűségüket jól mutatja, hogy a Jófogás legnépszerűbb kerékpárjai között kizárólag elektromos modellek szerepelnek.

A vintage modellek mellett a Vaterán is szép számban vesznek mai Csepel kerékpárokat, amelyek közül a városi és országúti típusok a legnépszerűbbek. Ezen kívül márkától függetlenül is sokan vásárolnak a piactéren modern, összecsukható kerékpárt akár elektromos rásegítésű változatban is.