Ennek a kiváló teljesítménynek köszönhetően a tavaly tapasztalt kellemetlenségek nagyrészétől mentesültek idén az üdülni készülő utasok, a magyar léginavigációs szolgálat Európa egyik legpontosabban teljesítő szolgáltatójává lépett elő.
A HungaroControl szakemberei a hagyományosan csúcsidőszaknak számító hónapok után megosztották az év eddigi forgalmi adatait. Szeptember 30-ig bezárólag összesen 950 926 járművet navigáltak a társaság légiforgalmi irányítói a hazai légtérben, ami 7,3 százalékos emelkedést jelent a 2024 azonos időszakában mért adatokhoz képest. A legkiemelkedőbb hónap augusztus volt 137 374 repülőgéppel. Az előrejelzések szerint az éves várható forgalom volumene elérheti az 1,2-1,3 millió légi járművet.
A forgalom 85%-át az átrepülő járatok adták, július második felétől szeptember közepéig naponta 4000 fölötti gépmozgásszámot kezeltek a távolkörzeti (ACC) irányítók. A csúcsnap július 26-a volt, amikor – abszolút rekordnak számító – 4 356 repülőgép érintette a hazai légteret. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér esetében is kétszámjegyű forgalomnövekedésről számoltak be, és itt is megdőlt egy 19 éves csúcs: augusztus 3-án a közelkörzeti irányítók és a toronyban dolgozó szakemberek összesen 476 érkező és induló járat biztonságos közlekedését segítették a fővárosi légikikötőben.
A legfontosabb eredmény, amit az utasok is érzékelhettek, az a járatkésések drasztikus csökkenése volt: a HungaroControl 80%-kal kevesebb késést okozott 2025-ben, mint 2024-ben. Tavaly az összes kezelt járatra vetített átlagos késés több mint 3 perc volt, idén ez 0,6 percre mérséklődött. A rekordforgalmú augusztusban a tavalyihoz képest tizedannyi késés történt, így a magyar légiforgalmi szolgálat Európa egyik legpontosabban teljesítő szolgáltatójává vált.
A késések túlnyomó többségét – több mint 60 százalékát – az időjárási viszontagságok magyarázták, a nyári zivatarok miatt olykor légtérkorlátozásokat kellett bevezetni. Fontos kihangsúlyozni, hogy késések csökkentése nem a repülésbiztonság rovására valósult meg, hiszen a vállalat repülésbiztonsági mutatói továbbra is kiválóak.
„A HungaroControl bebizonyította, hogy a rekordforgalom biztonságos kezelése és a késések jelentős mérséklése nem zárja ki egymást, hanem egymást erősítő célként értelmezhetők. Ez a rendkívüli eredmény elsősorban a légiforgalmi irányító kollégák állhatatos és odaadó munkájának köszönhető, idén nyáron elképesztő munkabírásról adtak tanúbizonyságot.
Természetesen az őket segítő műszakis és egyéb szakterületen dolgozó munkatársak is kivették a részüket ebből az óriási eredményből, így őket is köszönet illeti. Nagyon büszke vagyok az egész csapatra, és hozzá kell tennem, hogy az idei nyári teljesítményünk nem maradt észrevétlenül: a HungaroControl megbecsültsége nemeztközi mércével is nagyot nőtt, minden fontos iparági szereplő elismerően beszél rólunk, és a vállalat ismét elfoglalta méltó helyét a vezető európai léginavigációs szolgáltatók körében” – fogalmazott Turi Ferenc vezérigazgató.
Hozzátette, a nyári csúcsforgalomra való felkészülés keretében minden eddiginél több erőforrást mozgósítottak és biztosították a vállalat stabil működését. Emlékeztetett rá, hogy a HungaroControl jelentősen – közel 10%-kal – növelte az irányítói létszámot, így a megnövekedett kapacitásnak köszönhetően a tavalyi 6 helyett akár 9 szektor is párhuzamosan tudott üzemeltetni, ami nagyobb mennyiségű járatszám kezelését tette lehetővé.
A kapacitásbővítést elsősorban saját képzéssel és külföldi irányítók toborzásával valósította meg a vállalat, de több magyar szakembert is visszacsábított. A munkaerő-megtartásra is komoly hangsúlyt fektetett a HungaroControl, hiszen hosszú távú (2029-ig szóló) bérmegállapodást kötött a szakszervezetekkel.
A humánerőforrás-fejlesztések mellett a Budapest Airporttal és a nemzetközi partnerekkel is szorosan együttműködött a HungaroControl annak érdekében, hogy a nyári csúcsforgalmat zökkenőmentesebben kezelje. Kiemelendő a BUD-dal való, eddig példátlanul szoros kooperáció és koordináció, ami a kialakított új stratégiai együttműködésnek köszönhető.
„A nyári időszakban napközben mindkét futópálya üzemelt, így nőtt a kapacitás és csökkentek a torlódások, a közös slotkezelés, a fordulóidők kamerás monitorozása és a valós idejű kommunikáció a földi kiszolgálókkal egyenletesebb menetrendet eredményezett.
A légitársaságokkal és az Eurocontrol-lal folytatott rendszeres egyeztetések növelték a forgalom tervezhetőségét, a honvédséggel való együttműködés pedig rugalmasabb légtérhasználatot tett lehetővé. A szakmai innovációk, technológiai fejlesztések és a munkafolyamatok optimalizálása is hozzájárultak a kapacitásnövekedéshez.
Itt elég megemlíteni például a légtérszerkezet átalakítását (északkeleti szektor megnyitása), ami kiegyensúlyozottabb forgalmi terhelést eredményezett a szektorok között, illetve a megerősített reggeli műszakokat és készenléti rendszert, ami a csúcsidőszakok forgalmának könnyebb kezelését tették lehetővé. A csúcsidőszakban a HungaroMet meteorológusai is segítették a HungaroControl munkáját és hozzájárultak ehhez a sikerhez” – hangsúlyozta a HungaroControl vezérigazgatója.

















