Mennyibe kerül most?
Ahhoz, hogy a címben feltett kérdésre valós választ tudjunk adni, előbb meg kell néznünk, mi a kiindulási állapot: mennyiben kerül most a logisztika webáruházunk számára? Amikor keressük a választ, rögtön szembesülünk azzal, hogy ezt nem is annyira agyon egyszerű kiszámolni.
Amit mindenki rögtön lát az a futárok díja, látjuk, hogy megrendelt termékeinket mennyiért szállították vásárlóinkhoz. Ebben is van némi bizonytalanság, a szolgáltatás általában nem fix áras, néha jobb ajánlatot sikerül kifognunk, néha kevésbé jót, egyik termékünk kiszállítása arányaiban többe kerül, mint egy másik termékünké.
Hol tároljuk termékeinket? Ha nagyobb nyereséget szeretnénk, akkor nem dropshipping modellben dolgozunk, így valahol tárolnunk kell készletünket. Raktárunkkal kapcsolatos beruházások, rezsi vagy bérleti díj szintén fix logisztikai költségünk, amit be kell építenünk az eladási árba. A készlet nyilvántartása, leltározása is kiadásokat von maga után. A raktári selejt, amortizáció is egy valós, ám pontosan nehezen meghatározható költségű tényező.
Sok termékünk eredeti gyári csomagolása inkább szolgál marketing célokat, jól kell kinéznie a bolti polcon a terméknek, mint sem alkalmas legyen kiszállításra. A rendelések szerinti összecsomagolás mellett így akkor is gyakran szükségszerű az újracsomagolás, ha csak egy terméket rendel tőlünk a vásárló. Széles termékkészlet esetén a csomagolóanyagainknak is változatos védelmi feladatot kell ellátniuk, így kellő mennyiségben és minőségben kell rendelkezésre állniuk. Elsőre nem nagy tétel, de sok kicsi sokra megy.
Csak az ár számít?
A kiszervezés kapcsán az ár a legfontosabb kérdés, ez nem vitás, de messze nem az egyetlen. A webáruház logisztikája sok munkaóránkat is elveheti, hiszen a beérkező árut el kell helyeznünk raktárunkban, a rendeléseket össze kell készíteni végül csomagolni és átadni a futárnak. Mindehhez precízen kell vezetnünk a készletnyilvántartást és próbálnunk nem megbolondulni, amikor észreveszünk valamilyen visszáru csomagot az egyik sarokban, amiről nem tudjuk pontosan, hogy mikor, hogyan került oda és mi van benne.
Általában elmondható, hogy nem profi logisztikusok a webmesterek, így ezen munkákat nem a leghatékonyabban végzik. Ez idő és pénz, bár pontosan kiszámolni mennyi folyik így el nehéz, maximum az látszik, hogy elméletben hiába van elég nyereség, végül mégsem annyi van a kasszában amennyinek kellene.
Hogyan kalkulálhatunk ezzel az árral?
Ahhoz, hogy a fentiek végül mégse okozzanak gondot, a költségeket meg kell becsülnünk és beépítenünk az eladási árba vagy valamilyen árazási modellt követve a vevőre hárított szállítási díjba. Az biztosan nem működik, hogy a kiszállítás díja a vásárláskor nem ismert a fogyasztó számára, pedig az igazság az, hogy a kiszállítás díja sokkal több tényező miatt ingadozik (eltérő szállítók, összecsomagolás miatt változó djí stb.), mint amennyit a fogyasztó kezelni tudna és elfogadna. Ahhoz, hogy a vásárló igénye teljesüljön és könnyen tudjon számolni a rá eső költségekkel, nekünk kell vállalni a bizonytalanságot és azt, hogy az árrés mértékét csak nagyjából tudjuk meghatározni.
Mi változik a kiszervezéssel?
Felsorolni is nehéz. A webshop logisztika kiszervezésével nincsen szükség saját raktárra, a beérkező árukat partnerünk kezeli és ő felel mennyiségi és minőségi épségükért. A webáruház és a logisztikai szolgáltató rendszerének integrációjával a rendelések automatikusan hozzá futnak be, elvégzi az árugyűjtést, a csomagolást és gondoskodik a kiszállításról is. Miután a termékekért ő felel, az adminisztráció java és a készletnyilvántartás vezetése szintén átkerül hozzá. Partnerünk kezeli a visszárut. Igen: nem kell a visszáru logisztikájával foglalkoznunk többé.
Munka azért marad nálunk is. Egyrészt továbbra is ráláthatunk és nyomon követhetjük a logisztikai feladatok alakulását, csak éppen nincs vele napi teendőnk. Intézkedhetünk a beszerzésről, nagyobb figyelmet fordíthatunk a marketingre és értékesítésre. Teljes kontrollunk alatt maradnak a pénzügyek és továbbra is mi tartjuk a kapcsolatot ügyfeleinkkel.
Profivá válik a logisztikai ügyintézés. A szakszerű tárolás és precíz nyilvántartás kevesebb amortizáció eredményez, a raktári feladatok automatizálása, a robottechnológia alkalmazása gyorsítja a munkavégzést, mindeközben minimálisra csökkenti a hibázás lehetőségét. Ezek a tényezők együtt nem pusztán elégedettebb ügyfeleket eredményeznek, de az át nem vett termékek és a visszáru arányát is csökkentik.
A fenti modell a fulfillment, kifejezetten az e-kereskedők igényeihez igazított teljes körű logisztikai szolgáltatás, ami leveszi a webáruház üzemeltetők válláról a szállítási és tárolási teendők napi intézésének nyűgjét.
Mennyibe kerül a kiszervezés?
A webáruház profiljától is függ a konkrét költség, igényeinket és lehetőségeinket egy előzetes felmérés alapján veszi számításba a logisztikai partner. A kiszervezésnél csak olyan dologért fizetünk, amit biztosan igénybe is veszünk: a konkrét tárolóhelyért és azon raktári tevékenységekért, amit árukészletünkkel a logisztikai partner végez. Nagyon leegyszerűsítve: amikor nem fut be egyetlen megrendelés sem, akkor nem kell kifizetnünk a komissiózó bérét. A jó logisztikai szolgáltatók rendszere könnyen integrálható a hazai piac más népszerű szolgáltatóinak termékeivel (például.: webshop motor).
A termékeink kezelésére vonatkozó ajánlat egyszerűen kezelhető, érthető és skálázható. Logisztikai költségeink számításából eltűnik a bizonytalansági tényező, ami hihetetlen módon könnyíti az árképzést. A költségek letisztulásával versenyképesebb árakat adhatunk, árrésünk és nyereségünk számítása egyszerűsödik. A napi munkamenetben rengeteg időnk szabadul fel, amit másra fordíthatunk így a kiszervezés számszerű nyeresége mellett, a máshova befektetett munkánk is hozhat új nyereséget.
Nem kerülgetjük ezt tovább, mennyibe kerül a logisztika kiszervezése? Egy-egy termékre százas nagyságrendről, esetleg néhány ezresről indulnak az ajánlatok. Igen, ebben benne van a kiszállítás díja, ez nem a raktári helypénz, hanem a fulfillment költsége. Könnyen lehet, hogy pusztán a futárnak többet kell most fizetnünk, mint a kiszervezett logisztikáért összesen. Költségeink 20-40%-át takaríthatjuk meg. Ezt okozza a szakszerűség, a modern technológia hatékonysága és a méretgazdaságosság – amik közül sok hiányzik a legtöbb hazai webáruház esetében, amikor saját kézben tartja logisztikáját.
Mi van ha...
Bármi is a mondat vége, legjobb ha egy fulfillment szolgáltatónak közvetlenül tesszük fel a kérdést. A logisztika kiszervezésének költséghatékonysága tagadhatatlanul függ attól, hogy termékeink kezelése mennyire illeszthető egy automatizált rendszerbe. Ugyanakkor az is jellemző, hogy eleve költségesebb a speciális tulajdonságú termékek logisztikája, függetlenül attól, hogy ki végzi azt el.
Mi van ha magyar használati utasítást kell mellékelni, átcímkézni a terméket vagy saját arculattal ellátott csomagolásba helyezni? Ezekre és még számtalan "mi van ha" kezdetű kérdésre van válasz és megoldás kiszervezés esetén is, így aztán érdemes feltenni azokat szakembereknek, akik megválaszolják.