Súlyos gondot okoz az építőipari ágazatban a munkaerőhiány. A gyakorlott szakemberek jelentős része külföldre vándorolt, a ma pályát választó fiatalok közül – a kedvezőtlen demográfiai folyamatok következtében is – egyre kevesebben fordulnak az építőipari szakmák felé.

„Az átlagember is szembesül a hosszú várakozási időkkel és a sokszor rossz minőségű munkát végző, képzetlen „szakemberek” problémájával. Az elmúlt évtizedekben sem erkölcsileg, sem anyagilag nem becsülték meg az építőipari szakmákat, és ennek következménye, hogy a fiatalok inkább könnyebb pénzkeresettel kecsegtető területek felé fordulnak.

Ezért fontos megmutatni, hogy az ágazat ma már modern technológiákat, gépeket használ, és szép karrierlehetőségeket kínál pénzügyi és szakmai értelemben egyaránt” – véli Magyari Csaba, az MB-BAU cégcsoport tulajdonos-ügyvezetője, aki maga is részt vállal a szakmacsoport népszerűsítésében.

Legyen jelen az oktatásban a legújabb technológia

Magyari két évvel ezelőtt ott volt a több szereplő összefogásával létrejött az országban egyedülálló, a megyei építőipari szak- és felnőttképzés bázisát jelentő Pécsi Ágazati Képzőközpont megszületésénél. Az intézmény az iskolarendszerben elérhető eszközparknál sokkal modernebb felszereltséggel rendelkezik, így a diákok a legújabb technológiákat is elsajátíthatják, jókora előnyre szert téve a munkaerőpiacon.

„A 2022/23-as tanévben 58 fővel indult a képzés, tavaly 127-en voltunk, most pedig várhatóan 154-en kezdik meg a tanulmányaikat szeptembertől. Bővítjük a bevont szakmák körét: az ácsok, burkolók, festők és kőművesek mellett magasépítő, vegyész, földmérő, földügyi és térinformatikai technikusok szakirányú oktatását is végezzük, ősztől pedig kezd az első szárazépítő évfolyam. Ezek mindegyikére komoly piaci igény mutatkozik” – összegezte Magyari Csaba.

építőipari oktatások Magyarországon

A régió szakemberképzésének 95%-át lefedik

A Képzőközpont sikeres működésének egyik alappillére a vállalkozásokkal való együttműködés. Ma már hetven feletti a céges partnerek száma, akik a megfelelő szakmai gyakorlati ismereteket biztosítják a tanulóknak. A cél, hogy a végzettek munkába állva már önállóan vagy minimális felügyelettel tudjanak dolgozni.

A vállalatoknak az is nagy könnyebbséget jelent, hogy adminisztrációs terhek és költségek nélkül képezhetnek utánpótlást. A jogszabályban előírt tárgyi és személyi feltételeknek viszont természetesen meg kell felelniük. Ezt a Képzőközpont ellenőrzi és vállalja érte a felelősséget.

A modell sikerét mutatja az alacsony lemorzsolódás: az előző tanévben 76-an tettek sikeres vizsgát. Többségük szerencsére a frissen megszerzett szakterületén helyezkedett el, egy részük pedig visszatért másodszakmát tanulni. Összességében a teljes régiós építőipari szakmai oktatás 95%-a a Képzőközpont keretein belül folyik.

A purhab csodája elvarázsol

Az új alapokra helyezett felnőttképzés mellett Magyari Csaba szerint a gyerekek pályaorientációját sem szabad elhanyagolni. Cégvezető kollégáival gyakran látogat el általános iskolákba, ahol látványos, játékos feladatokon keresztül hozzák közelebb a szakmákat a negyedik-ötödikesekhez. Például a gyerekek mindig elcsodálkoznak azon, hogy ma már nemcsak habarccsal, hanem purhabbal is lehet téglákat egymáshoz illeszteni, és így is ugyanolyan tartós lesz az eredmény.

Hét évvel ezelőtt indult az általános iskolásoknak szóló Épít-Ésszel pályaorientációs verseny, ami játékos formában ad lehetőséget az építőipari szakmákkal való ismerkedésre. „Fontos, hogy ne csak a szakmák tartalmáról kapjanak információt a gyerekek, de azzal is szembesüljenek, hogy milyen felelősségteljes munkát végeznek az építőiparban.

Sokat teszünk a generációk közötti különbségek áthidalásáért. A felnőttek felelőssége is, hogy megértsük a tizenéveseket és ők is meg tudják értetni magukat velünk. Nekem is voltak régen mentoraim, ezért én is kötelességemnek érzem, hogy részt vegyek a jövő szakembereinek formálásában. Ha jó hátteret akarunk teremteni a szakmának, akkor ezért a vállalkozóknak most kell tenniük, nem két év múlva” – fogalmazza meg véleményét Magyari Csaba.


Iskola