A legtöbben úgy gondolják, hogy az elektromos és robbanómotoros járművek még sokáig egymás mellett járják majd az utakat, illetve önjavító és repülő, valamint úszó autókat is szívesen használnának a hazai autósok.
Az első autók megjelenése óta foglalkoztatja az embereket az a gondolat, hogy milyenek lesznek néhány évtized, vagy akár még hosszabb idő elteltével ezek a közlekedési eszközök. Számos sci-fi-ben kerekek nélkül, a levegőben repkedő járművekként ábrázolják az autókat, de vannak olyan jövőképek is, amelyekben teljesen önvezetők, vagy éppen egyszerre szolgálnak közlekedésre és információszerzésre, esetleg szórakoztatásra.
A Chery Group legújabb kutatásában arra volt kíváncsi, hogy a magyarok szerint milyenek lesznek néhány évtized múlva az autók, illetve melyek azok a funkciók, amelyeket szívesen látnának a hazai sofőrök a járművekben. A válaszok alapján egyértelmű, hogy viszonylag magas azok aránya, akik egyáltalán nem szeretnék, ha kivennék kezükből a volánt, viszont sokan örülnének önjavító vagy éppen sokkal takarékosabb autóknak.
Belső égésű és elektromos motorok együtt repítenek minket a jövőbe
Meglehetősen szkeptikusak a magyarok azzal kapcsolatban, hogy mikor szorítják ki a hagyományos üzemanyagokat használó robbanómotorokat az új, alternatív megoldások. A megkérdezettek valamivel több mint tizede úgy véli, hogy az alternatív üzemanyagok és hajtásláncok mindig is kisebbségben maradnak majd. A válaszadók negyede látja úgy, hogy 10-15 éven belül betiltják majd a benzin- és dízelmotorokat, vagyis egyéb megoldást kell majd használni. A legtöbben, a kérdőívet kitöltők 62 százaléka szerint pedig hosszú távon is egymás mellett léteznek majd a régi és az új technológiák.
Bármit, csak ne vezessen helyettünk
A kutatás során arra is rákérdeztek, hogy melyik az az eleme a vezetésnek, amit a legszívesebben átengednének a sofőrök az autójuknak. Nos, érdekes módon arányaiban a legtöbben azok voltak – a megkérdezettek közel egyharmada –, akik semmit nem bíznának a járműre, egyáltalán nem akarják, hogy az autójuk helyettük vezessen.
A parkolást a válaszadók ötöde engedné át szívesen az autójának, míg 16 százalék a hosszú, monoton vezetéstől szabadulna meg így. A lehetőségek között szerepelt, hogy a jármű automatikusan fizesse be a parkolási és úthasználati díjakat is, azonban úgy tűnik, a pénzügyek kezelésében meglehetősen konzervatívok a magyarok, mindössze a válaszadók 14 százaléka engedné ezt át járművének. A dugóban történő közlekedést a válaszadók mintegy tizede bízná autójára, az olyan üzemeltetési feladatok, mint a tankolás, vagy a szerviz meglátogatása esetében pedig 8 százalék tenne így.
A jövő autója takarékosabb és kényelmesebb lesz
Azzal kapcsolatban, hogy a következő 5-10 évben az autók milyen jellemzői változnak majd meg leginkább, alaposan megoszlottak a vélemények. Arányaiban a legtöbben, a válaszadók 22 százaléka úgy gondolja, hogy a jelenleginél jóval takarékosabbak lesznek majd a járművek.
Kényelmesebb, praktikusabb autók elterjedésében a megkérdezettek 17 százaléka bízik, és majdnem ugyanilyen arányban vannak azok (16 százalék), akik szerint a dizájn változik jelentősen, futurisztikus formatervezésű járművek lepik el az utakat.
Meglepő módon viszonylag kevesen voltak, akik szerint a következő években a biztonság fokozására koncentrálnak majd a gyártók, a válaszadók mindössze 15 százaléka számol azzal, hogy 5-10 év múlva jóval biztonságosabb autók róják majd az utakat. Nagyobb hatótávolságot a megkérdezettek 13 százaléka remél a közeljövő járműveitől, míg 12 százalék úgy véli, hogy több szórakozási lehetőséget kínálnak majd. Tartósabb, megbízhatóbb autókban viszont csak a válaszadók 5 százaléka reménykedik.
A jövő autója repül és megjavítja magát
A kutatás készítői arra is kíváncsiak voltak, hogy a magyarok szerint milyen funkciók lennének a leginkább hasznosak a jövő autóiban. A válaszlehetőségek közül arányaiban a legtöbben, a megkérdezettek közel harmada szeretne olyan járműveket, amelyek olyan anyagból készülnek, hogy képesek megjavítani saját magukat, így ha megsérül a karosszéria, nem kell szervizbe vinni az autót.
Majdnem ennyien vannak azok is (30 százalék), akik szerint az lenne a leghasznosabb újítás, ha rövidebb távon akár a levegőben, vagy a vízben is tudnának közlekedni az autók.
A válaszadók ötöde szerint a jövő autóiba olyan érzékelőket és diagnosztikai szoftvereket kellene beépíteni, amelyek felmérik az utazók egészségügyi állapotát, és ha kell, időpontot foglalnak további vizsgálatra vagy orvosi konzultációra. A megkérdezettek 18 százaléka pedig a mostaninál sokkal hatékonyabban használná ki a forgalomban töltött időt, mivel szerintük az lenne a leghasznosabb funkció, ha komplett oktatórendszert építenének be a jövő autóiba, így a gyerekek iskolába menet és onnan hazafelé is hasznos ismereteket tudnának elsajátítani.
Intelligens funkciók az OMODA-ban
Bár a Chery Group által gyártott, hamarosan nálunk is kapható OMODA 5 nem tud repülni, vagy a vízben közlekedni, kiemelkedő biztonságot és az intelligens funkciók gazdag tárházát kínálja. A közel 20 fejlett, intelligens vezetéstámogató technológiával felszerelt jármű sokrétűen segíti a forgalmi helyzetek megoldását az úton.
A zsúfolt városi területeken például a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (RCTA) aktiválódik, ami a holttérben közeledő járművet észleli, és figyelmezteti a sofőrt a lehetséges ütközésveszélyre. Autópályán többek között a teljes sebességű adaptív sebességtartó automatika (ACC) könnyíti meg a vezetést. A 10,25 hüvelykes dupla képernyő és a 360°-os panoráma-kamerarendszer könnyebbé és biztonságosabbá teszi a vezetést, míg az újonnan hozzáadott „egyérintéses indítógomb” hatékonyan növeli a vezetési kényelmet.
A Chery Group OMODA 5 modelljének hazai forgalmazója a Genius Automotive. Az OMODA márka első körben Budapesten több helyszínen, valamint Kecskeméten lesz elérhető. A közeljövőben a hálózat tovább fog bővülni és számos megyeszékhelyen lehet majd megvenni ezeket az autókat. Az OMODA 5 1,6-os benzines crossover bevezető ára, alapfelszereltséggel 10 millió forint lesz. Várhatóan idén novembertől a jármű tisztán elektromos változata is kapható lesz majd nálunk.
Az 1997-ben alapított Chery a legnagyobb kínai autóexportőr. A cég tavaly közel 1,9 millió járművet adott el, ebből 900 ezret külföldön. A társaság rendelkezik európai gyártóbázissal is, Barcelonában van üzemük, Németországban pedig fejlesztőközpontot működtetnek.