A hírportál idézi az egyik étteremtulajdonost, aki az árbevétel 4 százalékára rúgó turizmusfejlesztési hozzájárulásról úgy vélekedett, miszerint „a 4 százalékos díj tulajdonképpen olyan, mintha nem 27, hanem 31 százalékos áfakulccsal kellene adóznunk”. A lap megjegyzi, hogy a turizmusfejlesztési hozzájárulásról „sokan azt érzik, hogy olyan, mint a kamarai tagdíj: fizetik, de semmit nem kapnak érte cserébe”.
Ennek kapcsán a Magyar Turisztikai Ügynökség az alábbi tájékoztatást adja.
A Magyar Turisztikai Ügynökség számára kiemelten fontos, hogy a turizmusban dolgozó vállalkozások hosszú távon is fenntarthatóan, kiszámítható környezetben működhessenek. A turizmusfejlesztési hozzájárulás célja éppen az, hogy a turizmusban keletkező bevételek egy részét visszaforgassa a szektor versenyképességének erősítésére – legyen szó beruházásokról, fejlesztési támogatásokról, marketingről, digitalizációról, képzésekről stb. A befizetett összegek közvetlenül a turisztikai szektor erősítését szolgálják.
Fontos hangsúlyozni, hogy a 2018-ban hatályba léptetett és azóta változatlan mértékű, bevételhez igazodó, 4%-os turizmusfejlesztési hozzájárulással (TFH) együtt is kedvezőbb adózási feltételeket teremtett a kormányzat a turisztikai szolgáltatók számára. A TFH kötelezettség megjelenése óta ugyanis az étkezőhelyi vendéglátás esetében (a helyben fogyasztott ételekre és bizonyos, helyben készített alkoholmentes italokra) kedvezményes, 5%-os ÁFA kulcsot vezetett be, majd következő lépésként a szálláshely-szolgáltatás ÁFÁ-ja is az 5%-os kulcsba került.
Mit kapnak a hazai turisztikai szolgáltatók a turizmusfejlesztési hozzájárulásért cserébe?
Kisfaludy Turisztikai Fejlesztési Program
Minden idők legnagyobb kormányzati turisztikai programja indulása óta közel 405 milliárd forint támogatást biztosított mintegy 21 ezer fejlesztéshez.
A 2024 áprilisában indult Ágazati Támogatási Programhoz a kormány 15 milliárd forintos forrást biztosított. A program keretében több mint 3200 fővároson kívüli étterem, cukrászda, büfé, alkalmi vendéglátóhely, zenés-táncos szórakozóhely és kávézó részesült támogatásban. A vidéki kis- és közepes vendéglátóipari vállalkozások versenyképességének növelését célzó program 2025-ben is folytatódott, eredményeként összesen 2,025 milliárd forintból több mint 670 hazai településeken működő italüzlet újulhat meg.
A vendéglátóhelyi fejlesztések mellett a program kiemelt figyelmet fordított a turisztikai információs infrastruktúra korszerűsítésére is, azaz a Tourinform irodák fejlesztésre. A három ütemben csaknem 1 milliárd forint támogatásból 52 iroda részesült támogatásban.
Az Ágazati Támogatási Program harmadik elemeként a hazai cigányzene támogatására került sor. A 2024-ben és 2025-ben meghirdetett pályázat keretében évente közel 700 fő zenész kapott támogatást 4 hónapon keresztül zenei szolgáltatás nyújtására.

A budapesti hivatásturizmus fellendítését célozza a Visit Hungary kezdeményezése, a Budapest MICE Fund, amely évente 400 millió forintos keretösszeggel támogatja a nemzetközi szakmai események megszervezését a fővárosban.
Belföldi kampányok
A Visit Hungary és a turisztikai szolgáltatók együttműködésének keretében 2025-ben a VH megjelenési lehetőséget kínált a www.csodasmagyarorszag.hu weboldalon a belföldi kampányaihoz csatlakozóknak. Az év eleji, tavaszi, nyári, majd őszi kampányok az általános, belföldi utazásra buzdító üzenetek mellett konkrét kedvezményeket is ajánlottak.
A kezdeményezéshez rekordszámú partner csatlakozott. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai és a kampányok elemzései egyértelműen kimutatták, hogy a kampányban résztvevők nagyobb belföldi forgalmat realizáltak.
Nemzetközi kampányok
Folyamatosan futnak a Magyarországot népszerűsítő forgalomélénkítő nemzetközi kampányok is 12 kiemelt piacon (US, UK, IT, FR, ES, DE, AT, CZ, PL, RO, SK, CN). A promóciók keretében a Visit Hungary több OTA (online utazási iroda) platformmal működik együtt, aminek segítségével a dedikált aloldalon közvetlen foglalási lehetőséget biztosít az adott térség szolgáltatóinál.
Kiemelt Partner Program
A Visit Hungary Kiemelt Partner Programja lehetőséget kínál a hazai szolgáltatóknak, hogy bekapcsolódjanak nemzetközi vásárokba, workshopokba és roadshow-kba, illetve abba a munkába, amikor külföldi utazásszervezőkkel és újságírókkal együttműködve mutatják be országunk vonzerőit. A különböző vásárokon megjelenő szolgáltatók száma a tavalyi 74-ről 2025-ben 128-ra nőtt, ami 73%-os emelkedést jelent.
Tourism Summit
A Visit Hungary kétnapos szakmai csúcstalálkozót szervezett – neves nemzetközi szakértők részvételével 2025. október 14-15-én. A nagy sikerű eseményt a VH azzal a céllal szervezte meg, hogy előmozdítsa a hazai és a nemzetközi szakértők közötti párbeszédet; elősegítse a turizmus terén megjelenő innovatív megoldások, hasznos tapasztalatok, valamint az elérhető és jól alkalmazható gyakorlati tudás megosztását és cseréjét; hozzájáruljon az iparági kapcsolatok és a jövőbe mutató együttműködések kialakulásához; továbbá, hogy Magyarország turizmusát nemzetközi szakmai téren is megerősítse. A két nap alatt 17 országból több mint 80 előadó érkezett hazánkba. A Tourism Summiton való részvétel a hazai turisztikai ágazatban dolgozók számára ingyenes volt, a nagy érdeklődés a résztvevők (mintegy 1100 fő) számában is megmutatkozott.
A fenti felsorolás példálózó jellegű, a teljesség igénye nélkül készült.
Milyen eredményeket mutatnak a turisztikai adatok?
Idén minden eddiginél korábban, már szeptember végén átlépte a vendégforgalom a 15 millió főt a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatai szerint.
Már az elmúlt évben történelmet írt az ágazat: minden korábbinál több, 18,2 millió turista érkezett hozzánk, ami 12%-os növekedést jelent, és a vendégek közel 45 millió éjszakát töltöttek el hazánkban. Ez az eredmény nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő volt. Hazánk vendégforgalma tavaly az EU-átlag háromszorosával növekedett az Eurostat adatai szerint.
Az ágazat bővülési üteme pedig a következő években is várhatóan meghaladja a reálgazdasági átlagos növekedés mértékét az Európai Unióban. Az ágazati konjunktúra idén is folytatódik: ezt mutatják az idei év első kilenc hónapjának eredményei is. Január-szeptemberben a már 15,1 millió vendég pihent hazánkban, 6,4%-kal meghaladva a tavalyi év azonos időszakának vendégforgalmát.
Ennek köszönhetően a szálláshelyek országszerte mintegy 895 milliárd Ft bevételt könyvelhettek el január‒szeptember, 11,6%-kal többet, mint egy éve ilyenkor. A vendéglátóhelyeken pedig összesen 1660 milliárd Ft bevétel keletkezett 2025 első kilenc hónapjában, ami 8,2%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
A kedvezően alakuló számok ellenére a Balatont nyaranta évről évre temetik, visszatérő negatív kampány zajlik a visszaeső forgalomról, és a nehéz helyzetbe került tóparti szolgáltatókról. Mint azt a Magyar Turisztikai Ügynökség igazgatósági elnöke az index.hu-nak augusztusban adott interjújában kifejtette: időről időre hangot kapnak nem kellően megalapozott kritikák, amelyek nem hiteles adatokra, hanem néhány szolgáltató elbeszélésére hagyatkozva tesznek a Balaton egészére vonatkozó kijelentéseket.
Egy-egy kiragadott példából nem lehet az egész szektorra helytálló következtetést levonni. Ha ugyanis a magyar tenger idei egész éves teljesítményét nézzük, nem kell félteni a Balaton turizmusát. Eszerint a magyar tenger vendégforgalma szeptember végéig még a tavalyi, rekordévi eredményeket is túlszárnyalta.
Ezért ahelyett, hogy a Balaton ellen hangolnák az embereket, sokkal fontosabb lenne a tó szépségeiről, értékeiről, kulturális és gasztronómiai gazdagságáról beszélni, hiszen a Balaton a magyarok közös történelmi kincse. Az évről évre visszatérő negatív politikai és médiakampány a balatoni turizmust gyengítheti, és ezzel a tó környékén élők megélhetését veszélyezteti.

















