Milyen hibákba lehet belefutni webáruház készítés közben?
1. Rosszul választod meg az alapot
Webáruház készítés előtt az egyik legfontosabb döntés, amit meg kell hozni, az nem más, mint hogy milyen rendszeren fusson a shop. Léteznek bérelhető webáruházak, mint amilyen a Magyarországon leginkább ismert Shoprenter, nyílt forráskódú shopok, mint például a WordPress alapokra épülő WooCommerce, illetve egyedi fejlesztésű rendszerek is, mint amilyen az egyre népszerűbb Shopsoft.
A bérelhető webáruházak nagy előnye, hogy viszonylag gyorsan és egyszerűen el lehet őket indítani. Dizájn sablonokból kiválaszthatod a számodra leginkább megfelelőt, az elrendezést és a blokkokat bizonyos mértékben átalakíthatod, a beállításokat pedig talán még saját magad is elvégezheted. Ezeknek a rendszereknek azonban van hátránya is: meglehetősen kötöttek.
Egyedi megoldásokra, különleges megjelenítésre és speciális folyamatok lebonyolítására általában nem alkalmasok. Ez azt jelenti, hogy bárki, aki akár csak minimálisan is szeretne eltérni a bevett gyakorlatoktól, falakba fog ütközni és hamar rájön, hogy felépített egy webshopot, amit nem tud megfelelően használni.
Ez fordítva is igaz: ha valaki gondolkodás nélkül vág bele egy egyedi fejlesztésű webáruház létrehozásába, könnyen rájöhet később, hogy teljesen feleslegesen költött el több százezer forintot, hiszen egy bérelhető rendszer is bőven megfelelt volna a célra.
A végeredmény mind a két esetben veszteség, így fontos az alapos tájékozódás! A webáruház készítés egyedi fejlesztésű rendszerrel és bérelhető megoldásokkal is pénzbe kerül, de nem mindegy, hogy az első megoldás lesz-e a végleges, vagy idő közben még a váltás költségeit is ki kell fizetni.
2. Nem foglalkozol a keresőoptimalizálással
Alapvető hiba, ha úgy gondolod, keresőoptimalizálásra nincs semmi szükséged. Nagyon is van. Hirdetésekkel is nagy sikereket érhetsz el, de ha azt szeretnéd, hogy a látogatók automatikusan, állandó költségek nélkül érkezzenek hozzád, akkor fontos dolgoznod azon, hogy a Google találati listájának első helyeire kerülj. Ha lemondasz a SEO-ról, lemondasz a bevételed jó részéről is.
3. Nem ismered meg a célközönséged és a konkurenseid
Ha webáruház készítés előtt és alatt nem elemzed ki nagyon alaposan célközönséged szokásait, stílusát, viselkedését és a konkurens webáruházakat, akkor sok értékes információról lemaradsz. Kommunikációban és webáruház kialakításban is teljesen mellé lőhetsz, ami egyenes út a veszteséghez.
4. Nincs biztosítasz többféle fizetési lehetőséget
Triviálisan hangzik, pedig a felhasználók végső döntését nagyban befolyásolhatja, hogy milyen módon fizethetnek termékeidért. A bankkártyás fizetést egyszerűen muszáj bevezetned, ez már alapvető fontosságú, de jó, ha nem mondasz le az átutalásos lehetőségről sem.
Sok webshop tulajdonos – érthető módon - nem preferálja az utánvétes fizetési lehetőséget, pedig manapság az emberek még mindig nagyobb bizalmat szavaznak azoknak az üzleteknek, akik ezt is lehetővé teszik. Különösen igaz ez az új, a nagyközönség számára még viszonylag ismeretlen üzletekre.
5. Nem fektetsz energiát a termékfotókba és a leírásokba
Hatalmas hiba, ami nagyon sokba kerülhet. Az igénytelen, előnytelen képek taszítók, sőt, bizalmatlanná teszik még azokat a felhasználókat is, akik egyébként szívesen vásárolnának tőled, az információ hiánya pedig könnyen vezethet oda, hogy a potenciális vevők nem tudják eldönteni, a terméked valóban jó-e a számukra.
6. Nem segítesz a látogatóknak
Ha nem adsz meg egy olyan elérhetőséget, ahol bármikor kérdezhetnek tőled, vagy nem készítesz egy GYIK oldalt a legáltalánosabb tudnivalókról, akkor azzal nem sok jót árulsz el magadról. Foglalkozz a látogatóiddal!
7. Nem a legegyszerűbb kialakításra törekedsz
A webáruházadat nem szabad túlbonyolítani! A kategóriáid legyenek minél tömörebbek, tisztábbak és egyszerűbbek: kerüld azt, hogy egy fő kategórián belül még 4-5 szint legyen.
Ezen kívül a vásárlási folyamat minden egyes lépést a lehető legegyszerűbben kell megoldani, hiszen senki sem szeretne hosszú perceket a rendelés leadásával tölteni.
8. Nem hirdetsz és nem kommunikálsz a social médiában
Ha azt gondolnád, hogy a keresőoptimalizálás majd mindent megold, tévedsz. Hirdetésre igen is szükség van ahhoz, hogy magasabb profitod legyen. Ehhez leginkább a Google-t, a Facebook-ot és az Instagram-ot használhatod, de időnként az offline reklámoknak is sok haszna lehet.
A hirdetéseken kívül maga a kommunikálás is fontos. Érdemes folyamatosan jelen lenni a közösségi médiában, hiszen így többen rád találhatnak, az emberek bizalmát pedig csak erősíti.
Ha kíváncsi vagy, milyen alapokra érdemes webshopot építened, akkor olvasd el a linkelt cikket, az imént említett tanácsokat pedig mindenképp fogadd meg! Persze egy webshop üzemeltetése még rengeteg apró részből áll, de a sikerhez ezek elengedhetetlenek!