Mit is jelent a felhőalapú szolgáltatás?

A felhőalapú tárhelyet nem a cég helyi lemezén, hanem egy távoli szerveren tárolják, ami mindig aktuális és minden érintett számára elérhető. A NETipar csapata által létrehozott feladatkezelő szoftverek kompatibilisek a felhőalapú szolgáltatásokkal, így könnyedén kezelhetjük többen is ugyanazon fájlt. Ennek igen nagy jelentősége van és pozitív irányban változtatja meg a munkavégzés minőségét.

Még ma is sok vállalkozás dolgozik saját gépen mentett és e-mailen átküldött Word és Excel fájlokkal. A címzett szintén alakít rajta, lementi, átnevezi és küldi tovább. Előbb-utóbb valaki hibázik, és nem a megfelelő állapotát továbbítja a sokszereplős táblázatoknak. Így nagyon hamar kialakul a káosz, a hibát megtalálni és helyrehozni pedig elég sok időbe telik. 

A felhő lehet privát és publikus is. Az előző megnevezés jelentése, hogy egyetlen felhasználót szolgál ki a rendszer, ezért jóval drágább a használata. A publikus felhő esetében a szolgáltató a teljes infrastruktúráját kínálja, így a felhasználónak (legyen az magánszemély vagy vállalkozás) nem kell saját szerverparkot vagy egyéb hardveres hálózatot kiépíteni, csak bérelni. 

A felhőalapú szolgáltatás pozitívumai

Elsőként a biztonságos adatvédelmet és tárolást, azaz a back-upot kell megemlíteni. Az adatokról biztonsági másolatot készítenek, a másolatokat egy másik épületben tárolják. Így bármilyen természeti és egyéb katasztrófa esetén, ha itt megsemmisülnek az adatok, a másolatok még mindig rendelkezésre állnak. A gyorsaság szintén komoly előny az adatok hozzáférhetősége szempontjából.

A rugalmasság ugyancsak ide sorolható, hiszen nemcsak a munkahelyen vagy irodában, hanem otthon, illetve teljesen más helyen is hozzá tudunk jutni a szükséges információkhoz, amennyiben van internetelérés. A versenyelőny növekszik, hiszen azok a cégek, akik jól tudják használni a felhőszolgáltatás adta “fölényeket”, versenyelőnybe kerülhetnek a piac többi szereplőjével szemben.

Végül a költséghatékonyság is említésre méltó kiváltságot jelent. A skálázhatóság  jelentős hozadék, hiszen igény szerint beállítható, hogy mire van szükségünk, ehhez igazodik az előfizetés is. Az időben és a tárhelyben fel nem használt kapacitást nem kell megfizetnünk. 

Léteznek-e hátrányok?

Minden csupán nézőpont kérdése. Az adathalászat létező jelenség, de ha a megrendelő és a szolgáltató is betartja a biztonsági előírásokat, nagyban csökkenthető a kockázat.

Megmelíthetnénk az internetelérési problémát is, de ez ma igen ritka jelenség. Szolgáltatáskiesés pedig nagyrészt akkor fordulhat elő, ha a a szolgáltatónk épp karbantartást végez. Ezt legtöbbször előre közlik a felhasználókkal. 

Összességében megállapítható, hogy a felhőalapú szolgáltatások igénybevétele több előnnyel jár, mint negatív hatással.