Időérzék óvodáskorban
Az óvodás gyermek még nem képes az órát leolvasni, viszont a megélt eseményeket időrendbe tudja rakni. Az óvodakezdés során pedig ez még fontosabbá válik életükben, hiszen mindenképp tudni szeretnék, hogy szüleik mikor fognak végre értük jönni az óvodába. Ha az időpontokat különféle cselekvésekhez kötjük, sokkal könnyebben tud tájékozódni a gyermek az időben. Így képessé válik megérteni, hogy például ebéd után vagy a délutáni alvás után megyünk érte.
Nem csupán az új környezetben lévő szabályokat kell megszoknia a gyereknek, hanem azt is, hogy az otthoni tevékenységek is egy adott napirendhez kötődnek. Mint például a reggeli felkelés vagy a délutáni elfoglaltságok.
Ebben segíthet egy olyan remek eszköz, mint a napirendes óra. Itt a számok mellett rajzzal van jelölve, hogy az adott időben melyik napirendi pont következik: ébredés, tanulás, játék, ebéd, lefekvés, stb. Hatalmas segítség lehet például az óvodásoknak, hiszen ekkor tanulnak meg új szabályokhoz alkalmazkodni, így a gyermek sokkal nyugodtabbá válik, hiszen tisztában lesz vele, hogy most éppen mi fog következni. A Játékligetnél kapható ovis ajándékok között napirendes órát is találhatsz!
Minél előbb alakítsátok ki a napirendet!
A legjobb, ha a napirendet minél korábban elkezdjük kialakítani, hiszen így a gyermek sokkal könnyebben fog szabályokhoz alkalmazkodni, és segít neki az időbeli tájékozódásban is. Ezt kezdetben nehéz megtervezni, hiszen a gyermekek biológiai szükségleteik szerint érzéklik az idő múlását, így ezek fognak segíteni a szülő számára támpontokat adni és a napirendi pontokat megtervezni. Ha mindez megvan, már sokkal könnyebbé válik nemcsak a szülők, de a gyermekek mindennapjai is. Ugyanis azzal, hogy a gyermekben tudatosul, hogy mi miután következik, sokkal nyugodtabbá fog válni. De nem csak nyugodtabbá válik a gyermek, hanem sokkal önállóbbá is. Hiszen azzal, hogy tudni fogja, mi miután következik, nem kell folyton-folyvást figyelmeztetni, hanem képessé válik az adott tevékenységeket egyedül is elvégezni.
Ezenfelül a nagyobb gyermekek számára egy újabb támpontként szolgálhat az is, ha már megértik, hogy ha sötét lesz, lefekszünk, és a nap felkeltekor mi is ébredünk. 2-4 éves kor között pedig a napszakok változása mellett, már az időtartamok is foglalkoztatják őket. Észreveszik, ha például egy megszokott útvonal hamarabb vagy hosszabb ideig tart és azt is, hogyha a napirendben lévő tevékenységek időtartamában valamiféle változás következik be.