Ez a dömping nem csupán a webshopok számára jelent kihívást, hanem az egész ellátási lánc rugalmasságát próbára teszi. Hogyan lehet lépést tartani a megnövekedett igényekkel, és melyek a kritikus pontok, ahol a folyamatok leginkább megszorulhatnak? Szepesi Gábor, a Trans-Sped régióvezetője és Mihály Attila, a Trans-Sped légi–tengeri–vasúti osztályának logisztikai szakértője választ adnak.
TOP 5 KIHÍVÁS A RAKTÁRLOGISZTIKA TERÜLETÉN
1. Volumenrobbanás a raktárban? Kontroll alatt!
A hatékony tervezés alapja a historikus adatok és a meglévő kapacitások alapos ismerete, kiegészítve az ügyfelek egyedi elvárásaival. Az ünnepi időszakban különösen fontos az előrejelzések gyakoriságának növelése: a megnövekedett volumen sok esetben heti, de akár napi szintű forecastingot is igényel a gördülékeny kiszolgálás biztosításához.
Az ügyfélportfólió összeállítása során érdemes az adott operációs területre olyan ügyfeleket csoportosítani, akik eltérő szezonalitással rendelkeznek. A tudatos portfóliókezelés lehetővé teszi, hogy a terhelés az év egészére kiegyensúlyozott legyen, így a karácsonyi dömping idején sem kell kapacitásproblémáktól tartani.
2. Nem tetszett az ajándék, avagy visszárukezelés a színfalak mögött
A Trans-Spednél a szolgáltatás minőségét folyamatosan 99% felett tartjuk, így az ünnepi dömping nem okoz drasztikus visszaárú növekedést. Ugyanakkor a fogyasztói oldalon jelentkező impulzív vásárlások hatásai – például amikor a ruha túl kicsi, a cipő színe nem tetszik, vagy a telefon nem az a márka, amit a vásárló szeretett volna – januárban a csereigények számának növekedésében jelentkeznek.
A visszaáruk kezeléséből adódó többletmunka így elnyújtja a szezonális csúcsot: a csúcsidőszak után néhány nappal a feldolgozási szint még magas marad, de a rendelések már nem érkeznek olyan gyors ütemben, ami lehetővé teszi a raktárlogisztikai folyamatok zökkenőmentes összehangolását és a kapacitások optimális kihasználását.
3. Rendszerek és gépek “harci üzemmódba” kapcsolva

Az ünnepi szezon alatt különösen fontos, hogy a technológiai rendszerek és a fizikai eszközök – legyen szó szoftveres vagy hardveres megoldásokról – maximális teljesítménnyel működjenek, és készen álljanak a megnövekedett rendelések kiszolgálására.
A robotizált rendszerek, a raktári emelőgépek és targoncák esetében a Trans-Spednél szezon előtt elvégezzük az éves nagykarbantartást, így a csúcsidőszakban maximális teljesítménnyel üzemelhetnek. Emellett az online rendszerekhez eseti jelleggel két műszakos esti supportot biztosítunk, így a technológiai és fizikai kapacitások egyaránt zavartalanul képesek kiszolgálni a csúcsidőszakot.
4. Szezonra hangolva: rugalmas munkaerőmenedzsment
A munkaerő-gazdálkodásban a siker kulcsa a tudatos előretervezés és a rugalmasság. Az állományban lévő munkatársak esetében célszerű a szabadságokat stratégiailag ütemezni: a Q3-as időszakra javasolt a szabadnapok legalább 75%-ának kivétele, így az év végi szezonban a megfelelő létszám rendelkezésre állhat.
A fix munkaerőlétszám rugalmasan növelhető külső munkaerő bevonásával, jellemzően diákok vagy ideiglenes munkavállalók alkalmazásával. A hatékony betanítás és a gyors reagálás érdekében elengedhetetlen a munkaerő-kölcsönző partnerekkel fenntartott szoros, folyamatos együttműködés, amely biztosítja, hogy a csúcsidőszakra minden operációs terület optimális kapacitással működhessen.
5. Ügyfélszolgálati terhelés kezelése a csúcsidőszakban
A csúcsidőszakban kulcsfontosságú az ügyfélszolgálati folyamatok hatékony szétosztása és a gyors reakcióidő biztosítása. A központi vevőszolgálat elsődleges feladata az ügyféligények rögzítése, priorizálása és a megkeresések koordinálása, míg a komplexebb, operációt érintő esetek kezelése a helyi ügyfélszolgálati egységekhez kerül.
A raktári ügyfélkapcsolattartók és adminisztrátorok közvetlen, napi kapcsolatban állnak az ügyfelekkel, így a reklamációk és rendelésekhez kapcsolódó problémák helyben, gyorsan és hatékonyan megoldhatók.
KARÁCSONYI HAJRÁ: HOGYAN ÁLLJÁK A SARAT A SZÁLLÍTMÁNYOZÁS SZEREPLŐI?
Amikor a sofőrök is hazatérnek: ki marad a volán mögött karácsonykor?
A legnagyobb nyomást a közúti szállítmányozás viseli, hiszen a karácsony előtti 2–4 hét és a két ünnep közötti időszak egyszerre gerjeszti a megnövekedett fogyasztói vásárlási kedvet, valamint a nagy termelőüzemek készletfelhalmozását és újévi nyersanyag-betárolását is.
Az egyik legnagyobb kihívás a sofőrhiány: a legtöbben a családjuk mellett szeretnék tölteni a karácsonyt, nem pedig egy teherautó fülkéjében. Emiatt egyes fuvarozó cégek az ünnepek alatt teljesen leállnak, a maradék kapacitást pedig a fiatalabb, vállalkozó szellemű sofőrökre alapozva kínálják, gyakran jóval a piaci ár fölött – akár három-négyszeres díjakért.
Ez a helyzet rámutat: a logisztika frontvonalán nem csupán a rendszerek és folyamatok, hanem az emberi tényező is kulcsfontosságú.
A karácsonyi ajándék nem várhat: az ünnepi hajrá a futárcégeknél
Meglepően sokan hagyják bevásárlásaikat az utolsó pillanatra, elvárva a lehetetlent. Ilyenkor a depókban dolgozók és a futárok napi 12–14 órát dolgoznak, hogy teljesítsék a megnövekedett igényeket. Mindez nemcsak fizikai erőfeszítést, hanem emberi oldalról is áldozatkészséget és nagyfokú szakmai elkötelezettséget igényel: a futárok gyakran még Szenteste is gyerekjátékokat és ajándékokat tartalmazó csomagokat kézbesítenek, biztosítva a logisztikai folyamatok gördülékenységét és az emberi kapcsolatban rejlő értéket.
Nemzetközi vizeken: a csúcsszezon sokszereplős kihívásai
A nemzetközi tengeri szállításoknál a „peak season” már augusztusban elkezdődik, különösen a Távol-Keletről érkező áruk esetében, amióta a jemeni huszik támadásai miatt a hajóknak Afrika kerülésével kell közlekedniük. A korábban jellemző 30–35 napos tranzitidők ma akár 50 napot is elérhetnek.
A megbízói oldalon gyakori, hogy a nagy termelő- és kereskedőcégek már jó előre felkészülnek az évvégi „hajrára”, és a karácsonyi termékek szállítását nyár végén vagy ősz elején elindítják. Bár a korán érkező áruk magasabb tárolási költséget jelenthetnek, ez még mindig kedvezőbb, mint ha a termékek késve érnének célba.
Előfordul azonban, hogy termelési problémák vagy útközbeni elakadások miatt a konténerek az utolsó pillanatban érkeznek a kikötőbe. Ilyen esetekben soron kívüli közúti alvázas szállítással lehet néhány napot nyerni. A konténerek vámkezelése, technikai mozgatása és tárolása a megnövekedett mennyiségek ellenére az év többi részéhez hasonlóan zajlik, ám a szabadságok miatti hosszabb kiszolgálási idők itt is extra kihívást jelenthetnek.
A légi szállítmányozás a legkevésbé érintett
Az ünnepi időszakban a légi szállításban is megnövekszik a szállítandó áruk mennyisége. Elsősorban azoké, amelyek a késések vagy problémák miatt eredetileg tengerre tervezett rendelésekből származnak. A csúcsszezon itt leginkább a túlfoglalt kapacitások, a megemelkedő szállítási díjak és a hosszabb tranzitidők formájában jelentkezik.
Ugyanakkor a légi kiszolgálások a megszokott éjjel-nappali szolgálatoknak köszönhetően még a csúcsszezonban is folyamatosan működnek, biztosítva a logisztikai folyamatok stabilitását

















