A jogosítvány (vezetői engedély) pótlás szolgáltatás lehetővé teszi azt, hogy elektronikus úton kérelmezze az elveszett/eltulajdonított/megsemmisült okmány pótlását. A kérelem benyújtásával eleget tesz bejelentési kötelezettségének is. Mindezt megteheti a magyarorszag.hu oldalán, a linket a cikkünk végén találja meg.

Ki tud online jogosítványt kérni, ha azt ellopták, vagy elveszett?

Vezetői engedély pótlását elektronikus úton az kezdeményezheti, aki:

rendelkezik a Központi Azonosítási Ügynök által biztosított azonosítási szolgáltatások valamelyikével:

- Ügyfélkapuval,

- Ügyfélkapu+ azonosítással,

- Telefonos azonosítási szolgáltatás igénybevételére jogosító regisztrációval (RKTA),

- eSzemélyi okmánnyal,

- Videotechnológián keresztül történő azonosítási szolgáltatás igénybevételére jogosító regisztrációval.

A kérelemét saját maga nyújtja be (azaz képviselő útján nem igényelhető),

megfelel:

- az egészségi,

- a pályaalkalmassági,

- a képzési és vizsgáztatási előírásoknak,

- a megszerzett vezetési jogosultsági kategória tekintetében az életkori és jártassági feltételeknek,

- közlekedésbiztonsági szempontból nem minősül járművezetésre alkalmatlannak,

- a szokásos tartózkodási helye Magyarország területén van.

Elektronikus úton vezetői engedély / jogosítvány 2024 akkor pótolható, ha:

- a vezetői engedély elveszett/eltulajdonították/megsemmisült,

- a pótlandó vezetői engedély magyar hatóság által került kiállításra,

- a pótlandó vezetői engedély még érvényes,

- a pótlandó vezetői engedély igénylésére 2001. január 1-jét követően került sor,

- a pótlandó vezetői engedély iránti kérelem benyújtásának napját követő legalább 12 napig lejárati idő szempontjából érvényes.

Kizárólag abban az esetben van lehetőség az ügyet elektronikusan intézni, ha a fenti feltételek mindegyike teljesül.

Hogyan kell ügyintézni? Mit kell csinálni ha elveszett a jogsi, vagy ellopták azt?

Az űrlap kitöltése, az illeték megfizetése, majd a kérelem benyújtása után az eljárás megindul. A kérelem benyújtását követően ellenőrizheti a kiállítás státuszát az „Okmánystátusz lekérdezés” szolgáltatás segítségével.

Hatóságra vonatkozó határidők:

Ha a kérelem, valamint a hatóság rendelkezésére álló adatok alapján a tényállás tisztázott, a hatóság a kérelem benyújtását követő naptól számított 8 napos határidőn belül kiállítja a vezetői engedélyt és továbbítja az Ön által megadott helyre (az ügyintézési időbe nem számít bele az okmány kézbesítésének ideje, ha a kézbesítés helye nem a járási/kerületi hivatal). Ha az előbbi feltételek nem állnak fenn: 25 nap.

A vezetési jogosultság azonnal bejegyzésre kerül a nyilvántartásba, ha a vezetői engedély kiállításához szükséges valamennyi feltétel fennállása a közúti közlekedési nyilvántartásból megállapítható.

Ügyfélre vonatkozó határidők:

Akinek a vezetői engedélyét eltulajdonították, megsemmisült, vagy elvesztette, köteles azt haladéktalanul, de legkésőbb a tudomásra jutástól számított 3 munkanapon belül bejelenteni.

Fizetési kötelezettség - mennyibe kerül az új jogosítvány kiállítása 2024-ben?

Az eljárás illetéke 4000 Ft, amelyet elektronikus ügyintézés esetén a vezetői engedély pótlására irányuló kérelem benyújtása előtt, elektronikus úton kell megfizetni.

Az eljárás illetékmentes, ha a pótlás oka a korábbi vezetői engedély eltulajdonítása.

Az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött kérelmező esetében, valamint ha az egészségügyi hatóság előírása alapján a vezetői engedély érvényessége 1 év vagy annál rövidebb, a vezetői engedély kiadásának illetéke 1500 Ft.

Az elektronikus eljárásban nincs lehetőség személyes költségmentesség engedélyezésére. A költségmentesség iránti kérelmet csak személyesen terjesztheti elő.

A befizetésről kérésére elektronikus bizonylatot állít ki a Belügyminisztérium, amelyet letölthet a Webes Ügysegéden keresztül. A bizonylat azt követően kerül kiállításra, miután a befizetés beérkezett a Belügyminisztérium számlájára és a kérelem ellenértékeként elszámolásra került.

Eljáró szerv

Budapest Főváros Kormányhivatala Központi Okmányirodai Főosztály (Központi Okmányiroda)

Egyéb információk az új jogosítvány igénylése kapcsán 2024 évben

Jogosítvány 2024-ben való pótlására elektronikusan csak abban az esetben van lehetőség, ha a vezetői engedély fizikailag – például megsemmisülés okán – már nem érhető el. A vezetői engedély pótlás során a korábbi vezetői engedéllyel - az okmányazonosító adat és a kiállítás dátumának kivételével - megegyező adattartalmú vezetői engedély kerül kiállításra. Az okmány adataiban bekövetkezett változás miatt  nem lehet pótlási eljárást lefolytatni.

A hatályos jogszabályok szerint, a vezetői engedély elektronikus úton történő pótlásához a kérelmezőnek nem szükséges iratot bemutatnia, benyújtania vagy megküldenie (kivéve lopás esetén, ahol meg kell adni a rendőrhatóság nevét, a rendőrségi ügy számát és a feljelentés dátumát). A bejelentés teljes körűen intézhető elektronikus úton.

Az elektronikus úton indított vezetői engedély pótlás esetében az ügyfél elektronikus úton tett nyilatkozata elektronikus úton kerül a Nyilvántartónak továbbításra.

A vezetői engedélyt a kérelmező a kérelem benyújtásakor tett, a közlekedési igazgatási hatóságnál történő átvételre vagy a kézbesítési címre vonatkozó nyilatkozatában foglaltaknak megfelelően a közlekedési igazgatási hatóságnál személyesen vagy postai úton veheti át. Az át nem vett vezetői engedélyt az értesítési cím szerint illetékes közlekedési igazgatási hatóság az okmány kiállításától számított hatvan napig megőrzi, ezt követően a Nyilvántartónak megsemmisítés céljából megküldi. Az át nem vett vezetői engedélyt csak a jogosultnak, illetve arra feljogosított meghatalmazottnak lehet kiadni.

Nem pótolható a vezetői engedély elektronikus úton, ha az okmány elvesztése, eltulajdonítása vagy megsemmisülése korábban már bejelentésre került és ezáltal a nyilvántartásban érvénytelen.

A szolgáltatás felületén megadhatja az e-mail címét, illetve SMS fogadására képes telefonszámát annak érdekében, hogy a hatóság kényelmi szolgáltatásként értesíthesse Önt a következő esetekben:

- ha az eljárás során bejegyzésre került a vezetési jogosultsága, így azt belföldön már gyakorolhatja,

- valamint a vezetői engedély okmánya kézbesítése megkezdődött az átvétel helyeként megjelölt kormányablakba/okmányirodába, vagy postázásra került a kért belföldi címre.

E-mail cím, illetve telefonszám megadása nem kötelező, azonban ezen adatok hiányában a fenti értesítéseket a hatóság nem tudja megküldeni az Ön számára. Az e-mail cím, és a telefonszám adatok kezelése kizárólag az értesítések kiküldése céljából történik az engedély-nyilvántartásban, a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvényben foglaltaknak megfelelően.

A Jogosítvány online ügyintézése IDE kattintva indítható.