De jobb, ha odafigyelünk, a szakemberek pontosan ezt az emberi gyengeséget igyekeznek meglovagolni, és el próbálnak adni nekünk mindent, de mindent. Nehéz lavírozni a különböző akciók között, hogy mi az, ami valóban jó ajánlat és melyik az, amelyik sántítani látszik. Kicsit utána néztünk ennek a dolognak.

Feltűnően magas százalékok

Az egyik legegyszerűbb és talán manapság már köztudott átverés, hogy a nagy leárazások előtt egyszerűen feljebb viszik az árakat. Így amikor az akciós árat kiírják, látszólag sokat takarítunk meg, a valóságban azonban jóval kevesebb a különbség a valódi és a kedvezményes ár között. Nagyon egyszerű recept, mégis rendszerint bedőlünk neki, és boldogan visszük haza a 60, 70, 80%-kal olcsóbbnak vélt árukat.

Sokszor valamennyivel tényleg olcsóbb, így rosszul nem járunk, csak kevésbé jól. Legjobban mégis akkor, ha kellőképpen végig gondoljuk, hogy csak azért vesszük-e meg az árut, mert csábítóan olcsóbbnak tűnik, vagy valóban pont arra van szükségünk, és akkor mindenképpen jól járunk. Érdemes ezen elrágódni. Ha nagyon magas százalékú leárazást látunk, mindig gyanakodjunk. Ha pedig tudjuk előre, hogy mit is szeretnénk venni, nézzük meg közvetlenül az árát az akciós időszakok előtt, így megkapjuk a valós képet.

A nem létező termék

Szintén egyszerű marketing fogás, hogy a nagyon kedvező árú termékből vagy nagyon kevés van, vagy egyáltalán nincs is. Ez abból a szempontból is zseniális találmány, hogy akinek mégis sikerül megszereznie, az egy elit klubhoz tartozónak érezheti magát, egy kiválasztottnak, akinek sikerült megszereznie az áhított tárgyat az áhított áron mások orra elől. De az is lehet, hogy olyan, mint a legtöbb városi legenda, csak hallottunk róla, hogy valakinek az ismerősének a gyerekének az osztálytársának az apukája megvette nagyon olcsón azt a méregdrága telefont, amikor még volt.

Ez jellemzően Black Friday idején fordul elő. Azok a rettegett, sokat látott felvételek Amerikából is erre a problémára világítanak rá, amikben egymást tapossák az emberek, hogy több százan versengjenek 3 db akciós nagyképernyős tévéért. A valós akciók figyelésében nagy segítség egy online katalógus, amiből előre tájékozódhatunk. Majd, ha elérkezik a Black Friday ideje, akkor se tapogatózzunk sötétben Annak ellenére, hogy az eMag nagyon népszerű üzlet, érdemes megnézni a Müller Black Friday katalógust, mert nagyon versenyképes áraik vannak. És akkor nem kell a tömegben azon töprengeni, mit akarunk venni. Akciózik persze a Douglas és a Rossmann is, valamennyi átfedés van a kínálatukban. De mindenkinek van kedvenc és közelebbi boltja.

Trükközés az időtartammal

Na, ez sem egy bonyolult dolog, hihetetlen, hogy milyen könnyű minket átverni. A dolog lényege csak annyi, hogy a csodálatos, akciós termék valóban nagyon kedvező árú, van is belőle sok, viszont csak nagyon rövid ideig kerül annyiba, és az a rövid is lehetetlen időpontban van. Mondjuk reggel 7:30-tól 8-ig. Vagy este zárás előtt fél óráig, és ilyesmik.

Ez a fajta trükközés egyébként nem is szabályos - bár szinte egyik sem az - egy napon belül ugyanis elvileg nem szabad változtatni az árakat. Vigyázni kell az ilyenekkel, mert nagy bírságot róhatnak ki, tavaly az Alza jól meg is járta, a megtévesztő akciói miatt. De hiába, amit meg lehet tenni, meg is teszik egyes vállalatok.

Haszontalan kacatok

Remek trükk még, hogy a bejáratnál és a katalógusban azt hirdetik, hogy 80-90%-os akció van a termékekre és igazuk is van. Azonban a nagy leárazás csak az olyan kacatokra vonatkozik, amiket év közben nem tudtak eladni, mert nem kellett senkinek, és most szeretnének így megszabadulni az árukészlettől. Olyanokat, mint a citrusprés vagy elektromos konzervnyitó vagy elektromos sarokreszelő. A nagy volumenű termékek viszont csak 10-20% kedvezménnyel kaphatók.

Szóval nagyon fontos, hogy mindig körültekintően álljunk neki az év végi vásárlásnak. Remek appok vannak már, amikkel megtervezhetjük a vásárlásainkat. De még ennél is jobb, ha az egyszerűségre törekszünk, és inkább kézzel készített, szívből jövő ajándékokat adunk. Vagy csak összeülünk egy kellemes vacsorára a szeretteinkkel és a felesleges ajándékokra szánt pénzt valódi élményekre, fontos dolgokra költjük. Esetleg adományozunk rászorulóknak.